Risk för mycket högre elpris med timpris jf. med månadssnitt? Ska snart flytta till hus

Vi flyttar från lägenhet till hus i mitten av december och ska nu välja elbolag och typ av abonnemang. Är det någon direkt nackdel att välja timpris direkt, innan vi lärt känna huset? Är risken stor för att få mycket högre pris med timpris jämfört med månadspris?

Våra förutsättningar är som följer:
Vi flyttar till elområde 3.
Två vuxna, två barn (1 och 4 år gamla). Går upp normal tid på morgonen och äter frukost, slutar normal tid och lagar middag runt 16.30-tiden.
Jag jobbar hemifrån, men klarar mig fint med < 20 grader hemma på dagarna. Tanten vill ha åtminstone 20+ när hon är hemma.
Stort teknikintresse, så att fixa div hemautomatisering på det som går borde inte vara något problem.

• Tvåvåningshus på 220 kvm, byggt 1970. Ingen aning om isolering.
  • Uppvärmning:
    • Två luft/luftvärmepumpar, en per våning.
    • Direktverkande el-element.
    • Braskamin.
  • Huset är ganska avlångt, så elementen kommer behöva köras i rummen längst bort, samt när barnen sover och dörrarna är stängda.
  • Direktverkande eluppvärmning i garage.
  • Ny varmvattenberedare. Nibe.
  • Spabad (avstängt och dränerat just nu) och pool som värms med luftvärmepump.
  • Ingen elbil.

Enligt energideklaration är nuvarande uppvärmningsenergi 7500 kWh för direktverkande el och 7000 kWh för luftvärmepumparna.

I och med att varmvattenberedaren är ny, så borde det väl åtminstone gå att styra den så den värmer på natten? Braskaminen är ju både mysig och enkel att använda på eftermiddag/kväll.

Den stora frågan är väl egentligen om vi riskerar att gå på en stor smäll av att välja timpris och sedan inte optimerar något eller väldigt lite, utan bara kör på som vanligt? Planen är att på sikt optimera, men nu vet jag inte ens om existerande apparater går att fjärrstyra.

Ni måste i princip flytta all uppvärmning till “lågpristimmar” för att göra någon nämnvärd skillnad.
Kommer ni ha tid att hålla på med det första månaden ni flyttar in?

Kanske bättre att välja rörligt och se vad du hinner automatisera innan du byter till timpris.
Hade ni haft elbil eller laddhybrid så hade det varit enklare att byta till timpris.

1 gillning

Oj oj… Jag skulle bara använda luftvärme pumparna å stängt av den direktvärkade el… Toppa med braskaminen… Inte timbaserat me små barn… De som sagts innan att me timbaserat så bör man använda den billiga elen som oftast är på natten… Typ köra tvättmaskin, diskmaskin, varmvatten beredaren å även andra som är energislukare…

1 gillning

Nej det tror jag inte. Inte mycket högre. Men jag hade gjort som @AimHigher föreslår. Börja med månads-rörligt och använd någon tjänst för att se om du hade sparat på timpris i efterhand. I så fall kan du ju byta sen.

Jag har just valt timpris.
Mitt fasta avtal går ut om drygt 2 timmar.
Jag har luftvärmepump och pelletskamin, bor ensam.
Pelletsen eldar jag för 80 öre kWh.
Luftvärmepumpen har jag kopplat en logger till och ser då enkelt när jag ska köra pump eller pellets.
För mig passar det bra.
Uppvärmningen är ju absolut största förbrukaren.
Kommer inte bry mig så mycket när jag tvättar kläder eller diskar.

I ditt fall, kan du slå av den direktverkande elen och värma allt med pumparna så gör det.
Där sparar du mycket.
Toppa med vedkaminen.
Har ni svårt att få värmen att nå rummen längst bort finns det värmeförflyttare av olika slag.
Kan inte dörrarna stå öppna under natten?

Timpris kan du alltid byta till senare om du vill och har koll på läget.

Om du har ett bundet elavtal till bra pris på ditt nuvarande boende så kan du flytta över det till det nya boendet. Precis som du kan göra med bolånet

Om tanten får bestämma, inte så mycket tid. Min magkänsla säger mig att jag säkert kommer pilla med det ändå. Men jag tänker att varmvattenberedaren snabbt borde gå att timerställa, om det låter sig göras. Likaså luftvärmepumparna.

Min stora bekymring är ju om jag inte får tid, kommer det bli cirka detsamma som med månadspris? Eller riskerar jag att få en betydligt högre räkning med timbaserat?

Ja, kommer försöka köra den direktverkande så lite som möjligt. Men varför inte timbaserat med små barn? Tvätt och disk borde vara enkelt att köra på natten, likaså varmvatten.

Det lutar nog åt det iaf, även om jag är mer sugen på timbaserat.

Enklare när man har facit i hand och vet hur och vad man kan optimera :slight_smile:
Värmeförflyttare är inte så dumt! Dörrarna behöver dessvärra vara stängda. Både jag och våra två barn är otroligt känsliga för ljus. Men på natten behöver det inte vara mer än 17-18 grader ändå.

Dessvärre inte :confused:

1 gillning

Desto mer du kan styra till lågpristimmar, desto mer talar för timpris. Tumregeln är därför att du behöver ha antingen elbil och/eller elberoende värme och möjlighet att styra den för att timpris ska vara intressant. Övrigt förbrukning är endast på marginalen i sammanhanget.

Du har inte elbil. Då behöver du kunna styra värmen än mer från dag till natt. Är det tekniskt och komfortmässigt möjligt att värmepumparna och elelementen bara kör typ mellan 23 och 07?

Om svaret är ja kan du eventuellt spara en slant. Tibber berättar att de användare som varit allra mest lyckosamma minskat elhandelskostnaden med cirka 50 %. Greenely pratar om cirka 25 %, men då ej medräknat uppvärmning.

För dig, utan elbil och med många apparater att styra istället för en endaste central värmepump kanske du kan kräma ur 10-15 % på elhandelskostnaden, men det förutsätter att du flyttar uppvärmning till nätterna, och att familjen accepterar 15-16 grader inomhus vid 21-22 innan nattens uppvärmning drar igång igen och maxar på en bit över 20 på morgonkvisten. Lägre än så vill du inte gå då det riskerar skador på huset.

En intressant parentes är att denna typ av styrning av värmen faktiskt generellt drar lite mer el räknat i kWh än att hålla hela huset i en jämn temperatur i mitten av spannet. Anledningen är att du får ökande förluster med ökad temperatur, så när du ligger på 23-24 på morgonen läcker huset mer värme än om du legat på 19 hela tiden. Men den lilla extra förbrukningen bör kompenseras, och mer därtill, av ditt lägre genomsnittliga pris på elen.

1 gillning

Det som styrde mig till att välja timpris var att jag då faktiskt vet vad varje kWh jag köper kommer kosta. Om man tar november nu som exempel så var det väldigt billigt till en början, men avslutades dyrt. Om man då har rörligt och i början av månaden hade lite extra varmt och var lite slösaktig med elen eftersom det var billigt, får man betala för det nu. Med timpris vet jag när jag kan unna mig lite extra värme hemma, utan att det riskerar att bita mig i baken senare i månaden.
En annan tankevurpa jag gjorde till en början var att tro att rörligt pris innebar nordpools genomsnittliga spotpris för månaden + påslag o.dyl. när det egentligen är elbolaget genomsnittliga inköpskostnad för elen som gäller.
Sannolikt borde det då vara så att ungefär hälften av alla som har rörligt tjänar på det och hälften förlorar, och allt eftersom fler och fler inser att de riskerar att betala extra för att andra slösar kommer fler gå över till timpris, vilket leder till att det rörliga priset jämförelsevis blir högre då det blir större andel “slösare” kvar.

2 gillningar

Hur stor är varmvattenberedaren? Är den tillräckligt stor för att täcka förbrukningen under dagen (dvs under högpristid) kan du ha den på under natten och stänga av den under dagen (m h a timer). Förutsätter förstås timpris.

personligen tycker jag tim eller inte timpris är lite av en no brainer. det finns alltid något du har möjlighet att styra i hemmet, tvätta/diska på
kvällarna, stänga av element när ni är
borta på dagarna/inte använder rummen osv. då har ni iaf har möjlighet att påverka lite grann om ni vill/orkar.

om man är orolig för peakarna på elpriset så slipper man ändå inte undan dem med månads/schablonpris. de peakarna höjer ju ditt månadspris och slås ut på alla timmarna istället. med timpris kunde du iaf gjort ett aktivt val att försöka undvika peaken.

edit: kan tillägga att förmodligen har ni en ganska genomsnittlig förbrukningskurva. om
ni inte gör några aktiva val utan ”kör på som
vanligt” kommer ni mer eller mindre betala samma pris om ni använder schablon
eller tim. så återigen, har svårt att se att det finns nåt negativt med timpris.

1 gillning

Jag hade börjat med vanligt rörligt och sen kollat hur min förbrukning ser ut över dygnet och testat flytta den innan man går över till timpris. Vi har Greenely-appen (men inte deras el) och kan se hur vi använder elen under dygnet, även om vi jämförelsevis nog skulle spara lite på timdebitering enligt den utan stt vi försöker flytta förbrukningen så skulle det sannolikt bara ge mig stresspåslag :sweat_smile: Helt plötsligt måste alla duscha när elen är svindyr (ex magsjuka barn eller liknande) och då drar det iväg som fasiken. Vi kan inte flytta förbrukningen så mkt heller tror jag, lite tvätt och diskmaskin är väl det stora, och då känns det inte värt det. Sen om du tycker det är kul så kör, men jag hade testat att se hur mkt det går att justera.

Det finns en risk att du får dyrare elpris om du betalar för snittet av alla de som valt att inte ha timpris för att de är rädda för att behöva styra sin förbrukning bort från dyra toppar, istället för snittet av din egen förbrukning per timme.

I början skulle jag, i mån av tid och energi, försöka få till så låg förbrukning som möjligt och lära dig hur uppvärmningen fungerar, vad som drar el osv. Även nätterna är svindyra nu, så om man har för mycket värme på i garaget eller onödiga energislukare som t.ex. en gammal avfuktare som kör på max fast det är gott och väl torrt nog så är det en bra start att bli av med allt sånt.

Jag skulle gissa att det räcker att du kan styra varmvattnet till natten i kombination med att du faktiskt överhuvudtaget bryr dig för att oddsen ska vara på din sida att åtminstone betala mindre med timpris än med genomsnittet av alla de som inte vill bry sig.

Jag flyttar inte tvätt-, diskmaskin och torktumlare till nätter för det är inte värt risken. Många gånger kan man dock skifta det en dag framåt eller bakåt och köra de på mycket lägre pris. T.ex. när jag fyllt den efter kvällsmat, lägg 10 sek på att se om priset är lägre imorgon eller nu och starta eller vänta baserat på det. Värmen går också brassa på/pausa om man ser att priset går från 20 → 300 öre eller från 300 → 20 öre från en dag till en annan.

Det du kan spara nämnvärda pengar är att minska totala förbrukningen, om priset på natten är 400 öre och 500 öre på dagen så blir man ruinerad oavsett när man förbrukar om man inte får ner totalen. Att styra led-stjärnorna till natten med hjälp av en timer för 200kr är på sin höjd en hobby, inte något som görs för ekonomin.

Lycka till

1 gillning

Om du har E.ON som nätoperatör kan du be dem om timmätning (ej timdebitering!) med ett snabbt samtal till kundtjänst, så att du kan se din timförbrukning i E.ON-appen. Det spelar ingen roll vilken energihandlare du har.

Efter en månad, exportera din data och jämför den med det genomsnittliga priset per timme från den här tråden. Då vet du om du kan spara.

2 gillningar

Går att styra värmepump via mobilen. Start o stopp eller schema.
220 kvm och 70-talshus…15,000 kwh?
Köp tofflor. Låter lite

Vad finns det för tjänster för att se vilket hypotetiskt rörligt pris man kunde haft?

Har haft en första månad i radhus med tim.deb så har inget att jämföra med alls.

Du kan se det i Greenelys app, jag har den och kan se vad timpris skulle kostat. Har inte deras el utan bara appen.

Kan säga att på de tre år vi snart bott i vår villa med timpris har vi aldrig hamnat över snittet en enda månad. Har heller inte gjort några enorma vinster, men alltid lägre än snittet. Vi har en gammal bergvärmepump som inte går att schemalägga, utan den går jämt när den behöver, oavsett elpris. Det vi gör är tvättar på helgerna och har timer på diskmaskinen som vi kör på natten då. Är inte överdrivet noga med detta heller utan mer något vi gör om det inte är bråttom.

Självklart är det sant som många säger att där de stora pengarna finns är ju i att styra värmen, men om du ska vara sämre än snittet måste du ju ha större delen av din förbrukning under de dyra timmarna, och eftersom det är kallare på natten bör också pumpen gå som hårdast då.

Helt enkelt tror jag inte du behöver vara rädd för timpris, men förvänta dig inga mirakel heller…

2 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Vi har ganska lika förutsättningar ser jag, så mina svar är baserade på snart 20 år i sådant boende.

…eller slår du på och av manuellt. Det är mycket lättare än alla inbillar sig. I ett sådant stort hus är det säkert 250-300 liter i tanken och två vuxna och små barn så ska det räcka fint med nattvärmning. Är ni inte långduschare kan det t o m räcka med varannan natt. Det funkar för mig och tonårssonen.

Jag hade börjat med vanligt rörligt för att slippa tänka i onödan i början och kanske framåt vårkanten testat timpris för att se hur stor påverkan ni kan få. Är det lite snällare temperatur ute är det lättare att experimentera. Man behöver inte bara flytta last till billiga timmar, man kan också avstå last under toppar. Att stänga av luftvärmepumpen två timmar under frukost- och middagstid är en baggis.

Jag kör f ö enbart luftvärmepumparna och de sitter på ena kortsidan. Det funkar bra ner till nollgradig utomhustemperatur. Vill man stänga om sig på natten får man kanske ha igång elementen lite om man inte gillar svalt sovrum (som jag).

Om nå’n känslomässig människa får styra och gasar på med långkok, tvättmaskin, torktumlare, spis och ugn samt värme när de kommer hem från jobbet, då blir det dyrt. Jag säger inte att det är din partner, men ni måste prata om vad ni tänker och komma överens om vad som är värt att “offra”. Personligen tycker jag det är väldigt enkelt att värma vatten, tvätta, diska etc nattetid.

Precis exakt detta avgjorde för mig också. Att “lida” med lite svalt i rummet ett dygn eller två eller att göra storkok och frysa in en helg när det är billigt är den uppsida man kan glädjas åt. Detta vet man dygnet innan och inte månaden efter, som med rörligt.

Bra, vi har varit ute och rullat i samma tankebanor. Jag ser också hur folk i min omgivning verkar tycka det är viktigare att släcka än att pausa luftvärmepumpen, så jag tror på mitt val. Det har funkat hela hösten och snart kan jag jämföra november (som jag tror kan vara mer “close call” pga kylan i slutet).

Det är argumentet jag oftast hör. Men om man alltid värmer mellan 00 och 05 då? Det vattnet räcker till nästa natt även vid magsjuka. :slight_smile:

Bra poäng! :slight_smile:

Bra tillägg. Jag skulle aldrig tumla nattetid. Tumlaren är brandboven nummer ett bland hushållsmaskinerna. Å andra sidan tumlar jag inte i onödan (i e kanske en gång i kvartalet).

Ditt elbolag publicerar det rörliga i efterhand. Hos min leverantör ungefär en vecka efter månadsslut.

…och grattis till husköp och familjemys. Man vänjer sig ganska snabbt vid skillnaderna mot lägenhet och det finns massor av uppsidor. Bor ni söderöver går det fort och sedan är mars här och värmekostnaderna sjunker snabbt.

1 gillning