Välja Tibber eller E.On på timmätt elpris?

Hej funderar på att byta till timpris och såg att eon hade timpris med, har redan månadsrörligt via eon idag. Vad hade fördelen med Tibber varit?
Har laddhybrid men ingen laddbox och planerar inte att införskaffa det närmsta tiden

Kolla gärna vad E.Ons påslag är på timpriset. Tibber har inget påslag med 39 kr i månaden i fast avgift.

Sedan blir det ju mer de mjuka faktorerna såsom vilken app man gillar och sådant.

Det ska jag, de giriga jävlarna har säkert massa påslag. Läste någonstans att de va krångligt att byta tillbaka från Tibber till en större elhandlare som eon för tekniker måste ut till en för att avläsa mätaren, kan de stämma?

Eon har både påslag och månadsavgift.
Vill du ha kvar Eon så kan det dock löna sig att ringa dem och berätta att du hittat Tibber som kostar x kr och fråga vad de kan erbjuda.
Jag kan nästan lova att de kommer att sockra sitt erbjudande.

Men som Jan säger så titta gärna på appen. Greenly är något liknande Tibber, som också kanske kan vara värt att kolla upp.

2 gillningar

Är du intresserad av några elrelaterade prylar? I så fall kan rabatterna i Tibberbutiken vara värda.

Har du solenergi?

E.ON erbjuder spotpris + 20 öre

Jag viftar med ett plakat att du kan kolla upp godel också. Timpris, trevlig kundtjänst och den lilla påslagsvinsten går till välgörenhet. :slight_smile:

Jag bytte till Tibber en kort period. Då ringde Göteborg Energi och ville ha tillbaks mig som kund, så gärna att de strök både fast avgift och påslag för ett års tid. De erbjuder också timpris och har en fin app.

1 gillning

Tibber har inget påslag med 39 kr i månaden i fast avgift.

Detta stämmer inte. Just nu har Tibber 10,96 öre/kWh påslag (exkl moms) som de säger är för att täcka för sina kostnader. Man kan inte se detta förrän man blir kund. Det är ett väldigt högt påslag för timpris.

3 gillningar

Vi har EON som nätägare. Dom kommer vi tyvärr inte ifrån.
I december fick vi äntligen timpris och valde Godel som leverantör.
Vi sänkte också vår huvudsäkring till 16a.
Månadskostnaden sänktes med ca 500kr bara på avgiften.
Sedan har vi blivit mycket mer medvetna om elanvändningen och har styrt om.
Vår totala kostnad gick från 2550kr till 600-750kr för allting, inkl nätkostnaden.
En skön sänkning.
Det negativa med Godel är att du ser din totala kostnad för dagens användning dagen efter. Du ser alltså inte den i realtid som du ser med Tibber och deras Pulse-manick.

Bor i elområde4 och har samma påslag.
Snabbräknade lite häromdagen och timpris med eon blir billigare än tibber om jag gör av med mer än strax över 4000 kwh/år.
Månadsavgift och påslag inräknat.

Intressant. Är själv i valet och kvalet mellan tibber och eon. Vad är det som gör att eon blir billigare?

Falsk marknadsföring alltså?

På hemsidan står det:

Med Tibber får du inköpspriset rakt av. Inga påslag och inga krusiduller.

1 gillning

Det handlar om intradaghandel. Om Tibber missbedömer konsumtionsmönster när de lägger bud dagen innan måste de köpa på den timvisa handeln intradag.

Kanske tex Eon och Vattenfall var sin egen produktion som de “mothandlar” med?

Dessutom tror jag de tar rätt bra betalt för elcertifikat.

Kan du vidareutveckla så att vi kan ställa frågan direkt till dem?

1 gillning

Jag skrev till dem och de säger att det är mest ursprungsgarantier som har blivit väldigt dyra nyligen. Man kan se detta påslag även på Elskling.

Väldigt tråkigt att Tibber visar inte detta på sina hemsida.

1 gillning

De skickade även utveckling av påslaget under 2022:

Här är 2022’s utveckling av påslaget
Januari 3,12 öre

Februari & Mars 3,21 öre

April 3,39 öre

Maj 3,25 öre

Juni 3,22 öre

Juli 3.59 öre

Augusti 4,13 öre

September 5.96 öre

Oktober 7.67 öre

November 8.62 öre

December 8.75öre

Januari 10.96öre

1 gillning

Dum fråga, men varför behöver man ursprungsgarantier? Och är det Tibbers egenpåhittade tariff? Tänker att det borde väl även Eon (och andra aktörer) erbjuda/påtvinga?

Realtid har haft artikelserie om Greenely, tyvärr bakom betalvägg, men jag tolkade första artikeln när den var upplåst som ett problem för alla egentligen.

Att deras påslag per kwh är lägre. Så tillräckliga många köpta kwh blir det bättre med eons högre månadsavgift och lägre påslag/kwh, jämfört med tibbers låga månadsavgift och högre påslag/kwh

Och att under Tibber enbart säljer förnybar och inte fossilfritt, detta har fått mig att välja bort dem.