Vintern nalkas och som vi alla vet är elpriset snart på allas läppar igen.
Vi har sen vi flyttat in i vår villa fått en fördubblad räkning jämfört med varje föregående år.
Vi bor inom det lite billigare elprisområdet 2.
Nu sitter jag och kliar mig i huvudet om jag faktiskt ska bryta normen mot tidigare år och teckna fastpris för att slippa sitta i Dec/Jan med tjocksockar nere vid bergvärmepumpen där jag febrilt ska maxa optimeringen av pannan och halvskrikandes till mina barn att vi lagar mat kl 21:37 för då är elpriset lägst, så alla äter mackor tills dess.
Hur kommer ni andra tänka? Ha sparkontot redo för en megautgift, införskaffat 400st värmeljus på IKEA, flyttat utomlands 3mån?
Vi kan låsa från idag 79,30 öre/kWh hos EON 6 mån, men jag kan inte bestämma mig. För t ex idag är elpriset 16 öre/kWh
Vad är worst case scenario om du kör rörligt?
Vad kostar det dig att binda?
Att dra ned på livskvaliteten för att spara några kronor i vinter låter inte så roligt.
Nuvarande prognoser är väl att det värsta är bakom oss. Du kan binda elen billigare i år än förra året. Hade du rörligt förra året är chanserna goda att ha det i år med. De som band 1 år förra hösten har gjort en minusaffär. Jag kommer köra rörligt. Vi har krigskassa för det.
Vi låste just på 88 öre hos EON i område 3.
Det lönar sig troligen inte men det är en försäkringspremie mot extrema kostnader.
Förra året när min fastprisperiod med 50 öre gick mot sitt slut fick jag 500 öre per kWh som bud på fast pris. Då kunde man hålla sig för skratt . Apokalyptisk nivå för oss som pensionärer som skulle gett elkostnader på 100.000 SEK per år. EON har egen elproduktion men ville väl blir rika snabbt.
Sista månaden jag hade fast pris hade en pensionärskompis en elräkning med rörligt pris på 16.000SEK för en (1) månad.
OM man bara som exempel kan stoppa våra kärnkraftverk länge genom att glömma fylla på vatten och faktiskt glömmer det dvs ingen dubbelkollar eller förstår vad som händer. (Underbetyg till konstruktörerna och operatörerna, En nivåsensor kostar inte mycket). Jag litar jag inte på att man lyckas hålla igång dom.
Dessutom elstöden vi fick i Sverige hade inget rimligt tak för pris man betalar eller liknande till skillnad mot som exempel England och Norge som hade ett sådant tak för kommande pris.
Worst case är ju att det blir ännu dyrare än förra året. December 2022 landade vi på 6100 inkl allt. Och då är vi ändå väldigt förskonade jämfört många andra. Men då hade vi kraftig lagt om vår livsstil:
Vi värmde vatten endast under natten och kunde duscha på morgonen.
Vi sänkte innetemperaturen rejält
Eldade mkt mer i vår kamin, men det var ju endast komfortvärme och inte värme vatten.
Vi lagade mat oregelbundna tider när elen var som billigast.
1660 kWh
Jo en del av mig tänker så också, förra året var ändå alla tagna på sängen. Känns som att de flesta länder är rejält mkt mer medveten nu.
Det där gör bara skillnad för dig personligen om du har timpris. (på systemnivå så är det klart om alla beter sig likadant så skulle det hjälpa månadspriset men alla gör inte likadant)
Personligen kör jag vidare på rörligt, vintermånaderna är alltid dyrare, klart förra året var extremt. Det som talar för att det inte blir lika dyrt denna vinter är:
-
Priset för att binda, finns inte en chans att elhandlare erbjuder priser de tror att de har risk att gå back på och de har bättre förutsättningar att bedöma priset framåt än vad jag har som saknar god insyn i marknaden.
-
Förutsättningarna för vintern: Finland tror att de kommer vara självförsöjande denna vinter med sitt nya kärnkraftverk. Frankrike har fått ordning på sin kärnkraft. Vattenmagasin i Sverige är bättre fyllda i år och det fortsätter regna och till sist, många (inklusive mig själv) har gjort vad de kan för att minska sin elförbrukning, solceller, nya värmepannor o.s.v. Är nog många elpannor (inklusive min egen) som åkte ut i år.
Vad skulle det bli med nivån du erbjuds binda på?
Bra jobbat!
Detta är ju ruskigt lågt.
Hur länge och vad var det för kampanj ?
88 öre på 3? Otroligt bra pris - jag har kollat via Elsklig mer eller mindre varje dag, och billigaste priser har varit lång över krona. Hur lyckades du?
Finns ju möjlighet låsa på 6 mån med framflyttad start där man kan välja period t ex okt-mars när det går som mest el och elen antagligen är som dyrast.
Gjorde så själv nyligen via Vattenfall men jag tror även EON erbjuder det.
Då har man skapat “sinnersro/försäkring” för vinterns flukationer utan att sitta fast i något långt avtal. Dessutom har man även möjlighet binda på nytt nästa sommar då det ibland är förmånligare bindna priser på sommaren än på hösten.
Gallrar jag bort elbolag “på klagomålslistan” så ser det ut så här på elskling.se just nu om jag tar ett postnummer i Sundsvall =elområde 2.
Surfa in på EON.se. Obs att 88 öre är utan moms. 110 öre med moms.
Dom kallar det 12,5 öre rabatt (inkl moms) till sista september. Jag är kund men
det ser ut som vem som helst kan få det priset i område 3 vid 1 års bindning.
Ofta gillas nya kunder lite extra. Lite andra priser i andra områden
Band på 78 öre i 3 år i November/December 2021 när Putin gjorde några uttalanden om att strypa oljan, visade sig vara rätt val. Förhoppningsvis har vi en bättre omvärld 2024.
Jag kör med “Borlängepriset” just nu 80 öre/kwh ink. Moms. Priset varierar över året, men totalt sett är jag nöjd med avtalet. De hade stängt för teckning utanför borlänge kommun ett tag men nu tror jag det är öppet igen…
Hur lyckades du med att få 88 öre? Jag får 111 öre när jag kollar med eon nu
Eftersom elbolagen nu går ut hårt i reklamerna med att det är läge att binda elavtalet så skulle jag säga att det absolut inte är läge.
Det är inte välgörenhet dom sysslar med, dom vill tjäna pengar.
Terminspriserna på el är lägre än de priser som elbolagen erbjuder. Föga oväntat då företagen inte sysslar med välgörenhet.
Timpris är det allra bästa om man har möjlighet att styra förbrukningen.