Generellt sett verkar ju ändå beslutet att inför vintern köra timdebitering samt brassa på värmen utav bara helvete mellan 23-06 samt duscha, tvätta och diska sent på kvällen/tidigt på morgonen vara ganska vettigt och en enorm kostnadsbesparare.
Utifrån att man får ha lite koll på hur kommande dygnet ser ut.
Man får helt enkelt lära sig tänka helt annorlunda under dessa krismånader. Lära sig att använda elen när den är som billigast på ett hardcore sätt.
Att sänka sin elförbrukning med 10-15% genom olika åtgärder är ju bra på sitt sätt men kommer ju ändå rendera i megaräkningar.
Här behövs ett drastiskt tänk helt enkelt är min slutsats lite grann.
Känns som att skillnaderna mellan aktörerna handlar om några få ören vid timavtal.
Finns ju dock ingen anledning att inte välja den billigaste givetvis men man får nog större effekt på annat.
Ja jag tror du har rätt.
Visst… låt oss anta att man förbrukar 20 000 kwh/år och att man kan hitta ett avtal som är 3 öre per kwh billigare så blir det 600 kr/år.
Jag har Tibber sedan ett par månader tillbaka.
Nu kom elräkningen för augusti och med den landar min förbrukning på ett genomsnitt ca 2:- /kwh ink skatter, moms (skatt), avgifter (skatt) och påslag.
Parhus om 133+25m2 med direktverkande el där jag iofs har tagit bort nästan alla radiatorer, frånluftsvärmepump, luft/luft värmepump och braskamin.
Har laddhybrid bil som jag laddar varje natt efter smartladdning inställning mellan Volvo och Tibber appen. Laddar ca 75km varje natt vilket räcker för resorna till och från jobbet plus 15km skjuts av ungar.
Elpatronen i frånluftsvärmepump är avstängd och luft/luft värmepump är inställd att köra lite hårdare (24 grader) mellan kl 23 och 06. Ska flytta till 00-06 eftersom elen blir bara dyrare och dyrare nattetid…
Diskmaskin går på natten och vi försöker tvätta kläder på helgerna och hellst kvällstid, dock lite stökigt med två barn på 6 och 8 år som ska spela fotboll, simma, gymnastik i skolan två dagar per vecka osv … Tillägg: kvällstid är alltså efter kl 23!!
Enligt Ellevio som är nätägare så har jag flyttat 48% av min elförbrukning till mellan 00-06… Det är jag nöjd med men det är rätt jobbigt faktiskt och kräver att ALLA i familjen tänker till och det är lättare sagt än gjort kan jag lova…
Skulle verkligen försöka följa utvecklingen av elpriset nattetid för att se om det ens lönar sig med spotpris avtal framöver… Nu är jag igång så jag testar ett par månader till men det knorras lite hemma om levnadsvanor i samband med det här… Pröjsar hellre en saftig elräkning än hamnar i situationen att jag bara ser mina barn varannan vecka
Håller med. Sambon är med på det och börjat tvätta i tvättstugan när det finns tid för det (bor i lgh). Det som är värst, tycker jag, är att jag måste strypa barnens spelande på kvällarna då det oftast är dyrast då. För dem är det ju lite hur det umgås nu förtiden där de chattar etc medan de spelar. Inte alla bryr sig om att dra ner så det blir en del diskussioner med att “alla andra…”. De kan ju inte direkt spela på natten på vardagar
Det är liksom inte deras fel att vi satt oss i denna sitsen.
Vilket elområde?
2 kr/kwh inkl nätavgiften också dvs total elkostnad?
Hur mycket lägre förbrukning jmf förra årets aug?
Ja så är det. Det kommer fresta på rent psykiskt för många familjer. Det blir ju till att försöka hitta någon slags dräglig och funktionerbar balans.
Ska man vara lite negativ så är det väl dec-feb som det nog börjar bli som mest utmanande att jobba med el på timmar pga kylan.
Under sommaren är det ju egentligen en walk in the park eftersom inte mycket behöver värmas upp egentligen.
Problemet är väl att många familjer helt enkelt inte har råd med de elräkningar vi står inför alternativt kommer bli varse om att semesterresan ryker osv.
Antingen fattar man det försent eller så biter man ihop som familj och löser uppgiften.
Men det kommer krävas mycket av många familjer i vinter är det risk för.
Det gäller väl att hitta balansen här.
Att strypa allt bara för att det är dyra timmar kanske inte är hållbart heller över lång tid. Det handlar kanske inte om behovet att maxa ner till lägsta möjliga förbrukning utan bättre att spara 38% på elen mot tidigare förbrukning än expempelvis bara 3% även om man hade kunnat spara ytterligare 6% vid absolut hardcore😁
Låter väl hårt. Vad är det i barnens spelade som drar så mycket el? Kör de monsterdatorer med dubbla grafikkort som drar 2 kW?
Hur som helst, vi har Tibber och det går absolut inte att förlita sig på att det är “billigt” på natten här i SE4. Styrkan med Tibber tror jag är att de satsar en del på att integrera smarta prylar som ska styras av elpriset. Jag har dock valt att bygga detta manuellt via Home Assistant istället då jag inte tycker att Tibbers app ger alla de fördelar som HA har. Gillar inte heller att man måste ha en uppkoppling till Tibbers molntjänst som går ner lite då och då.
Lite kort, det som drar mycket är el är det som alstrar mest värme. Det är där ni ska börja titta efter besparingar. Bor man i hus, då är isolering en viktig bit. Byt ut direktverkande el-element fort som f-n. Stäng av elektrisk golvvärme. Försök styra varmvattenberedare och annat så att de värmer vattnet under dygnets billiga timmar, i värsta fall med en timer som körs på natten.
Att mäta är att veta. Investera i någon typ av realtidsmätare så at ni kan se hur mycket el ni gör av med. Då kan ni sen stänga säkringar en och en för att hitta eltjuvar.
Oftast en PS4 + en lite bättre speldator igång samtidigt. Det är ju inte helt spelstopp men när det är “peak” hour så brukar jag be dem att stänga av. Svårt att göra så mycket i en lägenhet för att dra ner mer, typ sluta laga mat och stänga av kyl/frys
Samma här, man får kolla under dagen och planera lite, t.ex när diskmaskinen ska sättas igång.
Det är precis det jag letat lite efter de senaste dagarna. Verkar slutsålt på de mer vanliga ställena där man kan gå in och handla (Kjell, Biltema, Clas O, etc). Även slut på en del av näthandlarna. Amazon har men där vet man aldrig hur kvalitetet är om man inte fått en viss vara rekommenderad av något.
Kört Tibber i augusti. SE3. Hamnade på 2,498 per kWh. Laddat bilen på natten och tvättat och diskat vid billiga tidpunkter (23-04)
Kollade dala elfond och de hade 1,67 per KWh i augusti.
Jag som har en gammal bergvärmepump utan smart styrning spar nog pengar på att välja rörligt istället för timme.
Elområde 3 tror jag (Sthlm)
Nätavgiften betalas till Ellevio och är inte inräknade i mina beräkningar, det är ändå pengar som är omöjliga att påverka…
Det enda man kan göra är att vända sig om och böja sig lite längre ner så att dom kan köra upp stöveln riktigt långt…
Har hört att dom även ska införa nån slags kostnad baserat på den högsta effekten man tar ut över dygnet… Då blir det till att ge dom en burk vaselin också…
Hänger inte riktigt med här.
Vart kan du se att Dala Elfond hade 1,67 kr/kwh i augusti?
Och hur kommer de fram till just den summan? Snittpriset måste väl bli unikt för varje användare beroende på hur bra man lyckats köra elen på de billigare timmarna eller?