Ni som är aktiva och byter elbolag då och då, hur går ni till väga? Vad har ni för krav och vilka siffror tittar ni på för att få ett bra elavtal.
Har varit arit inne på älskling och lite andra jämförelsesajter och kikat runt men tycker ändå det är otydligt då bolagen tar ut olika påslag på sin el och olika delar av påslagen skiljer sig. Vad är viktigast att kika på för att få ett förhållande vis lågt pris även då elpriset på nordpol är högt?
Pallar du timpris och kan anpassa dig så finns det lite att spara där om du bor i södra halvan av landet.
Annars föredrar jag personligennde som inte kör en massa korta erbjudanden utan satsar på litet påslag, begripliga fakturor, bra kundtjänst etc. Detta blir ännu viktigare om man också säljer el.
Man går in på Elskling och väljer det billigaste. Du kan välja miljöavtal om du vill det. Du får en rabatt som gäller i ett år. Normalt handlar det om att du slipper den fasta avgiften och ev något mindre avdrag på kWh-priset. Efter ett år förbud om proceduren och får då en ny rabatt med ett nytt bolag.
Jag har gjort detta i ganska många år nu och det fungerar.
så långt är jag med, men hur underviker man fällan att de från att ha varit det billigaste elavtalet till att bli betydligt dyrare en annan månad? “Ett företag kan alltså vara billigast i en prisjämförelse en månad för att sedan vara dyrare än många andra efter det att du har tecknat avtalet.” Kostnaden för elbolaget att köpa in elen kan ju skilja sig i form av olika avgifter för certifikat etc och också beroende på hur kund kollektivets medelvärde blir…
Telinet har jag varit kund hos. Vet inte om det var något skumt med dem. Kanske är det något jag har missat. De andra två känner jag inte till.
Genom att välja nytt elavtal efter ett år. Elbolagens affärsmodell är att erbjuda ett attraktivt lockpris under ett år. Det tjänar de inte särskilt mycket på. Sedan är tanken att du ska glömma bort att byta bolag och börja betala betydligt mer. Om du undviker det scenariot är det inga konstigheter.
Jag förstår inte vad ditt prat om medelvärden handlar om. Normalt så tecknar du avtal om elbörsens pris + 1 öre och utan fast avgift eller något liknande. Detta gäller i ett år. Efter den perioden får du istället betala normalpris som kan vara lite vad som helst. Jag uppfattar inte att de bolag jag varit kund hos har varit mygliga men det är klart att det ordinarie priset är högre.
Du kan klicka på elskling och få fram detaljerat hur de lägger rabatten. Vissa tar bort månadsavgift, vissa get rabatt på elpriset, vissa har låga påslag.
Men jag skulle säga att det spelar väldigt liten roll i praktiken för ett hushåll, rabatten blir ungefär samma så länge du angett korrekt förbrukning (i deras jämförelser räknas fast månadsavgift om till priset/kWh baserat på din angivna årsförbrukning t ex).