Byta elbolag/GodEl?

Kan ni rekommenderar Gidel som elbolag? Vi vill gärna byta bolag men inte till något bolag som höjs priser efter ett år (smyghöjning).

Tack för hjälpet!

1 gillning

Hej!
GodEl vet jag ingenting om men däremot så har jag haft flertalet konkurrenter som leverantör och gemensamt för allihop är att de alltid vill tjäna pengar genom att höja avgifter.

Mitt bästa tips är att hitta en bra leverantör via ex elskling och sen köra en 12m-kampanj, sätta en påminnelse i kalendern att en månad innan det löper ut antingen ta kontakt med leverantören och begära samma rabatterade pris i ytterligare ett år eller att besöka prisjämförelsesite som tex elskling och teckna med den leverantör som är bäst för stunden.

Jag lyckades få Skelleftekraft att förnya min rabatt med 12m en gång, året därpå vägrade de och då gick jag vidare. I dag har jag Borås Elhandel, mest en slump då de hade bäst kampanj när jag behövde förnya.

Lycka till!

5 gillningar

GodEl här sedan typ, evigheter (18-20 år?). Jag gillar dem. Smidig kundtjänst, litet påslag och inte vinstdrivande (utöver påslaget som går till välgörenhet). Att få välja verksamhet att donera till är ju bara en bonus. Jag skänker till Stockholms Stadsmission f ö.

2 gillningar

Jag har med Godel, de är helt ok. Är värre med lokala nätägaren som inte går att ändra.

För mig var det välgörenhetsaspekten som tippade över till deras fördel för ett par år sen. De flesta elbolag ligger väldigt nära varandra i kostnad, sen bor jag i lägenhet, så är ingen storkonsument.

1 gillning

GodEl har ju inget påslag? https://godel.se/elavtal-priser/forsta-elpriset/

Dom skriva också: “Vi har inga tillfälliga rabatter så du slipper stressen att behöva bevaka eller pruta”. Så betydet det inte att dom inte höjer priset efter ett år?

Det är till en stuga så vi vill inte byta varje år och krångla med det.

Om stugan inte drar mycket el så blir 39kr väldigt stor del av räkningen. Skulle tro det blir billigare utan månadskostnad och istället några öre påslag på elen.

För att ha lågt elpris behöver man upphandla nytt elbolag varje år, med Compricer eller Elskling. Något annat sätt finns inte.

Har GodEl och tycker de är bra. Tänker inte på det egentligen, men det är bättre än OndEl!

2 gillningar

Vad är det mer exakt som är ”bra”? Vari skillnaden mellan elbolag ligger verkar oklart.

Ja, det stämmer, men finns det något bolag som inte har fast avgift? Det är ju bara dessa som kör rabatt och sedan smyghöjer…är det egentligen så att dom inte höjer bara fast avgift efter ett år men också det rörliga kostnader (vi har rörlig månadspris)?

Jag kollade på Elpriskollen och hittade Eksjö energi, någon som har det? Dom har 187,50 kr/år fast avgift, det är det lägsta jag kunde hitta. Men jag vet inte om det bara gäller det första året…

Med Elskling och Compricer är standarddealen att slippa fast avgift.

Påslaget är nåt öre som då går till välgörenhet, inte påslag för ägarvinst.

1 gillning

Jupp, jag bytar var 12 mån. Haft 9-10 elbolag vid det här laget. :sweat_smile: Drygaste är att regga för e-faktura men snart har jag haft dom flesta så blir allt mer sällan jag behöver göra det.

Låga påslag, begripliga fakturor, trevlig och snabb kundtjänst och inte en massa trams. Typ så.

För mig är den fasta delen i elräkningen det som slår mest. Kikade runt på elpriskollen och ett kommunalt bolag låg bra till för mig. Känns spontant som att de kör mindre fulspel än vad privata bolag kan göra.

Lite ironiskt att jag köper el från en annan kommun än den jag bor i :stuck_out_tongue:

Kolla bara så att det är det, tex Motala Energi har inget med Motala eller Motala kommun att göra utan är ett varumärke hos några skojare i elhandelsbranschen.

1 gillning

Det är för krånligt för oss, det är ju bara en stuga.

Ja, det är ju också för oss. Vilket bolag har du nu?

Bytet tar ju 5 min men visst, är ju bara några hundra.

@nyfikenS Karlstad energi :sun_with_face:. Var billigast för ett-två år sen.

Gå in på elskling också tar du det billigaste rörliga och läs villkor om bindningstid och uppsägningstid.
Du får bra rabatter på månadsavgift och påslag under 1 år.

Efter ett år gör du samma sak igen men tar ett annat elhandelsbolag.

Har gjort så senaste 7 åren. Sparar minimum månadsavgift som brukar ligga på ca 300-500kr per år sedan rabatt på påslagen.
Behöver bara göra en anteckning i kalendern om 11 månader att säga upp elhandelsavtalet.