Är det ex. moms eller?
Vad ingår / ingår inte i dina siffror?
Woops, de där 202,47 verkar vara mina egna inklusive moms. 
Fel av mig (och otydligt av Godel). Spotpriserna var ju högre i september. Jag har ändrat i förra inlägget.
Fast avgift på 20 spänn tillkommer på förbrukningen.
Nätavgifter och annat debiteras av nätägaren, så det ligger inte med här och jag har inte räknat in det heller då det ju inte går att komma undan, oavsett avtal. Detta var primärt för att jämföra om övergången till rörligt lönat sig.
uppdatering: Spotpriset låg på ca 242 öre.
Jag har haft timdebitering sedan i våras men det har varit lite si och så med lönsamheten. Elbilen pluggas i manuellt när elpriset är lågt. Tyvärr fungerar inte Volkswagens automatik för laddning under billiga timmar.
Nu under september har jag haft en mer aggressiv inställning på frånluftsvärmepumpen så att den låter elpriserna få större genomslag på uppvärmningen av hus och vatten.
Med timdebitering blev mitt elpris för september 92 öre/kWh
Timpriset utan debitering hade varit 104,6 kWh.
Besparingen på 565 kWh blev ca 90 kronor med momsen inräknad. Inte säker på att jag tycker att det lönar sig, men jag provar ett tag till så får vi se hur det blir när vädret blir kallare.
SE2 månne?
Bingo!
September månad drog fortfarande in mer i försäljning av solel än vad vi köpte, så elräkningen blev ytterligare lite mer negativ. Nu under oktober lär det vända.
Misstänkte det. I elområde 1 och 2 verkar det krävas mer kadaverdisciplin för att få till nå’t. Här nere i SE4 är priserna på Hawaiis bästa surfstränder, så att bara flytta vattenuppvärmningen gör underverk uppenbarligen. (Att vi sedan betalar 2-3 gånger mer för elen är ju en annan sak förstås…)
Nu ska de bygga ut överföringskapaciteten så elpriserna lär stiga även i norr. Nu få vi se över energiförbrukningen till……. eh……
2036?
Nu kör eon hårt på att få folk att gå över till timpris, men klart Alexander betalar mindre med elbilen i bakgrunden och bebis (som inte själv styr över sitt liv) i famnen. Direktverkande el, luftvärmepump och kamin har dom så dagarna i ändå går kaminen och så mycket på el som möjligt på natten… Jo det funkar ju bra om man är föräldrarledig, vore kul om dom följer Alexander och hans familj vidare (även efter skilsmässan när frun tröttnat på anpassa sig till spotpriset) ![]()
Läs gärna hela artikeln Familjen får lägre elräkning med timpris - eon.se
Frågan man ska ställa sig är varför dom kör så hårt för timpris, vad vinner dom på det? För det går att köra så mycket el som möjligt på natten ändå om man har annat abonnemang, det ena utesluter inte det andra!
Ja det är en intressant fråga. Har också noterat att Eon börjat marknadsföra detta. Man har tidigare fått leta efter detta alternativ.
Jag gissar att de känner konkurrens av typ Tibber och Greenly som marknadsför timpris en del och inte vill att sina kunder ska missa att de också har detta alternativ.
Ju fler som kör timpris desto lägre effekttoppar i nätet? Jämnare belastning gör att de som nätägare kan hålla igen på nätutbyggnaden?
Det finns nog få som slösar med el eller inte optimerar sin användning baserat på jämna ut topparna oavsett om man har timpris eller medelmånadspris.
Dom har ju sin Elna, ganska långsam på att lära sig (och svårt att veta hur rätt den har) så jag gissar att jag så småningom kommer få en “du kan tjäna XXX kr på att gå över till timpris” eller så lönar det sig inte…
Va’, tror du det på riktigt eller är detta en del av din motvallsstrategi? Snåla är ju en sak, men jag har hört många som sagt saker i stil med “-Skönt att ha månadspris så man inte behöver tänka.” Så viljan att bidra till allas goda finns, men är definitivt inte så spridd som man/vi/bolagen skulle önska.
Jag anser också det är skönt att inte vara helt å hållet styrd av elbörsen, det är otroligt lätt att sånt går till överdrift tror jag… Nu har jag varken elbil eller smart uppvärmning så timpris hade nog gjort varken till eller från, men jag har andra personer i hemmet som inte alls är lika sugna på att duscha ett visst klockslag istället för när dom kommer hem från träningen (som ett exempel). Men allt som kan göras nattetid utan personlig påverkan (diska, viss tvätt, torktumla gör vi knappt längre) bör såklart göras nattetid. Men jag tror inte att det är självklart billigare med timpris för folk utan elbil eller dygnsstyrd uppvärmning, men än så länge verkar det som man får välja själv 
Jag fattar inte varför folk upprepar denna myt och osanning. Antalet duschar med elvärmare på vattnet precis vid duschen måste ju vara nästan noll i Sverige. En varmvattenberedare klarar sig utan att värmas över dagen utan att falla under 50°C. Man kan duscha när man vill.
Om varmvattenberedaren inte skulle klara att hålla tempen hela dagen så kan man låta den gå en liten stund efter lunch, då går priset också ner jämfört med morgon och kväll.
Jag har rörligt månads snittpris
Då kan jag köpa el för 1,5kr klockan 18.00 då den egentligen kostar 3,5kr. Bra deal. Att den kostar 20öre kl 4 på natten spelar inte så stor roll, då är elen inte värd mycket för oss för då ligger vi i sover.
Så kan jag ge barnen kvällsmat när de är hungriga, duscha när vi är svettiga, tvätta när kläderna är lortiga, ha värme på när vi fryser etc… ni förstår.
Timpris är inget att krångla med för ett vanligt hushåll.
/W
Helt sant, så länge man har tillräckligt stor varmvattenkapacitet och inga långduschande tonårsbarn… 
Blir nog intressant dynamik om barnen + fru behöver samsas över en viss volym varmvatten per dag.
Kan ju ses som utbildning kring att hushålla med begränsade resurser
Vi har 182L delat på 5 personer, varav 2 är tonåringar. Har hitills inte hänt att varmvattnet tagit slut. Värmer bara på natten.
Jag måste heltalet ha en mindre varmvattenberedare för här hemma händer det då och då att det tar slut, dock mer sällan nu när jag förbjudit badkarsanvändandet… 
Kanske ska se om man kan få tag i en myntautomat som fanns på campingduschar förr så lär sig familjen duscha kortare