Jag har börjat tajma marknaden. (Elmarknaden)

Nej detta är inte ytterligare en tråd om momentumstrategier. :wink:
I detta fallet kan jag med en app se marknadspriserna i förväg. :slightly_smiling_face:

1 april började mitt nya timprisavtal gälla och vill med denna tråden att vi med timprisavtal / spotprisavtal eller vad det nu mer kan kallas delar med oss av erfarenheter.

Jag använder en norsk app som heter Elpriser som jag tycker fungerar bra. Här kan man välja hur det ska presenteras. Jag har valt att lägga på energiskatt, överföring och moms, alltså alla rörliga kostnader.

Mina reflektioner hittills:

• Många tror att de har timdebitering, när de i själva verket har vanligt rörligt avtal där de betalar månadssnittet.
  • Man läser ibland om hur extremt billigt det är på natten. Främst när det diskuteras elbilsladdning och folk vill tala om hur billigt de laddar. Vad många verkar missa är att även om spotpriset är 5 öre så betalar man ändå typ 70 öre när man lagt på energiskatt och överföringsavgift.
  • Generellt billigaste tiderna på dygnet är 00-06.
  • Helger är generellt billigare än vardagar
  • Generellt dyraste tiderna är kl 07-09 och kl 18-20
  • Mycket billigare el när det blåser!
  • Tvättmaskin och diskmaskin tar inte så mycket ström. Har inte mätt upp mina maskiner men det verkar ligga på 1-1,5 kwh. Det är inte värt det att bli väckt av tvättmaskinens centrifugering för att spara 1 kr. Jag har provat :wink:
  • Det man sparar mest på är att styra elbilsladdning och uppvärmning.

Ovan är mina erfarenheter för SE4. Håller ni med mig? Har jag missat något?

9 gillningar

Håller med dig. Upplever även att vi ser stora fall vid lunch-tid - förmodligen när solpaneler producerar som mest.

Om man inte har en elbil, samt ej eluppvärmning, vad är det som drar mest ström i ett hushåll? Matlagning (spis/mikrovågsugn) och kyl/frys?

1 gillning

Även om man inte värmer med el så har de flesta något system för uppvärmning som ändå drar el. Dessutom behöver man varmvatten.

Därefter är det kyl/frys, TV, datorer eller spelkonsoler som drar en del.
Tvätt och disk kan dra mycket el hos en del familjer.

Modern kyl/frys drar nästan ingenting. Min drar 20-30 watt (0.02 kWh i timstapeln) över tid och är 8 år gammal.

Mitt bredband/router/wifi drar aningen mer, ca 30 watt.

För mig är det (spel)dator som drar mest (300-600 watt när jag spelar, 100-200 watt vid annat användande). Stora tv-apparater kan dra mycket också, min drar 50+ watt. Eftersom dessa kan vara på en stor del av en dag kan det bli ganska mycket.

Tvätt drar 0.5-2 kWh för mig (1 år gammal tvättmaskin). Jag tycker inte det är värt att köra tvätt/diskmaskin på natten med tanke på risken att dö om det börjar brinna.

3 gillningar

Det vore deprimerande om solpaneler redan förstör prisbilden när deras produktion kan avrundas till 0.

2 gillningar

Hur hanterar du/ni detta? Ingen får duscha, städa eller laga mat vid dessa tider?

Tack för tipset!

Ja det stämmer!
Fast tror du inte det handlar mer om att industrin förbrukar lite mindre då?

1 gillning

Ja du tänker på cirkulationspump, laddomat osv?
I mitt fall så får jag varmvattnet från vedeldning också.

Rätta mig om jag har fel, men jag har antagit att solceller ofta inte räknas in i andelen el i Sverige eftersom om man förbrukar sin egen el från solcellerna så minskar bara konsumtionen och inte hur mycket el som går vid nätet. Och det är hur mycket el som går vid nätet som hamnar i statistiken.

I Sverige står de väl inte för så stor del, men hur ser det ut i tex Tyskland? Detta påverkar ju även priset. Kanske inte är försumbart ändå?

1 gillning

Tror det normala är sådär 35% egenkonsumtion.
Detta av villael. Speciella anläggningar och lador och sånt inte.

Sverige under 1% av genererad el, tyskland ca 9%.

9% är förstås inte försumbart, men om det får priserna sticka ner mot noll så ger del dåliga incitament för seriös utbyggnad.

Relevant fråga.
Duschning har vi inga restriktioner på. I och med att vi kör uppvärmning med vedpanna så blir den enda extraförbrukningen på detta när pumpen till hydropressen går. Den drar 5A om jag minns rätt. Alltså 1000w. Om den går två minuter så blir det bara 0,03 kwh
Matlagning har vi inte ändrat nämnvärt på. Tycker inte det är värt besväret.
Diskmaskin kör vi på natten. Tvättmaskin kör vi inte på natten men undviker de dyraste timmarna. Dammsugning är väl samma sak som tvättmaskinen.

De stora anpassningarna vi gjort är att jag programmerat laddboxen till bilen att bara ladda mellan kl 23-06 och så har jag ställt in min luftvärmepump i min verkstad till att bara gå mellan kl 00-06.

1 gillning

Jag blir lite avundsjuk på sådant här nörderi då jag bor i BRF-lägenhet och mig veterligen inte kan debiteras timvis :wink: Det debiteras via avgiften.

Även om det handlar om 150-200 kWh/månaden för min del är det något med optimeringen och hemautomationen kring timdebitering jag går igång på :joy: :nerd_face:

4 gillningar

Jag har köpt vindkraftandelar. Får just nu köp el för 28öre /kwh
Ska vara ca 10 år återbetalningstid. Sen äger ger man andelen resten av livet då föreningen investerar i nytt vindkraft när de nuvarande är uttjänt. Kan till och med gå i arv. :blush:
Samtidigt lite roligt att bidra miljömässigt. Just nu är de riktigt trevligt att äga andelar. Går att ha både om man bor i hus och hytesrättsboeende

1 gillning

Solproducerad el utgör en minimal del av Sveriges totala produktion. Om vi tex tittar på gårdagens produktionsgraf från SvK såg det ut såhär:

Där solenergi ingår i kategorin “Ospecificerat” och utgjorde mellan 2,6-3.1% av den totala produktionen över dygnet, vilket knappast kan påverka prisbilden nämnvärt tänker jag?

1 gillning

Skulle stämma om priserna hade varit uträknade på snittkostnaderna.
Men priset sätts efter priset på dyraste elproduktionen den timmen.
Om man via solel kan få bort beroendet av el från rysk gas i Tyskland så sjunker priserna drastiskt till näst dyraste produktionen.

1 gillning

På Nord Pool sätts marknadspriser i balans mellan utbud och efterfrågan. Köpbuden från elanvändarna matchas mot producenternas säljbud genom ett auktionsförfarande.

På börsen fastställs det gemensamma systempriset liksom spotpriserna i de individuella elområdena ett dygn i förväg för varje timme det kommande dygnet på Elspot.

Ja i den bästa av världar skulle vi ju såklart i hela världen ha 100% sol, vatten och vindenergi, och produktionsanläggningar för vätgas som vid underskott på vind/sol kan driva gasturbiner. Men vi är nog väldigt många år/decennier från den våta drömmen :wink:

2 gillningar