Jag har börjat tajma marknaden. (Elmarknaden)

Priser ner mot noll vissa tider är faktist när vindkraftverk fungerar. Tyvärr väldigt sällan. Så när ska dessa bli lönsamma? Aldrig om man inte gör vätgas av överproduktionen.
Idag går alla bolag med förlust.
Observera att AP fonderna går in med pensionsfonder i detta förlustprojekt. Kommer bli kallt och fattigt som de håller på med nu

Vill du utveckla detta? Du får väl separata fakturor för el och elnätet?

Föreningen tar nätkostnad och skatter via avgiften. Innehavare betalar sedan separat för sin förbrukning enligt rörligt marknadspris (på månadsbasis).

Okej så föreningen har avtal med någon elleverantör?

Yup. Kanske inte jättevanligt upplägg men så kan man göra! Förmodligen en billigare kalkyl för innehavarna även om avgiften påverkas.

Då förstår jag. Det upplägget känner jag faktiskt inte igen när det kommer till elen. Finns säkert fördelar.

Vi hade så i ett tidigare boende. Nästan den största fördelen, i tillägg till att det nog var billigare, var att det blev 1-2 fakturor mindre varje månad när all elkostnad hamnade på avgiftsavin till föreningen.

En sak som slog mig är om det är värt att tajma marknaden. Jag kanske tänker fel men kollar jag på mina timme för timme fakturor och det snittpris jag fått betala och jämför med det som presenteras på https://elpriser24.se/spotpris/
så är prisskillnaden väldigt liten. Nedan är mitt snittpris utan ev påslag.

[uppdaterat med även Historiska elpriser för rörliga elpriser och elcertifikat - Skellefteå Kraft priser]

mitt snittpris kr/kWh elpriser24 kr/kWh Skillnad min förbrukning kWh bespring kr Ske kraft kr/kWh skilland kr bespring kr
202112 1,75878 1,807 0,04822 1424 68,7 1,93096 0,17218 245,18432
202201 1,026 1,043 0,017 1240 21,1 1,13432 0,10832 134,3168
202202 0,72457 0,775 0,05043 1037 52,3 0,83823 0,11366 117,86542
202203 1,27342 1,303 0,02958 962 28,5 1,38562 0,1122 107,9364
summa: 170,5 Summa: 605,30294

Det jag kan konstatera är att det är väldigt små besparingar jag gör. Och då har vi även styrt om vår frånluftvärmepump (både värme och varmvatten) att maximera mot lågt timpris, vi tvättar och diskar på natten. Någon elbil har vi inte. Jag skulle säga att vi gjort en uppoffring när vi gick över till timme för timme pris några månader sedan. Och om det jag presenterar ovan stämmer så känns det inte vart det. Eller har jag något fel i kalkylen?
[uppdaterad. Jämför man Ske-kraft så blir kalkylen bättre. Och jag köper via dem idag. Men blir kalkyler mer rätt??]

Ja du det var inte mycket till besparing. Men då är ju frågan om du och ditt hushåll anpassar er i övrigt till att undvika användning under de riktigt dyra timmarna?

Matlagning, dator/TV-spel och TV-tittande varje dag på ”fel” timmar kan ju radera ut besparingarna som görs på nätterna bara det tänker jag?

Antar att du var ironisk här.
Som jag skrev så har vi anpassat vår värmekälla att jobba som mest vid de billiga tiderna. Vi tvättar, torktumlar (vid behov) och diskar på nätterna. Mycket mer går inte att styra till de billiga timmarna.

Önskar att denna tråden inte blir till en debatt om vindkraft eller vilket energislag som är bäst.

Fråga. Ni som kört timprisavtal och har elbil. Vad har ni sparat? Är nyfiken på exempel. Skriv gärna antal mil/år du kör med bilen och vilka månader det gäller.

1 gillning

Inte det minsta ironisk!

Jag menar att även om det är helt rätt tänkt så kanske det blir så att kalkylen trots det inte blir fördelaktig om man lever för ”normalt” under peak-timmarna.

Timmätning förutsätter ju inte bara att man förlägger energiintensiva aktiviteter till natten utan också att man avstår det mesta under de där riktigt dyra timmarna. Vilket kan vara mer opraktiskt än att schemalägga exempelvis värmekällor, billaddning och vitvaror till natten.

Ja, det där blev jag varse när jag nyss bytt och trodde att rörligt betyder timpris. Icke, sa Nicke!
Nu har jag så pass liten elförbrukning (under 9000 kWh) och är osäker på om det e ‘lönt’ att byta till timpris för min del (tar tacksamt tankar kring om jag e helt snett på det där?) då det enda jag eg kan göra annorlunda är att köra igång disk/tvättmaskin när det e lägre timpris…

Haha.
Där kom det!

Och e-som jag inte har elbil (ingen bil alls) och har bergvärme så tror jag inte jag har mycket att vinna på timpris. Eller drar jag felaktiga slutsatser nu?

Och det påminner mig: jag är totaaaalt ointresserad av att nörda ner mig i att koppla upp hela mitt hem. :wink: Tur vi är olika, eller hur!! :pray:

Det är Skellefteå Kraft jag också har.

1 gillning

Okey tack för förtydligandet.
Idag är jag (med familj) inte beredd att ”offra” oss ytterligare. Och känner mer och mer att vi bör gå tillbaka till vanligt rörigt. Det då vi även har solceller på gång och då är det ju fördelaktigt att nyttja el när solen lyser.
Den dagen jag kopplar på en eller två elbilar så blir nog situationen annorlunda.

Vi har en årsförbrukning på knappt 10 000kWh.

Japp, jag förstår det helt och hållet!

Man får nog vara lite speciellt lagd om man ber familjemedlemmarna att göra storkok kl 23 för att elpriset är lågt då och släcka belysning och underhållning kl 18 då priset peakar :wink:

Men så fort man blandar in elbilar i kalkylen brukar det löna sig oavsett som du säger!

2 gillningar

Bor i SE4, villa med bergvärme och årlig förbrukning på ca 16000 kWh, varav ca 200 kWh/månad till laddning av hybridbil. Vi skaffade timavtal med Tibber i januari och har sedan dess börjat ladda bilen på natten, diska på natten och tvätta under de billiga timmarna, annars har vi inte gjort några större uppoffringar. Kan även tillägga att vi jobbar hemifrån och är föräldrarlediga så vi spenderar mycket tid hemma även på dagen.

Varje månad har vi hamnat nästan exakt på månadssnittpriset för en kWh. Det som har givit oss en liten besparingar är att Tibber ger 50 % rabatt på kWh som används för laddning av bilen vilket har gjort att vi sparar ca 100-250 kr i månaden. Om man räknar all tid jag lägger på att följa timpriset är det en riktigt dålig besparing :slight_smile:

2 gillningar

Påbörjat lite mätningar.
En 40-graderstvätt lite kortare program. 0,6 kwh.

En timmes tv tittande 55" tv plus ljudanläggning 0,15 kwh.

1 gillning

Ska också gå över till timpris snart. Tiden får utvisa om vi gör några direkta besparingar.

Har samlat pris från Tibbers hemsida sedan några dagar in i januari, för att kunna jämföra med nuvarande avtal. Tog det gånger min förbrukning och slängde på Tibbers månadsavgift. Kan ev. tjäna några kronor per månad om jag räknat rätt, även om jag inte har någon storförbrukare av el. Dock har jag inte försökt optimera mitt elavtal.

Här är datan från Tibber om någon vill kolla mot sin egen förbrukning. Kan öppnas i t ex Excel och så slänger man in en egen kolumn som multiplicerar med ens förbrukning. Tyvärr saknar jag några dagar i februari och april, där jag helt enkelt kopierat priserna från föregående dag.

image

https://drive.google.com/drive/folders/1Xc8yM-eAAaCvMPSKXaGYQn3bM50kf7Pn?usp=sharing