Hej allihopa! Tänkte att det säkert finns någon här på forumet som är i liknande situation och som har räknat på detta.
Om man har timpris, vad är mest fördelaktigt egentligen - att ladda sin elbil med egen el på dagen eller att ladda den med billig el på natten och sälja egenproducerad el dyrt på dagen? Jag bor i område 4 så ofta ligger priset kring 50 öre på natten inklusive skatt medan det ligger på ca 150-250 öre dagtid. Det känns ju spontant då som att det bästa är att sälja el dagtid och ladda bilen nattetid för köpt el, eller?
Jag brukar näst intill alltid ladda på natten, just av den anledningen som du nämner.
Jag kör inte så mycket, så för mej räcker det med att ladda 1-2gånger i veckan Max.
Jag har inte elbil men har gjort lite överslag och i 95% av fallen är det mest lönt att bränna el på natten och sälja på dagen. Det är helt enkelt för stor skillnad i elpriset för att avgifter och annat ska äta upp fördelarna. Enda gångerna det kan skilja är extremt jämna och blåsiga lördagar och liknande. Så, ladda du på natten med gott samvete och fet plånbok.
bonus: Man gör ju också som vi ombads göra, sparar in på peakarna.
Det är lite billigare att använda egen el och därmed sälja mindre än att köpa. Men den skillnaden är kanske 50 öre eller så (minns inte exakt, men i den storleken). Det gör att det oftast är bäst att spendera mycket när priset är billigt oavsett om solen lyser just då eller inte.
Som ett exempel hade jag automationer på poolvärme och dylikt när solen lös, men efter att ha räknat lite skippade jag det och styr bara på spotpriset.
Släng in det wild card som elstödet är/var. Jag fick ju tillbaka för köpt el, inte för egenanvänd el.
Men i övrigt låter det rätt. Jag har precis dragit igång varmvattenberedaren och kollade om det var läge att köra tvättmaskin och diskdito nu, eftersom timpriset precis dök.
Ja den tanken har slagit mig med.
I lägen där det inte är enkelt med överslagsräkning av avgöra vad som är mest lönsamt försöker jag maxa försäljning av el istället för att maximera egenanvändning. När jag gör det måste jag och köpa mer, och då betalar staten mig (eventuellt).
Visst är det också så att man får 60-öringen upp till den mängd kwh man köpt? Så om man köper mer får man också stöd för att sälja mer?
Jag förstår det också som att man får 60 öre extra per såld kWh endast upp till den mängd som man köpt. Men med tanke på nätavgifter för köpta kWh så går man väl ändå inte plus genom att köpa på sig kWh som man inte behöver? (Har inte räknat på det… än…)
Jag förstår hur du tänker, men personligen ser jag det som att jag endast köper el för redan producerad el. Jag räknar från april till mars och då är jag normalt på plus åtminstone en bit in i januari och ofta längre än så. Jag skattar ju inte för det innestående beloppet.
…vilket iofs får mig att fundera över vad som händer om jag nu begär utbetalning av det överskott som jag har innestående. (Det får jag nog återkomma till i tanken. )
Ja, nej det är sant. Kan dock sätta pengarna på börsen om man vill. Men poängen är väl att man lånar ut gratis till elbolagen (om jag inte missuppfattar hela upplägget).
Ang din poäng att det blir lite nollsummespel för att du endast köper för skattefria intäkter. Går man ±0 på årsbasis (kr då, inte kWh) känns ju det som en rimlig logik. Jag räknar dock med att netto betala för el trots att mina kWh på årsbasis går jämnt upp.