Hur funkar Tibber?

Kört Tibber i augusti. SE3. Hamnade på 2,498 per kWh. Laddat bilen på natten och tvättat och diskat vid billiga tidpunkter (23-04)

SE3

dalakraft

Du som har en månadsavläst elmätare får ett månadssnittpris. I augusti 2022 var snittpriset för Dala Elfond i SE3, 166,87 öre/kWh* (inkl. moms).

Jag ska ringa och prata med dem idag hur det funkar för mig som har timavläst mätare

Jag försöker fatta hur elfond med timavläsning fungerar :sweat_smile:. Därav ska jag prata med dalakraft idag

2 gillningar

Är skillnaden mellan timpris och elfond den att elfonden har lite lägre pris per timme jmf med vanligt timprisavtal?
Och att det gäller dygnets alla timmar?
Eller gäller det enbart dygnets billiga timmar?

Se min fråga till S😁

Återkom gärna när du fått ett svar

Svaret jag fick:
Är att man betalar för timpris men att fonden går in och kapar (både toppar och dalar). Så timpriset blir jämnare än med exempelvis Tibber.

Har man timavläst mätare idag får man timavtal, har man månadsavläst får man månadsavtal.

2 gillningar

Så omöjligt att säga vilket som gynnar användaren mest då förrän man testat själv hur sitt eget förbrukningsmönster slår mot Tibber eller Elfond?

För att bara dra slutsatsen att Tibber är bättre för att man lägger mycket förbrukning på nätter/billigasta timmarna håller kansken inte eftersom man ju rimligtvis måste göra av med en del dyr el (ex matlagning) också och där kan ju Elfond kapa på de dyra timmarna.

Tänker jag rätt då?

Fortfarande nyfiken på att Elfond skriver att i augusti
var priset 1,67 kr/kwh.
Vart kommer det ifrån?

Se mitt inlägg några rader upp där jag citerar deras hemsida + länkar till sidan…

1 gillning

Japp, sorry jag missade detta.

Så om jag fattar rätt så för Elområde 3 så var rörliga priset inkl .moms cirka 3 kr i augusti.

Du landade på 2,50 kr (inkl.moms antar jag)?

Elfonden på MÅNADSAVLÄST dvs att man då inte behöver styra förbrukningen mot billiga timmar hamnade på snittet 1,67 kr.

Detta låter ju helt otroligt eller? Skiljer ju enormt i utfall.

Någon längre upp i tråden med annan uppvärmningskälla låg på 2 kr inkl moms.

Eller fattar jag fel kring vad Månadsavläst innebär?

…eller hur tolkar du Månadsavläst?

Tycker också att det låter ofattbart bra.

Månadsavläst tolkar jag som att din totala månadsförbrukning (oavsett tid) faktureras mot elfonds månadssnitt. Så har du förbrukat 2000 kwh under augusti så får du betala 2000*1,67kr.

Det är samma som “rörligt” elpris hos vanliga leverantörer. Det läser dom också av mot din totala månadsförbrukning.

Timpris på elfond vet jag inte hur det fungerar.

Får ringa dem och kolla detta i detalj.
Kanske få lite detaljer hur det sett ut exempelvis senaste 3-4 månaderna.

Jag funderar att skaffa tibber men jag har inte lyckats hitta vilka automatiska funktioner det finns i Tibber för att styra förbrukning till billiga timmar på dygnet. Min luftvärmepump har wifi och är kopplad via Mitchubitcu till Tibber. Den skulle jag vilja köra dom timmar på dygnet som priset är under kommande dygns medelpris. Varmvattenberedaren skulle jag vilja köra på dygnets 4 billigaste timmar. Finns det sådana funktioner.
(VVB behöver först en wifi-styrd brytare)