Byta elavtal till Tibber?

Det mest vanliga tror jag är att man köper snittpris på förra månadens priser och då kallas det för rörligt pris.
Vissa har som jag skrev snittpris på föregående dygn.
Ren Timdebitering är det nog ganska få som har skulle jag tro.
Tibber har ju det, och sedan finns det nog några till.

Därav kommer det nog bli en chock för många när effekttariff införs.
Som jag förstår det är det då priset på när du tog ut högst effekt det du får betala.
Ganska trist elräkning om Spabad, värmepump, elbilsladdning kickar igång när dygnspriset är som högst. Räcker ju med ett tillfälle så är det kört….

Kan ha fel, men något i den stilen tror jag det fungerar på dom elbolag som provkört debiteringsmodellen.
Det bygger ju på att konsumenten ska spara på el och det blir dyrt om man inte är medveten i sin elkonsumtion.

När jag räknat och läst på om detta så är det värmesystem och elbil som står för 95% av elförbrukningen ändå. Javisst kan man tvätta och diska på natten men det är inte där slaget står.

Jag är också lite rädd för det. Vill man optimera mot timpris kan man ju åka på effekttopp istället.

Tibber har ju dock en ganska shysst app samt shop med rabatterade prylar vilket är ganska trevligt. Eons app t ex är helt värdelös i min erfarenhet.

Absolut därav kan ju timavtalen vara ett minne blott vid effektdebitering.
Samtidigt kan dessa ju ge en motsatt effekt.
Råkar man träffa en effekt topp när priset är dyrt finns det ju ingen anledning att spara på el resterande tid på månaden, då man redan är rökt.

1 gillning

Jag trodde att effekttarifferna var helt oberoende av elpriset. Att det var en separat avgift vars storlek var baserad på din effekttopp (snitt under värsta timmen).
Jag kan absolut ha missförstått, men annars blir det ju verkligen känsligt för tillfälligheter när olika vitvaror och annat startar eller inte.

Hmm, när du skriver så blir jag osäker…. Vet att det diskuterats olika upplägg, kan vara som du skriver.

Många tror att elbilen är en storförbrukare i hushållet men så är sällan fallet. Räknar du t ex med 1500mil/år, ALL laddning hemma och 2kWh/mil i förbrukning är det 3000kWh/år.

Varmvatten tror jag man brukar prata om 5000kWh/år för en tvåbarnsfamilj.

Hushållselen tror jag också man brukar säga 5000kWh/år för en tvåbarnsfamilj.

Uppvärmningen av huset varierar stort och beror på värmsystemet, yta osv.

Sen kanske man har Pool, Spabad, bastu med olika användningsmönster.

Sen är då de här olika “pusselbitarna” olika lätt att styra eller göra på annan tid.

Väljer du timdebitering är det oftast billigare på natten (22-06) och dyrare på dan/kvällen (06-22).

Därför behöver du vinna mer på de saker du kan styra om till natten än det du förlorar på det som ändå körs/måste köras på dag/kväll. Så inte helt enkelt att säga att du vinner eller förlorar på timdebitering.

Till det kommer då eventuella effekttariffer som vissa nätägare använder. Då kan du få en slags “straffavgift” om/när du förbrukar din högsta effekt under t ex en månad.

2 gillningar

Ja detta är ju svårt att räkna på. Vore toppen om det fanns en simulering där man kan skicka inn sin data och sen få en uträkning om timmavtal eller rörligt blir bäst… önsketänk. Jag vet inte vad jag ska göra i alla fall…

Kanske inte exakt det du söker, men Greenely har en funktion i sin app där man kan se sin förbrukning kopplat till priset. Vi har inte tim eller Greenely, tycker mest appen är kul. Jag ser dock att det finns en ”kostnad” för juli utifrån den förbrukningen och jämfört vanliga räkningen hade vi sparat 200kr. Jag orkar inte styra med att ha koll på när vi ska duscha etc så vi kör vanligt rörligt.

Edit: såg fel, vi hade sparat 20kr :sweat_smile:

1 gillning

Det finns en användare som har gjort det för Tibber:

Så här blev det för mig för de senaste 31 dagarna:

4 gillningar