Hur skaffar man ett bra elavtal?

Hej och förlåt om detta redan diskuterats i någon annan tråd (länka gärna isåfall)! Hur som helst: Jag håller på att se över mina elavtal, och inser att det är en djungel av guds nåde. Det framstår för en slapp amatör som en djungel att jämföra olika bolags erbjudanden, med olika månadsavgifter, rabatt på månadsavgifter, ibland rabatt på påslag, olika månader som används som bas för öreskostnaden, fem olika poster som måste jämföras mm.
Vi gör inte av med särskilt mycket el, tänker oss rörligt avtal för att det är billigast på helårsbasis om man har råd med topparna(?), och gissar att man som i många avreglerade branscher får en bra deal första året för att sen behöva kolla igen när bindningstid och teckningserbjudande gått ut osv. Har av lathet tidigare haft EON eftersom de har nätet och inte orkat deala med flera bolag och räkningar osv (…och inser att det förmodligen har kostat oss). Någon som är snäll nog att kunna komma med tips eller input på hur marknaden funkar för konsumenten? Dvs hur gör man för att skaffa ett så billigt avtal som möjligt? Stort tack för alla tips.

1 gillning

Inget tips om pris, men börja med att kolla så att bolaget inte är med på svarta listan. Googla också bolagets namn innan du bestämmer dig.

Det finns ett antal problematiska elbolag som blåser sina kunder på olika vis, t.ex Stockholms Elbolag. Skojarna bakom detta bolag driver även Cheap Energy. Verkar komma upp som ogräs.

2 gillningar

Jag har varit lat nog att använda mig av compricer för att jämföra o sen oxå få hjälp att byta. Ligger en årlig påminnelse i min kalender när det är dags att göra om proceduren eftersom elbolag enkom verkar premiera nykunder snarare än trogna dito. Så jag byter årligen oxå. (Och har rörligt. Hade det varit bundet hade jag inte bytt på detta viset så klart.)

2 gillningar

Hoppa mellan olika bolag. Tids nog kommer gamla bolag ringa upp och erbjuda bättre pris för att man ska komma tillbaka.

1 gillning

för att hitta bäst pris.

och korsreferera med denna för att undvika fallgropar:

Så det man mest behöver fundera över är avtalstyp: rörligt, fast, mix…

1 gillning

På Elskling.se kan man även filtrera bort elbolag som har mycket klagomål.

Kryssa i “Visa ej bolag på klagomålslistan”

6 gillningar

Funkar Elskling på samma sått som Compricer? För/Nackdelar dem båda? (Sorry, kanske går lätt OT här…?!)

1 gillning

Jag upphandlar nytt bolag varje år på Elskling. Jag går in ca 2 månader innan mitt nuvarande avtal slutar och väljer då det bolag som just då är billigast. På det sättet slipper jag fasta avgifter. Jag har gjort detta i flera år och det fungerar bra. Jag har timavläsning och brukar anpassa användning av disk- och tvättmaskin till när priserna är lägre. Ofta sjunker priset på kvällen och natten så tricket är normalt att vänta tills “dippen” kommer kanske vid nio- eller tiotiden på kvällen. Det är känt i förväg när priserna sjunker så det går lätt att planera. Jag gör denna planering mer av miljöskäl än ekonomiska skäl men visst finns det en besparingspotential över tid.

3 gillningar

Det är nog samma-samma med skillnaden att elskling som site är dedikerad till elavtal (ägs av zmarta numer). Råkar köra det för att jag började där (man lägger in sina anläggningsuppgifter så slipper man leta upp en faktura när det är dags att byta).

1 gillning

En tanke om man är finansiell “prepper” är att välja ett bolag som också är producent, de påverkas inte på samma sätt om man valt fastpris och elpriserna är lika volatila som ifjol.

Dvs bättre att välja Vattenfall, Skellefteå Kraft eller Fortum än Very Billig Energy AB o.s.v.

I övrigt gör jag som er andra, shoppar runt någon gång per år och väljer den aktör av dessa (och några till) som har bäst erbjudande då. Lojalitet lönar sig INTE.

1 gillning

Fint! :+1: Sitter med bundet men försöker ändå agera lite som om jag hade timpris och på nåt sätt dra mitt minimala strå till stacken för att minska förbrukningen när behovet är som störst.

Det är nästan så att jag är förvånad att det inte kommunicerats något om det från politiskt håll. Eller var man inför valet rädd att trycka på en punkt som redan gör lite ont och kan upplevas som för privat (”jag tvättar när jag vill” typ)?

Försöker leta lite info och elanvändningen verkar vara nånstans kring 50/50 mellan hushåll och företag. Skulle hushållen (och företagen i den mån det går) bättre styra användningen skulle det bli vara till gagn för alla? :slight_smile:

Sen kan man resonera om att problemet är ett annat (för lite reglerbar energi, för dålig överföringskapacitet etc) men för att göra nåt tills detta är löst :slight_smile:

Timpris har väl även eon? Har timpris på Tibber själv.
Kollade på fast pris nu men 1,15 kr lät mycket

Om du ska ha rörligt avtal, är den första frågan om du ska ha månadsavtal, dvs. du betalar vikt*användning för alla andra kunder eller om du ska ha timpris.

Om du kan justera din elförbrukning mer till de timmar då elpriserna är låga, så ska du välja timpris. Om du förbrukar mer el under de timmar som kostar mest, så ska du ha “rörligt pris” på månaden.

1 gillning

Toppen, tack för alla svar! :slight_smile:

En sak värt att spara in några kronor är att årsavgiften kan man oftast få bort eller rabatterat i 12 månader.

1 gillning

Jag har kört med tibber många år. Ingen som ringt upp har kunnat matcha deras priser ens på kampanj.

De som ringer upp eller står utanför någon butik har knappast något bra att erbjuda. Via Elskling eller andra liknande sajter får du bra erbjudanden.

Tibber och Greenely har jag haft om vartannat de senaste åren. De har haft bra erbjudanden på abonnemang med timavläsning. Det jag haft är dock särskilda förmånspriser som gäller i ett år och höjs sedan.

Riktigt bra deal på tibber nu, där man med inbjudningskod får 1000kr. Får man dela länk här? Annars skicka Pm :slight_smile:

Jag använde mig av elskilng.se när jag byte förra gången då kunde jag testa lite fram och tillbaka med olika bindningstider osv.

Om man vill ha månadsavtal, finns det något bra ställe att jämföra hur priserna har varit historiskt?

Känns svårt att välja leverantör annars, eftersom en elleverantör kan vara billig en månad, men dyrare nästa. Man skulle villa kunna jämföra hur det sett ut de senaste 12 månaderna tex. Både individuellt per månad, samt kanske i genomsnitt.