Elavtal - Förslag

Hej,

En ödmjuk frågeställning.

Ska teckna nytt elavtal med nytt elhandelsbolag.

Vad jag förstår så kan man dela in elen för hushållet i tre tårtbitar.

Elnät, elhandel samt energiskatt med moms.

Den enda delen som man kan välja en leverantör av sin el fritt på är tårtbiten gällande elhandel.

Därav vänder jag mig till detta forum.

Bor fyra personer i en bostadsrätt på 65kvm i centrala Stockholm.

Siffror för 2023:

Elanvändning - 1464kwh på ett år.

Elnätkostnaden - 2739kr.

Vår leverantör av elnät är Ellevio och går inte att välja bort.

Vi har Fortum som elhandelsbolag.

Är detta ett högt elpris sett till vår lägenhet och vår lilla familj. Två vuxna, ett barn samt ett spädbarn?

Bifogar elavtalet med elhandelsbolaget Fortum längst ned i detta inlägg.

Tacksam för feedback,

Med vänlig hälsning,
Christoffer

Grattis till en låg förbrukning! Kan då kännas konstigt att de har en fast månadskostnad på tilläggstjänster. Vi bor förvisso i hus men betalar då en kostnad efter vad vi förbrukat. Så tyvärr inga bra tips förutom ett omvänt: Undvik Greenly! Jordens sämsta kundtjänst!

2 gillningar

Jag skulle inte betala för att få förnybar el. Det kommer inte göra någon skillnad i och med att så stor andel av den svenska elen redan är förnybar. Det krävs att så många kräver förnybar el att den inte räcker till för att det ska betyda något och det kommer inte hända. Innan dess är det bara en extra vinst för elbolaget.

3 gillningar

Nja, ofta kan man hitta förnybar el till samma eller lägre pris än elmix från typ Eon, Fortum, Vattenfall.

Just nu har jag Tranås energi eftersom de har OK elpris och en låg fastavgift (22kr/mån). Det är galet att betala ca 45kr/mån i fastavgift när man använder bara lite el. Jag har också valt att få “bra miljöval” el för djurens skull.
Exempel: Eon = 127,06 öre/kWh (+40kr i fastavgift) vs Tranås = 125,05 öre/kWh (inkl miljöval som kostar 1,50 öre/kWh som tillval + 22kr i fastavgift)

Självklart kanman hitta billigare el om man byter varje år och få nykundsrabatt men jag vill inte göra det.

1 gillning

Enkelt, gå in på Elskling och ta det billigaste respektabla företaget.

4 gillningar

Jag bytade imorse till cheap energy. Eon tog 40kr/mån medans cheap tog 0kr.

Och det är billigt först och om du glömmer att byta igen då blir det dyrt.

Nja, de tar 114,40 öre/kWh första året sen blir det 10,5 öre/kWh dyrare och man får inte fossilfri el.
Om man vill fossilfri då är det 127,6 öre/kWh första året och sen 138,1 öre/kwh. (elområde 4)

Det betyder att Cheap energy är billigare bara när man använder väldigt lite el.
Exempel: 1500 kWh/år: Cheap = 172kr/mån, Tranås = 176 kr/mån
3000 kWh/år: Cheap = 345kr/mån, Tranås = 331 kr/mån

Vem stannar ett helt år?!:grimacing: Eon ringer om ett halvår och ger en femhundring i rabatt om jag vill komma tillbaka ändå.

Jag hänger inte med. Var redovisas den avgiften menar du?

Såg nu att det var billigare genom elskning så blir att teckna om det imorrn.

Med den låga förbrukningen så blir ju månadsavgifterna en väldigt stor del av totalkostnaden. Bara de fasta kostnaderna blir 1436 kr per år, inte långt från själva elkostnaden (exkl nätavgifter).
På Elskling kan du teckna ett-årsavtal med Vattenfall för 1868 kr för både el och avgifter (jag kollade). Det blir ju då samma pris som du får betala bara för elen hos Fortum. Du sparar alltså mer än 1400 kr.
Elskling fungerar bra, jag har bytt avtal där ett antal gånger de senaste 10 åren.

1 gillning

Jag vill börja med att tacka alla för bra feedback i flödet. @besj @Ballongpinne @malibu68110 @HePeNi @daniel30

Ja, jag bor i lägenhet vilket underlättar väsentligt då det gäller min elförbrukning per år vilket jag är tacksam för.

Vänder mig till dig Er igen.

Har loggat in på Elskling och fått två erbjudanden där Svekraft AB är billigast för egen del.

Nedan är avtalen. Bild 1&2 gäller rörligt pris och bild 3&4 fast pris i månaden.

Hade ni i detta fallet och med min elförbrukning valt rörligt eller fast pris? Man har alltid blivit tillsagd att rörligt pris är bäst men i mitt fall och med min förbrukning kanske det kvittar?

Med vänlig hälsning,
Christoffer

Jag vet inte vilket bolag Svekraft är. Det finns flera bolag med tveksamt rykte med dåliga tillsvidareavtal om man missar uppsägning. Svekraft KAN vara ett sådant. Jag hade valt Vattenfall som jag föreslog tidigare. Du har så låg förbrukning att du skulle kunna ligga på fastpris utan att det gör någon större skillnad. Det är också tveksamt om du kommer att spara något på timpris. Med tanke på att du kan ha fastpris för ca 150 kr i månaden så tycker jag (med min riskaversion) att det är ett enkelt val.

1 gillning

Blir det billigare priser om man tecknar genom Elskling?

Ser att vattenfall har inte samma pris om man inte går genom elskling.se.

Dock är EON billigare om man går direkt genom deras hemsida än erbjudandet man får från elskling. Hmm förvirrande…

Ja, ofta är det kampanjer hos Elskling som bara erbjuds till nya kunder (de som är kunder hos andra elbolag).

1 gillning

Tusen tack för snabb återkoppling @besj och alla ni andra i forumet.

Blev i slutändan avtalet nedan med Vattenfall då recensionerna beträffande Sveakraft AB var undermåliga.

Går från en kostnad på ungefär 276kr i månaden till 156kr.

Nu är nästa målsättning att få ned priset på bilförsäkringen men detta får avhandlas i en annan ”tråd”.

Hoppas vara behjälplig till er i andra frågeställning i forumet.

/Christoffer

3 gillningar

Annat tips om man brukar handla på Lidl.

1 gillning

Givetvis sätter man en påminnelse :slight_smile:

1 gillning

För de flesta med lägenhet är fasta kostnaden det som gör mest nytta att påverka.

Kolla också elpriskollen.se och se så aktören är med i schyst elhandel, enklaste sättet att undvika bluffbolagen.

Compricer och andra jämförelsesiter är bra på att samla erbjudanden med x gratis månadsavgifter om man orkar hoppa omkring.

Lägg till bra miljöval etc om det är av värde för dig, bästa sättet att visa bolagen vad man önskar.

1 gillning

Jag resonerade likadant, med låg förbrukning kan det vara värt att binda om det finns erbjudande om låg / ingen fast kostnad under bindningstiden, för även om kWh priset visar sig bli något högre (vilket det i snitt bör bli) så sparar man mer än det på att slippa den fasta avgiften.

Det var sommaren 2021 jag förde det resonemanget. Jag kan inte påstå att jag ångrat mitt val.

:heart_eyes:
Jag tecknade mitt avtal 2021-09 på tre år. På samma nivå. Det är bara det att jag förbrukar 25000 kWh per år. 2022-2023 fick jag elkompensation på en nivå som var större än vad jag betalade per kWh (exkl nätavgifter som ju alltid tillkommer).

Vad betalar du din stad för medlemsavgift och elöverföing?