Byta elavtal till Tibber?

Hej på er!

Jag som alla andra fick en liten chock av förra fakturan från Eon. Rörligt pris 160,23 öre per kWh.

Om jag ska byta elavtal till tex Tibber… vad ska jag tänka på?
Jag har ett tillsvidare avtal med rörligt pris idag.

Jag har en elbilsladdare från charge Amps . Alltså samspelar den säkerligen inte med Tibbers app. Har en plugin bil så det är ju inga våldsamma mängder el kanske men många bäckar små .

Eon säger att de inte kan göra nått åt mitt elpris. Men kollar jag elskling kan jag få ett pris på 146,02 av Tibber.

Är kass och helt ny på att ens bry mig om elavtal. Men nu ska det bli ändring på detta!

Alla tips o kloka råd mottages :smiley:

“Säg mig ditt kwh-pris och jag ska berätta var du bor”

1 gillning

Det har avhandlats tidigare här på forumet. Men för att spara något på timdebitering så behöver du kunna flytta en betydande del av förbrukningen till billiga timmar. Ladda elbil på natten är väl kanske typexemplet. Kan du inte det riskerar det att bli dyrare än vanligt rörligt pris.

Som @_Kalle skriver också: Det beror ju på vad du gör av med, när och hur. Jag skulle avråda alla i mindre boenden att byta och bara om man har elbil, regelbundet kör tvättmaskin och torktumlare/torkskåp (typ barnfamilj) och gärna kan duscha sent/tidigt, kanske ändå långkokar på konstiga tider etc. Har du ett välisolerat hem kan det kanske löna sig också om du kan programmera uppvärmningen. Med det sagt föredrar de flesta varmare på dagen än på natten. :slight_smile:

Jag tittade på mina förbrukningskurvor och räknade på det i oktober för att se vad som gick att göra. Jag testade också under en vecka att styra om all förbrukning jag kunde. Det lönade sig inte på mina 200 kvadrat 70-talshus i elområde 4.

Bor i SE3.

Vi har Tibber, mest bytt för det var lite kul med styrning då vi kan styra vår luft-vatten efter elbörsen. Det ger väldigt stor skillnad när det är stor skillnad på dag och natt, men nu när det varit kallt har ju även nattpriserna varit hutlösa. Då blir det liksom inte suuuupermycket “vinst” gentemot att ha ett bundet avtal. Däremot sparar vi mot ett rörligt månadsavtal.

Exempelvis idag blir skillnaden enorm, nu ligger det på 362 öre / kWh inklusive skatter - Från 23-05 ligger det på dryga 50 öre. Det är rätt stor skillnad att bränna igång värmepumpen på 3-5kw då mot att köra den nu.

I vår nya del har vi betongplatta samt väldigt överdimensionerat isoleringsmässigt, så det svänger inte mer än 1-3 grader över dagen, i vår äldre del har vi sovrummet dock och där är det betydligt svalare. :slight_smile:

Sen krävs det ju att man tänker efter lite och att alla är med på det. Sambon köpte typ inte att det var billigare att köra bilen på tomgång än att sätta i motorvärmaren när det var som kallast och dyrast.

Jag funderade på att binda till 70 öre när det var som värst, men insåg att det nog var känslomässigt, vill inte köra AC i sommar till det priset.

Precis som ramagon skriver så sparar du allra mest om du kan förflytta dom förbrukningen till dom timmar det är billigt, särskilt dom stora förbrukarna. Kör själv Tibber och har styrt om värmepumpen/varmvatten, billaddningen, tvätt/diskmaskin att gå på nattetid. Då kan det se ut såhär:

Tibber har integration mot dom flest bilmärken, så det kan fungera ändå oavsett vilken laddbox du har.

2 gillningar

Jag håller inte med om att det bara lönar sej att byta till Tibber om man kan flytta förbrukning till billiga timmar.

Jag har haft Tibber ett år nu, och för mej är stora vinsten att jag lär mej om min elförbrukning hela tiden.

Appen är grymt smidig. Jag kan jämföra mej med andra som har lika stora bostäder. Se hur förbrukningen varierat timme för timme, hur den kopplas till temperaturen utomhus, hur stor andel av förbrukningen som är uppvärmning med mera. Jag känner mej helt enkelt klokare nu än för ett år sedan! Och kan anpassa beteende utifrån det.

Sen finns det smarta prylar som kan hjälpa till. Jag har köpt en kontroll till luftvärmepumpen i deras shop som styr uppvärmning till billiga timmar.

Supernöjd helt enkelt.

Det är för riskabelt att köra hushållsmaskiner när man sover. Det är inte värt att dö av brand eller få vattenskador för att spara några kronor.

Snyggt jobbat med att flytta förbrukningen. Något jag funderat på är om det också ger en miljövinst. Dvs är dyr el samma sak som ”smutsig” el?
Annars skulle det kunna vara så att om man t.ex lagrar värme under de billigaste timmarna i t.ex. en ackumulatortank så får man förluster som påverkar miljön negativt

I sverige har vi väldigt miljövänlig el generellt med låga co2 utsläpp. Är typ några dagar om året när det är kallt och inte blåser som vi importerar kolkraft från polen/tyskland och kör fossiloljekraftverk. Har dock blivit allt oftare nu sen vi lagt ner flera kärnkraft reaktorer…

Här kan du se läget: electricityMap | Live CO₂ emissions of electricity consumption

Som svar på frågan: Eftersom det i största grad är den supermiljövänliga vattenkraften som reglerar för topparna i elförbrukningen så skulle jag säga att det har begränsade positiva miljöeffekter. Men finns säkert några man kan hitta, speciellt om man kan sänka sin totala förbrukning.

Håller med att appen är grymt. Men angående hur stor andel går till uppvärmning stämmer deras siffror inte, de är bara uppskattningar som tyvärr är ganska långt ifrån verkligheten. Jag har skaffat Easyserv och i derss app får man direkt alla parametrar på värmepump inkl förbrukning (vilket borde stämma bäst eftersom derss gateway är kopplat med tråd i värmepumpen).

Inte en enda månad jag får samma siffror:
VP Okt 1138 kWh , Tibber säger 735
VP Nov 1937 kWh, Tibber säger 1397
Utöver VP har jag en element (ej kopplat till Easyserv) i förrådet vars förbrukning går också till uppvärmning så siffrorna borde vara en anning högre.

Tibber är bra på många sätt men inte perfekt, definitivt bästa val om man vill ha rörligt elavtal.

“får man förluster som påverkar miljön negativt”

Nu har vi bestämt att producera el med vind (och mindre skala sol) är miljövänligt. Så allt vi kan göra är att anpassa förbrukning i mängd och tid.

Det är förmodligen mycket miljövänligare att flytta sin uppvärmning till billiga tider, trots förluster, än att starta upp lite extra kol- och oljekraftverk utan förluster under högpristid.

1 gillning

Absolut, men om det “vanliga” rörliga under den månaden ligger på 100 öre/kwh, så vill det ju till att du nästan inte använder någon el under de dyra timmarna för att kalkylen ska gå ihop. Och det är inte så svårt att göra det dyrare med timdebitering.

Har du förbrukning som genomsnittet så blir kostnaden densamma, för det är så det “vanliga” rörliga beräknas. Det är som sagt om du kan flytta förbrukning du kan spara. Kan du göra det utan uppoffring så är det ju toppen.

Funderar på att byta till Tibber från det nuvarande avtalet jag har nu.
Funkar det verkligen att styra sin förbrukning när man har barn?
Jag kan tex ha igång diskmaskin och tvättmaskin under billiga timmarna samt ladda bilen men i övrigt vet jag inte hur mycket mer som kan förflyttas till sen kväll, möjligtvis bad/dusch för egen del.

Av alla elbolag som erbjuder timdebitering - varför vill du välja just Tibber?

Ja, åtminstone för mig fungerar det att flytta mycket av konsumtionen till natten, men det beror på hur ditt liv och boende ser ut om det kommer fungera för dig.

Vi har frånluftsvärmepump med smart price adaption, laddar elbilen och kör tvätt- och diskmaskin på natten. Så de stora elförbrukarna jobbar mest på nätterna.

Har bara hört bra om de så det var mest därför. Kan en luftvärmepump kopplas med Tibber så den drar igång mest när det är billigast?

Du behöver inte Tibber för det. Lyft blicken.

Jag har timdebitering via mitt ”vanliga” elbolag.

Min frånluftsvärmepump är en Nibe F730 från 2019. Den är inpluggad med en nätverkskabel, så den kommer åt internet. I inställningarna på pumpen kan man välja smart price adaption. Den läser in kommande elpriser och anpassar uppvärmning av hus och varmvatten till det. Den lär sig hushållets förbrukning och tar hänsyn till det. Man kan välja hur hårt man vill att den styr mot elpriset. Om man har högsta nivån så kanske varmvattnet kan ta slut nån dag om alla duschar samtidigt. Jag har aldrig råkat ut för det. Man behöver inget abonnemang hos Nibe för att köra detta.

Vet inte hur andra pumpar fungerar avseende detta.

Jag har Tibber och min Juli så ut såhär. Så visst går det att spara pengar om man vill.
Har solceller där jag även ska beställa batterier för att bli ännu mera effektiv i elanvändningen.
På sikt kommer ju garanterat effekttariffer i hela landet, så varför inte redan nu köra in sej på det. Då är det ju redan fixat och man har kört in sej redan.

Ja, alla elbolag ska ju kunna erbjuda det. Dock förväxlas det många gånger med rörligt elpris, där du som kund blir debiterad dygnets snittpris.

Ok. Vet inget om hur vanligt det är.