Ska man välja fast eller rörligt elpris?

Hej! Har “Fastpris 1år”, nu ska man förnya avtalet så funderade på om man gynnas något av att byta till rörligt? Det finns då Rörligt pris och Timpris (rörligt elpris timme för timme).

Bor i 72 kvm, 3 rum och kök med varmhyra. Senaste tre månaderna har elräkningen legat på runt 325-350 kr så det är ju inte mycket enligt mig, men blir kostnaden lägre per år med rörligt måntro?

Generellt sett bör det löna sig med rörligt över din livstid. I vissa perioder kanske bundet lönar sig men du kan inte veta det i förväg. Bundet elpris är en försäkring och då brukar man få betala en riskpremie. Elhandlaren vill ju inte gå back.

Jag tycker det verkar onödigt att binda ifall din ekonomi klarar av svängningarna. Men om du ändå vill binda så ska du se till att det är ett stabilt bolag, typ Vattenfall eller något av de kommunala elbolagen. Obs att det finns elbolag med lokala namn som inte ägs av kommunen; välj inte dessa bolag om du ska binda avtalet. Anledningen är att om du binder med ett bolag som senare går i konkurs så har du haft bundet pris helt i onödan. Försäkringen måste ju fungera när det verkligen gäller.

Med den månadskostnaden och varmhyra kan du göra nästan precis som du vill. Det är inga stora pengar som tjänas eller förloras åt endera hållet. Hela diskussionen är mer intressant för oss i eluppvärmda hus.

Jag hade inte bundit i ditt läge. Ska det bindas så gör det isf hellre om vi får en rejäl prisdipp i framtiden. Jag hade också hållt mig långt från timpris om du har någorlunda normala Svenssonrutiner kring mat och sovklockan. :slight_smile:

3 gillningar

Lägg tid på något som genererar större mervärde. En elkostnaden för en lägenhet en liten absolut kostnad.

För just elpris skulle jag säga att det verkligen kan löna sig att binda. Varför detta? Jo, elpriset har varit extremt volatilt och som vi sett senaste månaderna så finns det nästan inget tak hur högt elpriset kan gå. Att sedan kunna pricka in exakt när man ska binda är en helt annan sak. Till skillnad mot bolåneräntor så rör sig elpriset extremt mycket - åt båda hållen och det ganska snabbt.

Varför tycker du att det lönar sig om du inte kan pricka in det?

Skulle aldrig binda om det inte var så att min ekonomi påverkades drastiskt av ett högt elpris enstaka månader.

Kan löna sig. För några år sedan stod det klart att vi skulle få mer volatila priser i Sverige och även högre priser så vi/Norge i större utsträckning skulle bli mer sammankopplade med kontinenten. Utifrån denna kunskap och då historiskt låga elpriser fanns det läge att binda. Nedsidan var betydligt större än uppsidan.

Men jag skrev “kan löna sig”. Vem förutsåg att priserna skulle utvecklas som de nu gjort de senaste månaderna? Med det sagt. Lätt att vara efterklok när man sitter på facit.

För några år sedan kunde du binda till 29 öre/KWh. Sannolikheten att vi på årsbasis kommer tillbaka till dessa priser är ganska låg.

Okej, jag tycker nog att oddsen alltid är emot mig. Elhandlarnas analyser är förmodligen bättre än vad jag är på att bedöma risken för prishöjningar.

1 gillning

Skulle ALDRIG binda som sagt. Att vi kommer att ha högre priser framöver än tidigare är rimligt, åtminstone under de närmaste åren. Däremot tror jag inte på att det skulle gå att i realistisk mening tjäna på att binda. Den stora skillnaden mot tidigare är inte att de genomsnittliga priserna kommer att vara enorm mycket högre utan att volatiliteten kommer att vara betydligt större. Däremot kan det ju finnas en trygghet i att undvika att åka på chocker enstaka månader.

Tack för alla svar!

Vad gör det egentligen för skillnad mellan Rörligt pris och Timpris (rörligt elpris timme för timme) ?

Kan du undvika de riktigt dyra timmarna så finns det pengar att tjäna. Exempelvis om man inte drar igång spisen när alla andra lagar middag eller duschar (om vattnet elvärms) på morgonen. Rörligt är snittpris så istället för t ex 25 öre hela dagen utom mellan 7 och 8 samt 16 och 19 då det kostar 1:50 så landar det på 51 öre i snitt.

Exemplet visar också på hur orimligt det är att jaga dessa ören i lägenhet med varmhyra. I ett hus med elvärme på timer och två elbilar kan det göra susen däremot.

2 gillningar

Ah okej, låter väl inte som att det skulle ge mig så stor fördel då såvida jag inte börjar sätta på spisen och laga all mat på natten, sätta på diskmaskin enbart på natten etc.

1 gillning

Jag har alltid haft rörligt pris. Men jag har eluppvärmd villa så förbrukar väldigt mycket mer på vintern än sommaren, så kanske fast pris vore lönsamt för mig.

Precis så. Jag testade lite att s a s “leva timpris” två veckor och fann det bara extremt enerverande. Mycket hushållsel går dessutom till kyl, frys etc, som man ändå har på alltid. En större TV eller hemmabio kanske man vill utnyttja på tider när man är vaken etc. :slight_smile:

3 gillningar

Det skulle kunna vara lönsamt eftersom du får en extremare profil än andra kunder
Men inte lika lönsamt som att skaffa värmepump. :slightly_smiling_face:

I en lägenhet har det i allmänhet mindre betydelse då t.ex. värmecirkulation och sådant ingår i hyran istället för i elavtalet. Trenden med rörliga och fasta priser på el har överväldigande varit att rörligt ger ett lägre pris på sikt. Ett exempel jag kan ge är att jag känner en som hade bundit sitt elpris på 80 öre per kwh (vilket är ett högt elpris i allmänhet, men inte ovanligt på kalla och vindstilla dagar). I år så blev ju vintern dyr för många skåningar, men utslaget på året har denna person knappt vunnit något alls, och på hela bindningstiden är det fortfarande näst intill garanterat att ge förluster.

Undantaget jag kan se är ungefär som jag reflekterat på det i samband med bolåneräntan. När man börjar närma sig golvet (d.v.s. extremt låga räntor/elkostnad per kwh/etc) så kan det vara värt att binda sig. Potentiellt kan man spara hur mycket som helst, men vad man kan vinna på rörligt är ganska marginellt. Har man väldigt hög förbrukning är man ju också mer utsatt för stigande priser, det kan dock vara mer lönsamt att hitta sätt att sänka förbrukningen istället för att binda sina priser.

4 gillningar

Hur ska man tänka idag? Tillhör SE2 och har rörligt via tibber, årlig förbrukning ca 23 000 kwh. Betalar just nu ca 22 öre/kwh, och fastpris 1 år via Vattenfall 93 öre/kwh. Visst, nog kommer Rysslands krig innebära kraftiga höjningar på elpriserna. Vi har ekonomiska förutsättningar för dyrare månader, men kanske inte under hur lång tid som helst. Eller snarare - tror ni att det är ekonomiskt gynnsamt med fastpris i ett år jämfört med rörligt?

Undrar samma. Dags att binda?