Då jämför vi eons 5 öre (som de är öppna med) och Tibbers ca 10 öre (som de döljer)? Elcert och annat borde vara detsamma.
Så de har alltså ljugit om “inga påslag” på sin första sida i minst ett år? Är inte sugen på att teckna avtal med ett sådant bolag.
Väljer man sitt kommunala elbolag så går ev vinster tillbaka till kommunen vilket kanske gör att kommunalskatten kan hållas nere vilket gynnar en i andra änden (bortsett från ev synpunkter man kan ha på hur ens kommun använder sina intäkter).
Ja EON har 4 öre / kWh påslag vs 11 öre för Tibber (både exkl moms) så beroende på hur mycket man förbrukar så blir det en del pengar. EON här högre månadsavgift också.
Nu står på Tibber hemsida "Du betalar inköpspriset för vad elen kostar ", det står inte “Nordpool priset”. Rent teknisk ljugger dem inte men det är väldigt missvisande. Det står fler detaljer på villkorna:
Elpriset inkluderar kostnader för el, elcertifikat, ursprungsmärkning, avgifter till Svenska Kraftnät och eSett, handelskostnader och kreditkostnad. Ditt pris beräknas utifrån Elpriset per timme multiplicerat med din förbrukning per timme. På priset tillkommer moms.
Jag tror att UG är så dyrt för att Tibber verkar ha bara en elproducent (vattenkraft). Iallafall har jag inte sett någon annan producent.
Låter inte alls bra detta, även om 5-6öre i påslag för oss på helår endast innebär 200-300kr. Som några uttryckt det så är det mera känslan av att bli lurad…
Någon som vet om Bixia har en vettig användbar app?
Det står ganska mycket om hur priset sätts på deras hemsida och uttryckligen inget påslag annat än ”det lagstadgade”.
Jag har forskat i ämnet och kom fram till följande:
Tibber 8,75 öre påslag, 39 kr i månaden
Greenely 26,21 öre i påslag, 69 kr i månaden
Eon 5,5 öre i påslag, 55 kr i månaden
Mitt val föll på eon, dels för att man kunde förhandla bort årsavgiften och dels för de ger 10 öre extra per kwh när jag säljer el.
Det här med det extra påslagen för inköp var nytt för mig, har haft Tibber sedan Nov förra året. J
Jag har gjort en ordentlig besparing då jag styr konsumptionen till de billigaste timmarna (vanligtvis natten) jämfört med om jag hade haft snittpris. Under sommaren var detta påtagligt då nattpriset kunde vara 10% av dagpriset. Så på dagar drevs huset mest av solel och jag sålde dessutom överskottet till högsta pris.
Jag hade dock missat detta med de 5 ören som skiljer mellan EON och Tibber. För en normalvilla merkostnaden ca 100kr per månad.
Med EON får jag dock mindre möjligheter att automatisera / styra konsumtionen vilket möjligen kostar mig mig mer.
Men om EON kunde ge någon rabatt på nätavgiften vore ett byte nog ekomomiskt fördelaktigt.