Tjena, jag har blivit ganska rejält straffad de senaste två vintrarna med mitt rörliga elpris, i vintras hade vi en faktura på över 10000kr, de andra låg på ca 3000. Vintern innan det hade vi två stycken över 10000kr. Nu funderar jag på att binda ett mixpris, 50% rörligt och 50% bundet på ca 1,25kr. Hur går era tankar inför vintern?
Elbolsgen bakar ju in vinterns priset samt en riskpremie. Alltså betalar du för att elbolaget ska slippa ta risken att du betalar för lite för elen i vinter.
Så vida inget oväntat händer.
Kommer å köra vidare på rörligt… De bundna elpriserna är tok höga då… Samt orkar inte hålla på me timpriser…
Hear hear, vi är småbarnsföräldrar som precis bundit om ett bolån 2% dyrare än det var tidigare och har beställt en ny värmepump på 160k som ska betalas av, så vore skönt att veta vad åtminstone 50% av varje månadskostnad skulle ligga på
Ptja, antingen det.
Eller så lägger du över överskottet från hur mycket dyrare det bundna avtalet hade varit varje månad på ett sparkonto.
Du slipper betala riskpremie och du får dessutom ränta. När elpriset blir dyrare kan du ju ta från sparkontot för det är ju ändå elavtalspengar…
Jag tycker de bundna avtalen på 1,25-1,5 kr är rätt attraktiva i år ändå.
Det kostade närmare 3 kr/kWh inför förra vintern. Jag hade starkt övervägt att binda allting om jag bodde i hus.
Låg nedsida, hög uppsida IMO. Som boräntor för två år sedan!
Jag kör vidare med rörligt (men ha solceller som brukar bekosta vinterns utgifter).
Låter ju helt fantastiskt bra! Vi bor i obygden så det är inget alternativ för oss tyvärr, men hade också gjort det om det funnits som alternativ
Vi har som sagt småbarn så att veta sina utgifter varje månad är ju guld, så det är inte helt omöjligt att vi kommer binda på fastpris
Vi kör vidare med rörligt. Annars betalar man leverantörens riskpremie.
När vi bodde 4 i huset från 70-talet utan åtgärder använde vi 31.000 KWh.
Nu är vi bara två och har bytt fönster och har bra luftvärmepumpar sedan länge varav en i varmbonade dubbelgaraget där vi håller + 8 för det mesta vintertid. Årstakten el för alla ändamål ser ut att bli 12.000 Kwh nu. Inga element på senaste året. All golvvärme avstängd. Lågenergifönster förhindrar kallras bra.
OM priset ökar kraftigt så drabbas vi inte så hårt. Vi kan i värsta fall även stänga ner flera rum och sänka temperaturen.
Fortsätter med att ligga på låg förbrukningsnivå (timel). Gått från 27000 till 19700 tack vare investering under 2022 i Sensibo, Negenic Tune och en Shelly som gör att bubbelpoolen är aktiv 00.00 - 05.00. Smartladdning av elbilen, solceller som ger 7000 kWh per år. Funderar på stora Homevolt-batteri.
Vi har bundet till 2024-12-31
Jag band 1 år igår till 107.5öre/kwh +15kr/mån, ink. moms. Sen -3öre rabatt första 6 mån. Elområde 2.
Tänker följa prisutvecklingen och nyttja ångerrätt om något bättre dyker upp. Låg “premie” för att sova gott.
Är det 107.5 enbart för elen o så tillkommer moms? såg att man kan binda för 112 på elskling
Förutsätter ju dock att det finns ett fjärrvärme nät att kopplas in på. Dessutom kostar det en slant.
Personligen har vi effektiviserat så mycket vi kan. Fortsätter med rörligt då fast är överprisat. Överväger timpris men tveksam till hur mycket man egentligen sparar när man jämför med insatsen och huvudvärken. Blir det åt helvete för dyrt kommer vi elda i kaminen, har 10 kubik ved i backup.
Ligger på ca 12000 kw per år, 5000kwh på värme, resten är hushåll och elbil…
Har rörligt och timavtal och planerar inte att byta till något annat. Dock är ju förbrukningen en väsentlig parameter och även möjligheten att påverka förbrukningen i tid.
Nej det är ink. moms. Stockholms elbolag. Be om 3 öre rabatten också så hamnar du på 104.5 öre första halvåret.
Vi värmer huset med ved så vår elförbrukning ligger på 7500 kwh per år. Vår dyraste månad i vintras betalade vi 2500 kr för elen. Håller oss till rörligt elpris. Med bundet så har elbolaget tagit höjd för ökade kostnader och det får du som kund stå för. Jag tror snarare på att räkna ut vad er el kostat de senaste 12 månaderna och slå ut kostnaden på 12 månader och lägg undan den summan varje månad. Om du börjar nu har du byggt upp en buffert att använda till elen i vinter. Installera en eldstad i bostaden så ni kan elda när det är extra kallt.
Vi bor också på landet, vi fortsätter med timpris (leasar en elbil, så det är bra att kunna time:a elpriset särskilt på vintern). Förbrukar ca 15000 kWh per år. Investerat i solceller som kom upp i januari, men de ger ju inte så mycket under januari/december såklart.
Vad kostar er vedförbrukning?