Trots att jag haft “vanligt” rörligt elpris länge så har jag ofta kollat det dagliga spotpriset. Detta ledde ofta till extrem irritation när väl elräkningen sedan kom. Det månadspris jag fick betala motsvarade ALDRIG någon sorts månadsmedelvärde. I stället var det alltid brutalt mycket högre. Det kändes helt enkelt som att elhandelsbolaget blåste mig på något sätt. Ungefär som att månadspriset blev ett medelvärde av alla pristoppar. Men jag har inte orkat fördjupa mig i hur månadspriset sätts och tänker inte göra det heller. Helt klart stod i alla fall att det INTE på något sätt är ett rättvist medelpris för månadens spotpriser.
Så jag bytte till timpris. Och kära nån vilken skillnad. Så otroligt glad över att enkelt halvera kostnaden för elhandel.
Men sen kom frustrationen. En dag när det var negativa elpriser så började jag fundera om man kunde tjäna pengar genom att brassa på med en hög elförbrukning. Men så slog det mig att jag betalar elnätsavgift bl.a. baserat på förbrukningen. Och då kollade jag vad elnätsavgiften är… ca 85 öre/kwh! Med andra ord så hur mycket jag än tajmar med mitt timprisavtal så utgörs över 50 % av kostnaden fortfarande av elnätsavgiften. Och det enda sättet att verkligen spara pengar är att helt enkelt använda mindre el. För även om jag taktiserar med elförbrukningen så är det den totala användningen som spelar mest roll, pga de höga elnätsavgifterna.
Så visst, timpris känns bra men glädjebubblan sprack ändå när jag insåg att över 50 % av den totala elkostnaden inte går att påverka (om man inte helt enkelt använder mindre el).
Att överföringsavgiften ska stå för mer än 50 % av priset per förbrukad kwh är ju knappast sunt? Eller tycker du det, att elnätsavgiften är helt lagom?
Själv tycker jag elnätsavgiften borde ligga på max 20-25 % av den totala kostnaden.
Vore kul om någon visste hur det sett ut historiskt, alltså förhållandet mellan elnätsavgiften och elhandelspriset.
För att elnätets kostnad till största delen beror på topplasten. Nätet dimensioneras för att klara årets högsta last. Elnät blir inte billigare för att du använder mindre el vissa tider. Stål, koppar och transformatorer står där även när du inte använder dem.
Den del av överföringsavgiften som är baserad på antal kWh täcker de rörliga kostnaderna, såsom förluster i nätet, priset för stamnätet, och lite annat tjafs. Energiskatten (53,5 öre/kWh) läggs också på elnätsfakturan.
Hos många elnätsbolag kan du få lägre kostnad på elnätet genom att byta ner din huvudsäkring. På det sättet lovar du ju att din topplast kommer vara lägre och därför blir nätet faktiskt billigare för nätbolaget. I vissa nät, typ Göteborg, har man istället börjat med att ta betalt för din faktiska topplast.
Dag/natt-taxa behövs inte. Men om du kan flytta last från dag till natt så kommer du kanske minska din egen topplast genom att sprida ut användningen. Då kan du säkra ner för att få billigare nät (eller som i Göteborg där det sker automatiskt).
Jag hittade en artikel om att Trelleborgs elnät börjat ta ut rörligt pris för nätförluster. Alltså för den el som försvinner som värme i nätet. Så där har man ett riktigt incitament att använda mindre el när elen är dyr, även på nätfakturan:
Elnätets pris sätts av Elmarknadsinspektionen som bestämmer hur mycket nätbolagen får ta betalt. Bolagen får inte sätta priserna själva eftersom de har monopol. Det vore helt orealistiskt att halvera nätkostnaden, då skulle ingen vilja bygga elnät.
Om du hittar en graf så tänk på att energiskatten flyttades från elhandelsfakturan till elnätsfakturan 2018.
Det där motsäger sig självt. Det har tidigare skrivits om elabonnemang för kolonistugor och andra ”småförbrukare”. Tydligen hade de på vissa håll haft lägre fast avgift just för att de förbrukar lite. På senare tid har det korrigerats efter att någon tittar efter vad det faktiskt kostar att bygga ut och underhålla elnätet.
Att slösa med förbrukning eller att ha ett eget abonnemang kopplat till belysning i brevlådan (typ) är ju båda exempel på slöseri.
Nu tror jag knappast att det är snitt på topparna på rörligt men det tillkommer moms etc på spotpriset.
Har själv bytt från timpris till rörligt då jag inte orkar jaga toppar och botten på priser. Dessutom jobbar man "svenssontider"och har ingen elbil.
För att göra svensken nöjd nu så går priserna ner,men ersätts då med högre fasta kostnader.
Jag som har solceller betalar löjligt högt pris/kwh på det som jag köper.
Nu premieras de med högre förbrukning som får billigare totalt kw pris
Nä, men rörligt pris är baserat på att du har samma profil som alla andra kunder. Alltså att du använder el vid samma tidpunkt som alla andra. Elen är som dyrast vid just de tillfällena eftersom det är då efterfrågan är som störst. Alltså har dygnets pristoppar en större påverkan på det rörliga priset än dygnets dalar.
Den som kan flytta sin förbrukning till andra tider tjänar på att byta till timpris. Medan de som använder mycket el när den är dyr kan tjäna på att stanna kvar på rörligt. Det gör att priset på rörligt blir sämre och sämre ju fler som byter till timpris.
Jo, det gör det! Rörligt elpris är baserat på en genomsnittlig profil av när varje kWh används. Eftersom fler kWh används när elen är dyr än när den är billig så drar det upp snittet. Det kallas för “volymvägt elpris”.
Det är också rätt logiskt rent ekonomiskt. Elhandlaren köper in så mycket el som används varje timme. Det som elhandlaren betalar totalt för all el de köper över månaden delas sedan med antal kWh, och då får man det genomsnittliga priset. Det är detta priset som kunden får betala.
Har timpris utan besatthet
Tog typ en dag att komma in i att maximera tvätt, torktumlare, diskmaskin samt ladda elbil nattetid.
Enkelt, sparar pengar och hjälper elnätet.
Blir inte stor skillnad om du inte samtidigt kan flytta din förbrukning.
Om du fortsätter använda el som alltid kan det till och med bli dyrare att byta till timpris.
Men om man har en familj på 4-5 personer och kan flytta varmvattenproduktionen till billigaste timmarna och göra samma med värmen under kalla perioder och dessutom har en eller två elbilar som laddar när det är billigast så blir det skillnad (åtminstone i %).
Hur mycket det blir i kronor beror ju på total energiförbrukning.
Jag har bytt till timpris och fått lite lägre pris, men det är inget som gör någon större skillnad för mig. Kunde ha legat kvar på gamla avtalet.
Men det blir lite av en lek eller en sport att se om man kan sänka kostnaderna. Tiden man lägger ner om man gör saker manuellt eller behöver tänka på det är inte värt det för majoriteten