Tibber inget för mig

Har kommit fram till att timpris är något jag förlorar på. Jag har svårt att använda el när den är billigast, då känns det dumt att ha timpris. Rörligt pris är det snittet för hela månaden eller finns det dag för dag? Vilket annan leverantör rekommenderar ni med låg månadsavgift?.

Med rörligt så antar de att du har använt elen fördelat på samma sätt som snittet av kunderna under månaden. I praktiken tror jag att elbolaget helt enkelt köper så många kWh som alla kunderna gör av med och så får varje kund betala för sitt antal kWh. De tittar alltså inte på när just du gjorde av med din el.

Jag förstår inte riktigt hur det ska löna sig med dagspris? Tänker du att du ska låta bli att använda el de dagar som det är som dyrast? Den planen kan du köra med timpris.

1 gillning

Tycker dagssnitt hade varit bra. Låt säga att snittet imorgon är 50öre. Då kan jag höja värmen den dagen och göra allt jag känner för. Om jag sen ser på kvällen att imorgon är snittet 400öre. Då kan jag sänka värmen i huset. Då har jag “billigt” värmt upp huset. Har man ett isolerat hus så håller sig värmen en bra stund även dagen efter. Sen om dagen efter det också är billigt kan jag höja värmen igen. Då har jag i princip sparat in uppvärmning en hel dag när elen varit som dyrast. Men samtidigt förstår jag att detta är lite fusk. Är väl därför det inte finns tillgängligt i heller. Att elen är som dyrast när man stiger upp och kommer hem nu är liksom svårt att undvika. Det är främst uppvärmingen jag syftar på. Att sänka värmen på natten och höja på dagen är något jag testat utan någon besparing. Värmepumpen måste jobba satan sen när elen är som dyrast.

Alltså om du har samma mönster som snittet så kommer timpris kosta samma som rörligt pris. Din idé skulle alltså kunna löna sig om du har timpris.

1 gillning

Men kör timpris, värm på nätterna och om så behövs lite mitt på dagen. Det blir ju samma effekt. Dessutom är det troligaremed flera billiga nätter efter varandra än extrema fluktuationer mellan olika dagar. Att värma en billig lördag och tro att det varar till nästa helg funkar ju dåligt. :slight_smile:

Jag gör så (nattvärmer) med varmvattnet och tänker öva fram ett bra system för luftvärmepumpen senare när den dras igång.

Finns det något företag som erbjuder dagspris?

För oss skulle det nog vara mest fördelaktigt, då kan man elda i kaminerna (något vi annars ej gör dagligen), undvika att köra tvätt- och diskmaskin.
Det skulle mest troligt sänka förbrukningen ganska kraftigt.

Kör du luft/vatten eller luft/luft? Om man tänker slitage på utedeln. Känns som den får jobba ganska hårt på nätterna då. Både att huset ska bli varmare plus att det är kallare om nätterna. Ska dock testa och se om det har effekt. Dock har jag en gammal skånelänga. Så isolering i väggarna är obefintlig.

1 gillning

Jag har luft-luft men/och den brukar gå rejält hårt ändå på vintern och behöver ju vila och frosta av. De senaste åren har jag bara kört den (med två inomhusenheter) till nästan 200m2 (fast men några stängda rum) hela vintern.

Hursomhelst, :sweat_smile: …det blir ju lite test och blir det fimbulvinter kommer jag inte undan ändå. Men i princip: Kan jag kapa morgontimmarna och kvällsmatstimmarna från uppvärmningskostnaden så lär det göra mer än t ex 4/24 prismässigt utan kanske nå 1/3 besparing. Vi får se helt enkelt.

2 gillningar

Kan du inte bara skaffa timpris då? De dagar som du har samma profil som alla andra så får du betala samma pris som på rörligt. De dagar som du snålar så får du lägre kostnad eftersom du lägger dig under snittkurvan.

1 gillning

Om vi antar att dygnet har 3h och månad 3 dagar, och vi har priserna

Dag 1: 6 4 2
Dag 2: 6 4 2
Dag 3: 3 2 1

Om snittkonsumtion har förhållandet att timme 1 är dubbel så stor som övriga timmar så kommer snittpriset på denna månad vara 3.75. Snittpris på dag som dagsdebitering kommer få kommer bli 4.5 för de dyra dagarna och 2.25 den billiga dagen.

För att kunna reproducera flytt av konsumtion till billiga dagen via timdebitering, så måste man göra en kraftig flytt av konsumtion till den billigaste timman alla dagar, vilket det låter som att @Haampus inte vill

2 gillningar

Problemet är att jag tror att vi har en “sämre” profil än snittet. Vilket skulle göra att det blev dyrare de flesta dagarna.

Har Greenelys app där jag kan följa vår timförbrukning. Vet du om det finns något enkelt sätt att jämföra sitt snitt mot rörligt månadspris för att se om man skulle tjäna eller inte på timpris?

Aha, ja, det var det enda jag kunde komma fram till som var vettigt. Att en “dagstaxa” bara passar för alla som har en sämre profil än snittet. Därför blir profilen för kunderna som har dagstaxan sämre än den för månadstaxan och de får högre kWh-pris…

Jag får inte ihop det som ett ekonomiskt alternativ. Snarare har du övertygat mig om att jag som har en snittprofil borde byta till timpris för att slippa hamna i samma grupp som dig! :wink:

Jag tror att rörligt elpris kommer försvinna på sikt och ersättas av timspotpris. Och med kvartsspotpris när Nord Pool går över till 15-minutersintervall 2024.

1 gillning

Funderade precis på detta. Så om man har ett “vanligt” rörligt avtal så spelar det ingen roll när man använder elen; helg eller vardag, dyra eller billiga dagar? Det är typ genomsnittet på månaden som räknas?

Med rörligt avtal som beräknas per månad så fungerar det så, ja. Ditt elbolag (elhandelsbolag) köper in el till alla sina kunder. Om kunderna behöver 1000 MWh kl 12 imorgon så köper elhandelsbolaget in 1000 MWh till kl 12 imorgon. Då vet kraftverken att de behöver producera 1000 MW kl 12-13 imorgon.

Elhandelsbolaget får betala det spotpris som elen kostar. När månaden är slut så tar man alla såna köp och så slår man ut det på alla kundernas utefter hur många kWh som varje kund har använt under månaden. Man tittar inte alls på när under månaden som varje kund har använt elen. Men kostnaden baseras på vilka timmar som alla kunderna har använt el. Rent matematiskt får man därför ett pris som baseras på ett genomsnitt av alla kunder.

Det kallas för “volymvägt snittpris”.

Nackdelen med ett volymvägt snittpris är att några kunder kommer ha en profil som är sämre än snittet. Det är kunder som använder ovanligt mycket el under de dyrare timmarna/dagarna. Några andra kunder kommer ha en profil som är bättre än snittet. Det innebär att kunder som har en bra profil kommer att subventionera elen för kunder som har en sämre profil.

Kunderna som har en bra profil kan spara pengar genom att byta till timpris. De kommer då att “hoppa ur poolen”. När de “bra” kunderna byter avtal så går det rörliga priset upp eftersom det bara finns “sämre” kunder kvar.

När vi nu diskuterar oavtal med dagspris istället för månadspris så verkar det inte finnas någon bra anledning för “bra” kunder att byta till dagspris. De enda som skulle tjäna på att byta är “sämre” kunder. Men om det bara är “sämre” kunder som byter så får de ju också ett sämre pris.

Hela grejen med rörligt månadspris kommer från att elmätarna avlästes manuellt. Då gick det inte att åka runt till alla hur ofta som helst. Sen infördes det avläsning via radio men fortfarande en gång i månaden. Nästa steg blev att börja avläsa varje timme och då började det också bli möjligt att sälja elen till timspotpris. Nu införs det elmätare som kan registrera förbrukningen varje kvart, och Nord Pool kommer byta till 15-minutersintervall på elhandeln. Då kommer nog timspotprisen ändras till varje kvart.

3 gillningar

Du har helt rätt i din slutsats, även i den att du bör hålla dig långt borta från min grupp :smiley:
Det bör som du säger vara en hel del som har att tjäna på att skaffa rörligt timpris. Jag tror att fler också skulle göra den flytten om de lätt kunde se om de hade bättre profil än snittet.

Har däremot svårt att tänka mig fram i de olika scenarierna. Om hela gruppen som har rörligt månadspris tvångsflyttades till dyngspris, men oförändrat el användande, skulle då den totala månadskostnaden kontra tidigare med månadspris gynna de med dålig eller bra profil eller skulle det bli samma?

1 gillning

De med dålig (dvs använder när det är dyrt) skulle nu få börja betala de kostnader de sluppit, och de med bra (dvs använder mer på billig tid) skulle nu slippa betala för de dåliga och sänka sina kostnader.

1 gillning

Om alla tvångsförflyttades till dygnspris så skulle det i stort sett bli samma som nu. Med den lilla skillnaden att idag kan “sämre” användare rida snålskjuts både om de är sämre i vilken timme och vilken dag de förbrukar. Med dygnspris för alla så går det bara att åka snålskjuts per timme, inte mellan olika dagar.

Tänkte att jag nog inte tjänat på timpris, men jag jämförde lite snabbt snittpriset per månad som står på fakturan med den leverantör jag skulle valt för rörligt avtal med månadssnittpris (de har en fin tabell med snittpriset månad för månad på sin webbplats). De flesta månaderna var Tibber (timpris) billigare för mig och då har jag dessutom en lägre fast avgift (via kampanj). Det är inga jätteskillnader så det är nog egentligen inte värt besväret att hålla koll på elpriset, men trodde att jag “valt fel” innan jag jämförde.

Går ju att fjärrstyra värmepumpen och lägga scheman eller sätta max/minvärde om man nu har en sådan.

1 gillning

Jag tror du ska vänja dig med timpris. Mycket talar för att alla hamnar där tillslut.
Nya mätaren klarar 15 minuters intervaller. Kanske säger en del om vad som är på g…

1 gillning