Hur funkar Tibber?

Funderar på Tibber nu till vintern.

Extrema åtgärder behövs ju för att inte landa in i 15000-20000/månad under dec-mars.

Edit 1/
Har direktverkande el.
Varmvattenberedare- stor - gammal (45 år)
Luftvärmepump som komplement.

Jag funderar på att bara köra värme nattetid samt under de cirka 2 timmarna runt lunch 12-14 då elpriset är som lägst under dygnet.
Samt även köra all duschning, tvättning, diskmaskin sent på kväll alt. tidigt på morgonen.

Edit 2/
Är det korrekt tänkt att om man har varmvattenberedare som jag har så är det smartast att duscha sent på kvällen?
För jag antar att varmvattenberedaren då ligger på och värmer upp det vattnet som gått åt under natten?

Min fråga till er Tibber-användare:
Är det alltid så att elpriset är som lägst under dygnet mellan typ 22-06 samt mellan runt 12-14?
För i så fall kan man ju försöka bygga lite rutin kring det.

Vad har du för typ av värmesystem, har du ett par m³ ackumulatortankar så kan du ju ladda dessa under natten och dusha när du vill med gott samvete och ha värmen påslagen under dagen.

Vattenfall har historiska priser på Nord Pool spotmarknad, Timpris för dig som kan styra elanvändning - Vattenfall

Vanlig direktverkande el.
Varmvattenberedare modell stor - 45 år gammal.
Luftvärmepump.

Detta var väl inte det du avsåg?:grin:

Nej inte alltid. Sen vill jag justera och säga 00-06 i stället ev 23-06. Men ja det är min uppfattning att det är här det brukar vara billigast.

Ett tillägg är att det är många fler som erbjuder timprisavtal än Tibber.
Jag kör Eon tex, men ska göra en översyn när min bindningstid till eon löpt ut.

2 gillningar

För att svara enkelt på frågan - Nej

Vi har haft morgnar, kvällar och nätter som har varit dyra, så man måste varje dag aktivt titta på hur det kommande dygnet ser ut.

Tex idag är det ”billigt” mitt på dagen.

Ja, det är ganska vanligt att helgdagar skiljer sig på detta viset.

Tack!
Men finns det ett mönster mellan vardag och helg enligt det du beskriver?

Ok, tackar!
Men timavtalen följer då samma timpris på Nordpool? Det som kan skilja är påslag + månadsavgifter typ? Korrekt?
Är det skillnader att tala om?

Tidigare i år var det typiskt sett lägre pris dagtid på helgerna, men på senare tid tycker jag att det ser ut som om skillnaderna mellan helg- och vardagar jämnats ut något (utan att jag fört bok eller kollat statistik på det). Oftast är det fortfarande billigare på helgerna än i veckorna.

Normalt sett brukar priserna vara relativt låga nattetid efter 24 till 06. Toppar morgon samt kväll, då alla ska iväg till jobb skola och när alla kommer hem. Dagtid hyfsat stabilt men höga priser.

I Augusti noterade jag flertalet dygn när priset inte understeg 2-3:- även på nattetid. Kommer förmodligen bli vanligare nu när fler och fler styr sin förbrukning.
Även industrier börjar ju köra nattetid, så på sikt kommer förmodligen dygnspriserna jämna ut sej är min gissning.

Sista tiden har det inte funnits bra mönster. Det har varit dyrt hela tiden tycker jag så jag började nästan fundera på vanligt avtal så att man slipper tänka på när man förbrukar elen.

Min förhoppning är fortfarande att det blir lite bättre under hösten och att man börjar se ett mer traditionellt mönster med billigare nätter och mitt på dagen de flesta dagar.

Problemet blir kanske om alla förbrukar el på natten så börjar det bli dyrt då också

Ja det är så jag tolkat det.
Ganska vanligt är att man antingen tar ut ett påslag på kwh priset eller att man har en månadsavgift.
Vad som blir billigast beror ju då på hur mycket man förbrukar.

1 gillning

Såhär ser det ut i SE4 idag och i morgon.
Priserna är inkl moms, elöverföring, och energiskatt.

Dra ner termostaten på radiatorerna till typ 16 grader i de rum som du kan värma med värmepumpen. Kör luftvärmepumpen hela tiden. Målet är att direktverkande i princip inte ska gå igång, förutom när det är som kallast.

20000 kr låter mycket, hur många kWh brukar du dra på vintermånaderna? Kan du förbättra någon isolering? Se om du kan låna en värmekamera. Då kan du gå runt huset och hitta värmeläckage.

1 gillning

Vi har också direktverkande el men har beställt installation av hårfön.

Förbrukade ca 2000 kWh i januari, 185 m2, inkl elbilssladdning, tonårsduschar och långkok…
De elpriser som var då renderade en smaskig räkning, och idag är spotpriset 2-4 ggr högre så 20 000 i månadsräkning blir nog inte svenskt rekord tyvärr.

hoppas värmepump ska hjälpa lite.

2000 kwh tror jag är helt normalt för ett hus med direktverkande el och kanske till och med i underkant för en normal dec-feb.
Tror många ligger på upp mot 3000.

Så med den förbrukningen och ett spotpris på 6 kr/kwh så är vi på 15-20 000 kr inkl. moms och allt.

Jag hade valt värmepump över hårfön :smiling_face_with_sunglasses:

3 gillningar

Beror iofs på hur stor den är🤣

2 gillningar

Potäjto, potahto…
Visst har luft-luftpumparna blivit bättre men de är fortfarande både fula, osmidiga och allmänt osköna.

Ladda ned appen ‘elen’ så kan du själv ser hur timpriset rör sig, du kan också se hur det ser ut ett antal dagar tillbaka i tiden. Vardagar så är det lite generaliserat lägre pris efter midnatt, men det finns undantagsfall. Lunch vardagar är ofta dyrt även om det oftast är ännu dyrare vid frukost och middagstid. Helger kan slå lite olika men generellt lägre priser än vardagar.

Exempel på en ganska vanlig vardag: