Vi är som mest tre i hushållet, men oftare två eller en. Jag värmer vartannat dygn numera, under ca två timmar. Med 261 liter i tanken tar det inte slut ens med tonårsson som tränar.
Ikväll är den f ö på 22-00 och sedan hoppas jag på nå’n bra dipp framåt tisdag kväll/natt igen.
När det gäller ämnet i stort ska det bli spännande att se vad novembersiffrorna blir då LVPn gick dygnet runt när vi låg runt nollan i temperatur och elpriserna var högre och gick mycket mindre resten när både värmen ute och priset trevligare. Just nu är pumpen av igen som ett litet experiment och för att det dessutom bara är jag hemma.
Vi klarade oss med en 50-liters vvb när vi renoverade tvättstugan. Varmvattnet tog inte slut någon gång, två vuxna och en 20-åring hemma. Normalt är nog 300-liters vvb.
Man glömmer ju lätt att man inte duschar i enbart vattnet ur VVBn. 300 liter 75-gradigt räcker ju till sisådär 50 minuter i duschen om man inte har en snål stril och detta helt utan att värma det medan man duschar.
Sen är det ju inte endast volymen som styr hur länge varmvattnet räcker, kapaciteten 40C gradigt är kanske mer intressant.
Vi som har direktverkande el kan ju värma till lite högre temp utan att det för den skull blir dyrare, vilket gör att kapaciteten blir högre för en tank med mindre volym.
Jag tänker att när pumpen går 24/7 och skillnaderna mellan dag och natt är låga kvittar det ju ändå. Hur månadsviktningen sedan funkar är jag för dåligt insatt i. Hur blir t ex november när det var nästan gratis vissa dagar och svindyrt andra. Jag får mitt facit om en vecka ungefär.
p.s. Oavsett vilket har Palestinasjalen betalat sig med råge.