Vi flyttar från lägenhet till hus i mitten av december och ska nu välja elbolag och typ av abonnemang. Är det någon direkt nackdel att välja timpris direkt, innan vi lärt känna huset? Är risken stor för att få mycket högre pris med timpris jämfört med månadspris?
Våra förutsättningar är som följer:
Vi flyttar till elområde 3.
Två vuxna, två barn (1 och 4 år gamla). Går upp normal tid på morgonen och äter frukost, slutar normal tid och lagar middag runt 16.30-tiden.
Jag jobbar hemifrån, men klarar mig fint med < 20 grader hemma på dagarna. Tanten vill ha åtminstone 20+ när hon är hemma.
Stort teknikintresse, så att fixa div hemautomatisering på det som går borde inte vara något problem.
- Tvåvåningshus på 220 kvm, byggt 1970. Ingen aning om isolering.
- Uppvärmning:
- Två luft/luftvärmepumpar, en per våning.
- Direktverkande el-element.
- Braskamin.
- Huset är ganska avlångt, så elementen kommer behöva köras i rummen längst bort, samt när barnen sover och dörrarna är stängda.
- Direktverkande eluppvärmning i garage.
- Ny varmvattenberedare. Nibe.
- Spabad (avstängt och dränerat just nu) och pool som värms med luftvärmepump.
- Ingen elbil.
Enligt energideklaration är nuvarande uppvärmningsenergi 7500 kWh för direktverkande el och 7000 kWh för luftvärmepumparna.
I och med att varmvattenberedaren är ny, så borde det väl åtminstone gå att styra den så den värmer på natten? Braskaminen är ju både mysig och enkel att använda på eftermiddag/kväll.
Den stora frågan är väl egentligen om vi riskerar att gå på en stor smäll av att välja timpris och sedan inte optimerar något eller väldigt lite, utan bara kör på som vanligt? Planen är att på sikt optimera, men nu vet jag inte ens om existerande apparater går att fjärrstyra.
Helt plötsligt måste alla duscha när elen är svindyr (ex magsjuka barn eller liknande) och då drar det iväg som fasiken. Vi kan inte flytta förbrukningen så mkt heller tror jag, lite tvätt och diskmaskin är väl det stora, och då känns det inte värt det. Sen om du tycker det är kul så kör, men jag hade testat att se hur mkt det går att justera.