Ska man välja fast eller rörligt elpris?

Håller med ovanstående. I lägenhet ser jag inte att du kan spara någon större summa. Det handlar om några ören per kWh om du kan styra om din elförbrukning till lågpris-tider. Med en lägenhets förbrukning är det inte värt det enligt min mening. Jag har timpris på villan och med värmepump och laddning av elbil kan man få det att löna sig litegrann.

Till er som har timdebitering: Glöm inte maxa billaddningen idag, kör alla elverktygen samtidigt, kör långkok i köket, avfrosta frysen och lek elmack till alla i området om ni kan. Avsluta innan 20.00 bara. Så här billigt har det väl inte varit på ett år eller så. :sweat_smile:

2 gillningar

Till skillnad från t.ex. boräntor är det en försäkring åt båda hållen. Elproducenten kan låsa in ett acceptabelt pris och inte som just nu tvingas sälja för 2 öre spot.

1 gillning

Ett bundet bolånn slår också åt två håll! Låntagaren försäkrar sig om att räntorna inte stiger mer än beräknat. Långivaren försäkrar sig för att räntorna inte sjunker.

2 gillningar

Men det är fortfarande bättre än det jag får när jag kollar idag, 170-200 öre/kWh! (SE3, juni 2022)

Så även om rörligt kanske är billigare i längden kan inte skillnaden för din vän vara stor just nu.

Beror ju på område. SE4 idag betalar fina 600öre/kwh med skatt inräknat. :flushed:

Vi har timdebitering och kör inte torktumlare, tvättmaskin eller diskmaskin på natten, det känns inte värt risken eller besväret.

Däremot tittar jag ibland elrpidet för dagen och nästkommande dag, dels för att det är intressant och dels för att se om det är stor skillnad mellan t. ex. Söndag och måndag vilket det ofta är. Då passar vi på att tvätta flera tvättar och köra diskmaskinen på söndagen till 7öre spotpris istället för att göra det på måndagen till 600 öre spotpris. Den uppoffringen är liten och lönsam.

Vi har också en billig timer till poolpumpen (750w) så att den är avstängd på de dyraste morgontimmarna och kvällstimmarna varje dag. Vattnet håller sig rent även med 16h cirkulation istället för 24, också enkelt och sparar bra med pengar.

Hybridbilen laddas smart via easee+tibber.

Sparar någon hundralapp per månad

1 gillning

Funderar lite över detta nu.

Vi flyttar till radhus i BRF i oktober. Har faktiskt ingen tvättmaskin utan den är gemensam för vår länga i källaren (ingår därför i avgiften).
Har tänkt rörligt avtal men överväger timdebitering via ex Tibber. Vad är mest förmånligt här tror ni, blir det någon skillnad?

De stora sakerna som drar kommer ju vara typ spis, diskmaskin, kyl och frys. Dvs vanlig hushållsel. Men vi är fyra personer och i vintras blev räkningarna ändå förhållandevis höga, jämfört med vad vi brukar ha.

Hur hade ni tänkt?

Varmvatten står alltså föreningen för s a s? Elbil? Fjärrvärme?

Är det bara “vanliga” hushållsgrejer som drar så är nog rörligt vettigare, så slipper du fundera över när det är okej att göra storkok och potatisgratäng samtidigt. Skillnaden är mindre om ni inte värmer med el, har bil(ar) att ladda eller torktumlar precis exakt allt i hushållet.

1 gillning

Ok bra input. Tänkte själv att jag har liksom rätt lite att styra med - det mest aktiva valet skulle bli att inte ladda telefonen vissa tider typ.

Och som svar - varmvatten och fjärrvärme, ingår i avgiften. Ingen elbil. Gemensam tvättstuga på ngra hushåll med torkrum (!). Och vitvaror bytta förra året med hög energiklass.

Då känns valet givet faktiskt. Jag hade tagit vanligt rörligt. Summorna som eventuellt kunnat tjänas med timpris är så små ändå.