Timpris som andel av dygnsmedel | Tjänar man på att välja timpris vs dygnsviktat medelpris på elen

Jag tänkte undersöka om jag kan tjäna på timpris. Ett första steg är att ta reda på vilka timmar på dygnet priset är lägre än det kommande dygnets medelpris.
Finns det någonstans man kan ladda ner historiska timpriser? Visst kan man ta dom en dag i taget från nordpool. Jag skulle hellre vilja kunna ladda ner minst en månad i taget.

Lägg ett bud på min Upo, med mekaniska vred och dito alarmklocka, från 1986. :rofl:

Jag vet att åtminstone vattenfall har historia, som jag grävde en del i innan jag tog mitt beslut att gå över till timdebitering. Det var så jag upptäckte konstigheter med timförskjutningen i mitt elbolags redovisning också.

Jag har ont lillfingret efter att ha klickat på Ctrl i två timmar först på Nordpool för att kopiera timpriser dag för dag och sedan i Excel för att kopiera formler och celler.
Så här ser november 2021 ut timmens pris i förhållande till samma dygns medelpris.
Uppdaterar med ett diagram istället.

4 gillningar

Är det alltså hela novembers snitt? Då svänger det ännu mer vissa dygn och mindre andra. Eller?

Min bild är att det varit ännu mer volatilt de senaste månaderna, förmodligen för att Europas elproduktion jobbar mer på marginalen i år.

Ja det är varje timmes genomsnittliga pris (över hela månaden) i % i förhållande till samma dygns medelpris.
Här är december -21

1 gillning

Jag ser svårt att “köra ikapp” värmesystemet med dessa variationer.

Om det skiljer mellan 50 och 140% av medelpriset så måste man ha en stor buffert och hög kapacitet i värmesystemet för att täcka byggnadens energibehov för ett dygn på mellan 23 och 06.
Om man har en värmepump behöver den eltillskott med COP = 1 jämfört med COP = 3 kanske och dubbla elpriset spritt över fler timmar.

1 gillning

Ja med luft/luft-VP är det svårt att räkna hem timpris. Min tanke nu när jag ser diagrammen är att köra normaltemperatur från kl 20 på kvällen till 07 på morgonen. Sedan stänga av för att efter lunch sätta på igen fast med reducerad temperatur. Hade man haft en braskamin så hade det varit självklart att byta. Då hade man satt stängt av värmen vid 07 och satt igång en brasa när man kom hem från jobbet.

1 gillning

Jag tänker ungefär som @zaphod här. Sedan beror det ju på hur hemmet ser ut. På morgonen behövs värme i köket och där sitter min ena inneenhet. Samma sak gäller kvällen runt middag. Andra våningen har egen inneenhet och där där kan det vara varmare under sena kvällar och helger. I Skåne tror jag det finns goda förutsättningar att laborera fram ett fungerande schema som håller en skaplig nivå på rätt platser.

Bor själv i södra Halland och lag läste idag att min nya L/L-VP går att styra med Tibber-appen. Till det tänkte jag sätta styrning på vv-beredaren.

Jag får ta januari och februari när lillfingret har vilat :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Kan du utveckla detta resonemanget - jag har varit och nosat på det här, men har ännu inte landat det. är det som att typ:

Det som du sparar på att inte köra värmepumpen den dyra timmen förlorar du på att den måste köra mer intensivt timmarna efter och då förlorar du i volym istället för pris?

Typ…

Jag skall försöka:

Antag man kan lagra all värmeenergi som värmepumpen producerar under X h, för att portionera ut den vid behov. Huset har ett visst effektbehov över dygnet som integrererat blir energibehovet, i kWh i värmeenergi.

Nattetid när elen är billig kör man VP på max, för låg elkostnad. MEN värmepumparna är sällan dimensionerade med så hög effekt att de få timmarna räcker för att “fylla på lagringen” på ren värmepumpsdrift, utan elpatronen måste isåfall stötta. Elpatronerna har ofta hög effekt.

Då kan vi anta att det är ca 50/50 elpatron /värmepump under några timmar nattetid.
Värmepumpen COP 3 och elpatron COP 1. Medel 1,5 alltså. Det är en ingenjörsmssigt uppskattning, även sk guestimate. Det finns andra som kan ge bättre uppskattningar.

Alternativet är att värmepumpen bromsas och elpatronen inte används alls under fler timmar av dygnet, vilket ger ett högre medel COP, runt 3 säger vi och därmed täcker behovet av värmeenergi denna vägen.

Om skillnaden i elpris är större än skillnaden i "värmeenergi/medelCOP " så är det alltså lönsamt att vrålköra nattetid givet man har de tekniska förutsättningarna. Men det beror på hur stor effekt VP har på ren VP drift, elpatronens effekt, lagringskapaciteten och husets lagring/värmeförluster osv.

Väldigt många parametrar alltså.

En parallell är tex en vedpanna. De minsta vedpannor är runt 20kW, en på 30 kW är obetydligt större och dyrare men alla behöver en rejäl acc tank, typiskt 1000liter eller mer så när man eldar säg 4-5 timmar varje dygn så räcker det för att täcka hela dygnets värmebehov.

En värmepump med en VP drift utan eltillskott på 20kW är MYCKET dyr. Tanken är inte billig.
Ett stenhus är en accumulator i sig, ett trähus not so much (ex vårt hus har 40 ton sten innanför klimatskalet = 10000 liters acctank)

Jag har svårt att se att man enbart på billiga timmar kan köra in hela dygnets behov av värme, men däremot kanske genom att växla ner under de värsta “dyrtimmarna” om VP arbetar lite hårdare tex nattetid för att “ladda” för morgonen. Det är nog mer rimligt.

Se detta som ett teoretiskt resonemang, det finns säkert scenarios där det lönar sig men inte alla scenarios. Hoppas det klarnar, jag är inte alltid så pedagogisk :slight_smile:

1 gillning

Okej, du snackar primärt system med vattenburen värme antar jag. 70-tals ”gipstält” och luft-luftpump ju helt annorlunda.

Det kan det vara. En LLVP har ingen möjlighet till att lagra energi, det får husets stomme göra.

1 gillning

Någon som vet en sida där man kan se dygnsmedelpris från 1 i månaden till dagens datum?

elhandelsbolagen presenterar ju bara vad deras pris på rörligt var på föregående månad men man måste ju kunna presentera vad de rörliga priset är i pågående månad också.

Eon har det på denna sida

1 gillning

Jag var ute efter timpriser att analysera tidigare i år, och vet att jag hittade det. Letade igen idag efter källan och såg detta meddelande på nordpool:

Skärmklipp

Har dock kvar en excel med data över spotpris per timme från 1 januari 2014 fram till 6 april 2022. Inte 100% uppdaterat alltså men saknas bara två månader mot när de tydligen började begränsa tillgången. Tyvärr har jag skurit i datan också och har bara för elområde SE4. Kanske man kan analysera lite mönster oavsett. Kontakta mig på PM om du vill ha filen. :blush:

Jag letade också historiska spotpriser och hittade det på vattenfalls hemsida. Timpris för dig som kan styra elanvändning - Vattenfall

Dock kan man bara få en vecka i taget så det blir en del klipp-och-klistra. Jag har laddat ner data för senaste året (ungefär) för SE2 och SE3 som jag kan dela med mig av vid intresse.

Jag gjorde också ett python-script som beräknar kostnaden per kwh givet data för historisk förbrukning från ellevio som jag också kan dela med mig av. Det borde gå ganska enkelt att modifiera för att hantera data från andra leverantörer.

Hur ser det ut om man tittar på veckodagar och helger. Diagrammet blir lite missvisande eftersom dee skiljer sig rätt mycket.

Jag tänker likadant.

Många verkar prata om att stänga av värmen på dagens dyra timmar som något man skulle göra när det är riktigt kallt ute. Jag tänker att det är en bra strategi när det är mild vinter/höst/vår precis som nu.
Utan någon värme blir det kallt hos oss, vi sover på sutterängplan och kan bara elda på våningen över så för att få värme där nere måste vi köra bergvärmepumpen.

Prisläget i SE4 nu är växlande 50-500 öre, där rätt många nätter och även vissa dagar håller 100 öre eller lägre, så vi kör bergvärme enbart då och får lätt upp huset från 18 till 22-23 grader utan elpatron och kan sen ha det avstängt i åtminstone 2 dagar utan att det blir för kallt igen. Jag styr detta helt manuellt och gissar att det inte går automatisera på sätt där man avstår värme hela onsdag till fredag för att sen maxa från fredag natt och framåt.

När det är -15 grader tror jag inte det fungerar längre, men man kan ju ha olika strategier för olika perioder tänker jag! Får vi spikar i elpriset i vinter till 15 - 20 - 30kr så kanske man kan stänga av den under spiken om dne är kort nog, men att stänga av avva dagstimmar lär bli suboptimalt

1 gillning

Jag summerar min september som kund hos Godel, SE4:

mitt timpris inkl moms: 202,47 öre
mitt timpris exkl moms: 161,98 öre
mitt timpris sälj: 293,61 öre

Så ja, det här med att byta båda avtalen till rörligt känns som ett klokt val så här långt. Det som tillkommer framöver är primärt värmen, men den planerar jag att anpassa så gått det går och den går ju åtminstone inte mer under topplasttimmarna.