Hej!
Någon som har testat Greenely och vet om det är värt det eller inte?
Hej!
Någon som har testat Greenely och vet om det är värt det eller inte?
Jag har startat upp Greenely igen från 2023-02-01 och hade det även en period tidigare.
Jag hade dock bundet pris på annat håll från 2022-02-01 - 2023-01-31 då jag gick över från Greenely när elpriserna var på väg upp.
Jag skulle säga att det beror mycket på dina egna förutsättningar och viljan att använda el de timmar på dygnet när elpriset är lägre (generellt nätter och hela helgen)
Jag har elbil vilket är fördelaktigt då man kan ladda på och förbruka en större mängd under de timmarna priset är lågt .Har du elbil?
Tack för svar! Nej, jag har inte elbil
Det går att skaffa deras app och sen kunna se priset utan att du är kund hos dem.
Då går det att mer få en känsla av hur det fungerar och de skickar även vecko-visa och månadsrapporter om vad priset skulle varit hos dem den senaste veckan och månaden med din förbrukning.
Bor du i hus eller lägenhet?
Hur värms bostaden upp?
Jag bor tillsammans med min sambo i en lägenhet. Vi har ingen större elförbrukning egentligen
Då skulle jag nog vilja påstå att det är helt meningslöst. Jag hade dom i drygt ett år men tjänade inte ett öre på det. Snarare tvärtom…
Tröttsamt att tvätta och diska på natten och övriga i familjen brydde sig inte nämnvärt om att försöka anpassa sig. Radhus med värmepump som går när den behöver. Mat lagas när den ska ätas. Ingen elbil.
Bytte till vanligt rörligt för 1 månad sen istället ![]()
Jag har ej prövat men dem har bra kampanj just nu ![]()
Spara pengar på el med Greenely - 7 månader gratis
Har idag timprisavtal hos Eon.
Det är dags att förnya och har blivit erbjuden 40 kr/mån och 3 öre påslag.
Har funderat lite på Greenly eller någon annan leverantör men blev lite tveksam när jag hörde om det senaste rabaldret med konstiga påslag.
Men enl senaste artikeln så kanske det blivit bättring.
Bor i villa med frånluftsvärmepump. Årsförbrukning ca 14-15 000 kWh.
Ingen elbil. 2vuxna som arbetar heltid. Matlagning och tvätt på kvällar och helger.
Har månadspris med kommunens elbolag. Har haft Greenelys app ett bra tag nu. För ett par månader sedan jämförde jag mina faktiska kostnader under ett år med vad jag skulle betalat med Greenely. Greenely skulle i genomsnitt bli ett par öre billigare / kWh men den vinsten skulle ätas upp av högre årsavgift.
Eftersom det inte känns aktuellt att börja jaga låga timpriser känns det enklare att stanna kvar i månadspriset. Jag tror inte vi i längden skulle stå ut med att diska o tvätta nattetid (alltid lärt mig att man inte kör elektriska apparater medan man sover) Eventuella vinster kommer då dessutom den egna kommunen till godo.
Sitter också och tittar på detta just nu och har sett att Fortum bjuder på månadsavgiften i ett år just nu, 470kr och ingen bindningstid om jag förstod det rätt.
Är nog mest inte på att skaffa Tibber då vår elbilsladdare har inbyggt stöd för just dem.
Det är bara att starta konto och prova, kostar ingenting så länge du inte ansöker om att bli kund. De hämtar info från ditt elbolag och jag gillar det, har skickat in flera feedbacks och senaste var att när man jämför sig mellan sina kompisars och familjs hushåll så ser man bara kwh/km2 och där hade jag velat kunna se från startskärmen kwh förbrukat istället. Man kan se detta men måste då aktivt gå in och ändra varje gång man vill jämföra.
Vi har haft Greenely under hösten men precis bytt till Tibber pga dåliga prognoser och fakturor. Vi har upplevt att det pris som stått i appen aldrig stämt med den faktiska fakturan. Det har hela tiden kommit extra påslag utan förklaring. Nu har fakturorna blivit lite bättre efter alla skriverier men påslagen upplevde vi fanns kvar. Trots att vi kämpade som gnuer med att använda el när det var billigt (både värmepanna, elbilsladdning, tvätt och disk) så blev det dyrare än om vi hade haft rörligt elavtal där vi får genomsnittspriset.
Jag skulle säga att det inte är lönt med timpris såvida man inte har en värmepanna som man kan styra och/eller elbil. Tvätt och disk påverkar för lite. Övriga saker påverkar livskvaliteten för mycket om de ska styras. Tex behöver man laga mat någon gång mellan kl 17 och 19 och då är det alltid som dyras.
Däremot har Greenely en väldigt bra app och jag har kvar den och kollar timpriskurvan i den istället för i Tibber som jag tycker har en sämre app. Dessutom var det väldigt kul att jämföra med kompisar, i alla fall tyckte vi det som hela tiden låg bäst till…
Största vinsten har varit att vi blivit mer “elmedvetna”. Vi har minskat vår elförbrukning väldigt mycket och även om det säkert gäller befolkningen i stort så tror jag för vår del att det har påverkat oss mer än om vi haft genomsnittspris.
Hej
tack för att du beskrev det jag har sökt efter svar/info, dvs är det lönt att verkligen gå över till timpris om man har en värme panna (antar att detta inkludera Bergvärme panna) och som man inte kan styra.
Men om du nu gick över till Tibber iställer för Greenly, - har du fortsatt då med tim pris där med?
Går man via Refunder man man just nu 500:- i cashback om man väljer greenely
Jag testade ha timdebitering i drygt ett år. Fjärrvärmehus och ingen elbil. Januari - November låg jag 10-20% under rörligt elpris. Sen kom dyra december och årsmedelpriset slutade ändå högre än om jag haft vanligt rörligt hela året. Har man inga stora förbrukare man kan köra nattetid är det inte lönt att hålla på med timdebitering.
Kör appen som är jättebra, får se om jag provar timdebitering när vårt fasta går ut.
Vi har elbil, så där kan vi spara en hel del, och värme via element/luftvärmepump (och braskamin), så kan laborera en del där med.
Har testat att köra varmvattenberedaren upp till strax under 80 på natten, och sen vridet ner till 60 på morgonen, och det håller hela dagen.
Disk och tvätt nattetid kör vi i regel ändå, så jag tror vi kan spara, ska testa lite mer.
Men vill helst fixa lite mer automatik så man slipper springa och slå på och av element flera ggr per dag i så fall.
Matlagningen kommer man att gå lite back på, likaså tv/datorer som är på kvällstid, men just elbilen gör mycket.
OBS: Varning för långt inlägg! Kan även innehålla spår av grafer!
Jag kan sammanfatta mina erfarenheter efter att ha labbat med timpris fram och tillbaka i ett par år. Vill ni bara läsa snabbt så kommer de viktigaste punkterna nedan. Först bara några ord om förutsättningarna:
Villa från 1930 (dålig isolering), 195 kvadratmeter plus källare värmd till ca 13 grader, två vuxna, tre barn 6-9-11, bergvärme, en elbil, en plug-in-hybrid. Total elförbrukning 2022 16600 kWh, normal elförbrukning ca 18000 kWh/år, varav ca 4200 kWh går till elbilsladdning.
Komfort är viktigt så vi gör oss inte besväret att spara all disk till natten och bara köra tvätt och tork nattetid. Vi lagar mat på normala tider och gör inga tidiga/sena middagar p.g.a dyrt elpris. Vi flyttar det som kan flyttas med enkla medel, vilket resulterar i att vi tvättar och diskar när det behövs och passar det så kör vi dagens sista tvätt/disk på billiga timmar. I övrigt kör vi när vi behöver.
Några punkter för sammanfattning:
Så, vad har vi gjort då? Allt började egentligen med samma problematik som @janbolmeson haft. En gammal värmepump som inte var optimalt inställd, vilket väckte intresse för styrning av värmesystemet. Det mesta om inställningar är redan täckt i en annan tråd så jag djupdyker inte här. Kontentan var dock att vi såg att den inte gick optimalt och att det fanns en hel del att förbättra, vilket gjordes. Vår pump var dock 21 år gammal och vi råkade ut för ett kompressorras under 2020 vilket gjorde att vi installerade en ny pump (IVT) med timprisstyrning och borrade ytterligare ett borrhål för att komplettera det gamla och underdimensionerade.
Tråkigt nog stängdes funktionen för timprisstyrning ner ganska snabbt vilket gjorde att jag inte kunde testa detta på ett bra sätt. Jag valde dock att gå över till Tibber ändå för att testa hur vår förbrukning passade för timpris. Vi gjorde då inga förändringar alls. Vi värmde huset och varmvatten utan justeringar för pris och vi hade vid tidpunkten inga styrbara laddare till elbilar (en plug-in-hybrid och en el). Resultatet blev, inte oväntat, att snittpriset på el blev högre än om vi hade haft månadspris. I snitt betalade vi då 5-6% högre pris (kr/kWh) än månadssnittpriset man får vid ett traditionellt rörligt avtal. Med facit i hand kunde vi alltså dra slutsatsen att timpris utan förändring är inget att eftersträva. Fördelen med Tibber är ju dock den korta uppsägningstiden, så jag bytte snabbt och ledigt tillbaka till rörligt pris på månadsbas.
Samma kväll som jag hade bytt fick jag nys om Greenely:s app och att de till skillnad från Tibber erbjuder alla som laddar ner appen, oavsett om man är kund eller inte, tillgång till all historisk data från huset. Man fyller i en fullmakt för Greenely att hämta in historisk data från nätägaren. Sagt och gjort, någon vecka senare fanns all historik i appen. Det finns då två väldigt praktiska funktioner.
Tittar man på statistiken så kan man välja att antingen se sin förbrukning i kWh, eller sitt pris i kr. Priset är då det pris du hade betalat om du hade varit kund hos Greenely med timpris. Appen analyserar alltså din förbrukning timme för timme och räknar ut ditt pris, inklusive avgifter. Detta är sedan lätt och smidigt att jämföra med sina gamla elräkningar för att se om man hade tjänat på timpris med dagens förutsättningar.
Det finns även en funktion där du får poäng för hur stor andel du förbrukar under lågpristimmar. Ju högre poäng desto mer fördelaktigt för timpris. Min historiska statistik ligger på 55-60 poäng och då är det tveksamt om man tjänar på timpris. Efter att jag började styra har staplarna succesivt växt och jag ligger nu på 75-80 poäng i snitt på en månad vilket ger bra förutsättningar.
Det fiffiga är då att man kan stanna kvar på sitt trygga elavtal och börja testa förändringar och se hur det påverkar, månad för månad. Som den trygghetsknarkare man är så kan man (nästan
) både ha kakan och äta den! Appen är alltså kanon!
Precis i denna uppenbarelse så fick jag även höra att min värmepumpsleverantör erbjöd kunder som ville ha timprisstyrning en Ngenic-modul i kompensation för att funktionen stängts av i befintlig värmepump. För den som inte vet vad Ngenic är så finns det att läsa i andra trådar här på forumet eller en googling bort. I kort, den kopplas till ditt värmesystem och gör en “dum” enhet lite smartare och gör att du kan styra på elpriset även på äldre och mindre smarta enheter. Den fungerar till många, men tyvärr inte alla system.
I samma veva fick jag laddboxar till bilarna inkopplade vilket möjliggjorde schemaläggning av ladding till billiga timmar.
En app och några prylar rikare (a.k.a. PARTY
) så började testandet. För sakens skull så valde jag att ta det i steg för att se påverkan lite tydligare (nej, jag är inte en rastlös personlighet
).
Jag började i mitten av mars 2022 med att förlägga billaddningen till nattetid, mellan 00 och 06. Detta resulterade i att min kostnad per kWh hade landat på ca 10% UNDER månadspris i april och maj om jag hade valt timpris istället för rörligt. Under juni månad förstördes siffrorna lite av att vi gjorde en renovering vilket innebar massor av maskinverktyg och värmefläktar igång på dygnets dyraste timmar, och priset hade då varit bara ca 3% under månadspris.
Jag kände dock att tre månader fick vara en lagom testtid och funderade på vilket nästa steg skulle vara. Eftersom det var sommar så fanns det lite att vinna på att testa värmestyrningen så jag valde istället att flytta varmvattentillverkningen till nattetid. Detta startade jag i slutet av juni 2022. Istället för att gå igång ofta och kort tid som är standardinställnignen valde jag att låta värmepumpen producera varmvatten en längre tid, till en högre temperatur, för att räcka längre och hoppades på så sätt kunna täcka hela dagens behov med enbart en körning på natten. Här skall man dock tänka på att detta högst troligt innebär att man förbrukar mer energi. En högre temperatur i varmvattenberedaren innebär högre förluster till omgivningen och samtidigt att vattnet behöver lagras en längre tid, jämfört med om man producerar närmre förbrukningstillfället och till lägre temperatur. Vad man ser i diagrammet ovan är dock att detta har en markant påverkan kWh-priset. Det sjönk då till ca 20% under månadssnitt.
Någonstans här började på allvar alla skriverier och diskussioner om höstens och vinterns katastrof-priser på el. Även den lugnaste av personligheter började då få något högre puls och framförallt vaknade smålänningen i mig
Jag fick helt enkelt snabba upp min testning för att se lite resultat. Effekten blev att vi skruvade ner värmen från 20 till 18 grader, samtidigt som jag startade prisstyrningen på värmen i början på augusti 2022. Augusti var dock en varm månad och värmepumpen behövde inte starta för värme förrän i mitten på september, så minskningen mellan juli och augusti berodde till största delen på ökad bilkörning (och som följd laddning).
Samtliga system har alltså varit igång sedan augusti och man ser att under de lite varmare höstmånaderna, där det finns möjlighet att flytta en hel del värmning till billigare timmar så hade timpris varit ca 30% billigare än månadspris. När det dock blev kallare i november och december så är det inte tillräckligt att bara köra på billiga timmar utan värmen behöver köras även på lite dyrare timmar och då minskar skillnaden lite igen och ligger på dryga 20%.
Sammanfattningsvis kan man ju säga att det ser väldigt bra ut från ett kr/kWh-perspektiv, men vän av ordning och logik frågar sig givetvis: “Men har du då inte bara förbrukat en massa mer kWh (men på billigare timmar) på grund av ett mer ineffektivt system med större förluster?”
Tittar man på totalen så låg förbrukningen på liknande nivåer även 2021 samt i slutet av 2020. Värmepumpen byttes i oktober 2020 så därav högre värden tidigare. De lägre värdena nov-dec 2020 berodde på en ovanligt varm vinter. Sedan ser man den lägre förbrukningen sep-dec 2022 p.g.a. sänkt inomhustemperatur.
Så, då kommer vi till citatet att “den billigaste kilowattimmen är den man inte förbrukar”. Ja, det är sant i många fall, men med de elpriser som varit och till viss del fortfarande är så finns definitivt marginaler för högre förluster och att använda något fler kWh för uppvärmning men till ett mycket lägre pris. Det är dock viktigt att påpeka att detta inte gäller alltid. Man bör ha ett öga på priserna och även ha i åtanke att överföringsavgiften från nätägaren påverkar här. Ju lägre timpris, desto större påverkan.
Skall man sammanfatta på forumspråk så upplever jag att beslutsprocessen varit rätt, sedan vad utfallet blir, det är en helt annan fråga
Jag är i alla fall övertygad och bytte i december till timpris. Det ser ut att spara mig en hel del på årsbasis. Förra året hade jag sparat ca 4200 kr på att ha timpris, med ingen eller liten förändring i vardagen, och med det faktum att alla system inte var påkopplade förrän i augusti som en skön buffert för potentiell uppsida!
Sedan kan man gå in på diskussionen om vilken timprisleverantör man bör ha. Tibber och Greenely är ju kända och har bra appar för att följa förbrukning och integrera mot smarta hem. Värt en del för vissa, mindre för andra. Det man dock kan se är att många andra leverantörer har ett betydligt bättre pris. Vad jag kan utläsa i nuläget är att det skiljer ytterligare ca 3100 kr/år mellan Greenely/Tibber och billigaste alternativet, baserat på vår förbrukning. Sedan får man själv väga om man tycker det är värt premien med appen man får hos Greenely/Tibber mot att man får dras med besväret att kanske behöva teckna ny elleverantör varje år.
Säkert ingen som orkat ända hit men hoppas det gav någon insikt till någon. Jag är som ni säkert förstått nu inte bra på att fatta mig kort ![]()
Tack för ett matnyttigt inlägg.
Vilka leverantörer är det som erbjuder ett betydligt lägre pris än Tibber och Greenely?
Jag får backa på Greenely i detta fall, ser att de nu har lite rabatt på sitt avtal. Det skiljer nu bara 600 kr/år. Jag använder de vanliga söktjänsterna för att hitta elavtal (elskling/compricer etc.). Tibber ligger dock på nivån jag skrev.
Billigast nu är Telinet, Svealands Elbolag och förvånande nog, Eon.
Bra inlägg!
Var ser man de där poängen du nämnde, inte hittat det i appen.
Hittade dem nu… Låg på 65, och det räcker inte som du nämnde, i januari låg jag ca 5% över det rörliga.
Men ska vara lite aktiv nu och se om vi kan få ner det mer. Gjorde en förenklad kalkyl för ett tag sen och kom fram till att man behöver kunna lägga ca 2/3 av sin förbrukning på den billiga 1/3 av dygnet, då bär det sig.