Tibber vs Greenely

Hej
Jag undrar om något har använt Tibber eller Greenely som elbolag, och vad ni i så fall tycker om dessa bolag. Jag ser en hel del reklam, men vill gärna höra från någon som använt dem.
Blir det mycket billigare jämfört med andra bolag?

Många med elbil som har Tibber (inte jag själv dock). Funkar bra OM du kan styra om din elförbrukning till främst nattetid. (som med elbil) Kan vara svårt för vissa med Pool/spabad osv. Man kan alltså ha en slags timdebitering och/eller effektabonnemang där det “låga” priset vid lågbelastning kompenseras av ett "extra hög"t pris vid högbelastning.

Dock är det en ganska mindre del av din rörliga elkostnad som påverkas av ditt elhandelsbolag som du kan välja bland olika leverantörer.

De flesta har en rörlig överföringsavgift hos sin nätleverantör. Vattenfall t ex 30,5 öre/kWh.

Sen har du energiskatt på 44,5 öre/kWh som numera nätägaren samlar in (återfinns idag på den fakturan. Många har missat att den posten nyligen försvunnit från elhandelsbolagets faktura så då tror man att elpriset gått ner radiakalt)

Sen har du ett elavtal hos ett valt elhandelsbolag. Det kan t ex vara ett som är kopplat till Spot-priset på elbörsen (Nordpol) som alltså blir vad det blir utifrån månads/dags/timstatistik osv.

År 2020 var Spotpriset i genomsnitt 27,6 öre/kWh på årsbasis.
År 2021 var Spotpriset i genomsnitt 50,8 öre/kWh på årsbasis.
År 2020 var Spotpriset i genomsnitt 57,3 öre/kWh på årsbasis.

Sen får du betala en elcertifikatsavgift som brukar vara några ören/kWh.

Slutligen har du då ett “påslag” som elhandelsbolagen jobbar med osv.

Där de även kan baka ihop det med olika erbjudanden på olika sätt.

Så skulle säga att under vissa förhållanden/förutsättningar och under vissa tidpunkter så kan Tibber vara fördelaktigt. Samtidigt upplever jag att det i många fall känns som det finns en tydlig övertro på hur mycket det kan spara, när man räknar över ett årsgenomsnitt och en längre tidsperiod.

Finns det något tillfälle då det inte skulle vara fördelaktigt?

Jag har haft Greenely och det har fungerat mycket bra. Jag har aldrig haft några problem med dem. Nu fick ett erbjudande från Tibber som jag inte kunde motstå, så nu skal jag prova dem.

Använder man lite el så har den fasta avgiften stor betydelse. Greenely har 69:- per månad, Tibber 39:-. Ganska höga fasta avgifter, men det går kanske att pruta? :wink:

Om det blir billigare, eller hur mycket billigare det blir, beror på hur mycket el du använder. Kolla på elpriskollen.se, det är den enda oberoende jämförsiten för elpris.

Som jag förstått det bygger Tibber på att du flyttar din förbrukning till när priset är lågt. (t ex elbilsladdning) Samtidigt har du då en slags effekt/tidsabonnemang i botten där det brukar vara dyrare om du ändå förbrukar el vid andra tidpunkter på dygnet. Har du då andra stora förbrukare (Pool/spa/Varmvattenberedare/värmesystem i huset osv) som du inte enkelt kan styra/påverka. Då kan elen till de bli dyrare eftersom de slår på lite när de själv vill om du inte styr de också på något smart sätt. Så det du vinner på gungorna kanske du förlorar på karusellerna.

Jag är dock inte sååå insatt i hur de funkar i detalj men just ihop med elbilsladdning är många nöjda med just den biten.

Det har att göra med att Tibber har timdebitering. Det har Greenely också, så på den punkten är de exakt lika. Det gör att man kan spara en del pengar på att tex låta tvätt- och diskmaskinerna gå under de tider på dygnet som elpriset är lågt. Timpriset får man veta på eftermiddagen dagen före.

Förutom detta erbjuder Tibber tjänster som gör att om man har elbil behöver man inte själv fundera på när elpriset är mest optimalt för att ladda bilden. Dock måste man ha en speciell box, Easee laddbox, för att det ska fungera automatiskt.

Jag har Tibber sedan ett par månader. Gillar deras koncept att dom hjälper mej förstå vad som drar el och minska på min förbrukning.

Vanliga elbolag har inget incitament att göra det, dom tjänar mer ju mer el jag konsumerar.

Tibber tjänar bara på den fasta månadsavgiften och bygger sin verksamhet på att hjälpa sina kunder minska kostnaden.

Så dels har dom bra algoritmer som visar vad som kostar. I februari var nästan 80% av kostnaden till uppvärmning för mej. Bra insikt.

Sen integrerar dom med massa smarta prylar. Jag köpte en smart fjärrkontroll (Sensibo) till luftvärmepumpen for under 1000 kr. Tibber ser sedan till att pumpen kör hårdare när elpriset är billigt och mindre när det är dyrt. Smart!

Bifogar några skärmdumpar från appen.

Om nån vill testa kan ni köra via denna länk så får både du och jag 500 kr att shoppa smarta prylar för (jag är inte kopplad till dom på nåt sätt förutom att jag är kund, och alla kunder får en sån tipsarbonuslänk)

Kör Greenly nu. Bra koncept och app. Fick också en drös eurobonus när jag gick över samt slopad månadsavgift i 6 månader. Men byter ofta bolag, man ska vara otrogen på elmarknaden.

Vill du prova har du min länk här:)Erbjudande-kod 350 var

Kör Tibber sedan ett år tillbaka. Förstår mig inte på hur de kan “räkna ut” vad det är som förbrukar elen. Jag har inte installerat någonting som gör att de kan spåra hur strömförbrukningen fördelas.

Vi kör Tibber, och det jag gillar mest med dem är överskådligheten och att man kan integrera så många olika prylar i deras app. Tyvärr går inte vår elbil att få med än, men det gör inte så mycket. Vår största förbrukare är frånluftsvärmepumpen som kör elpatron i tid och otid. Den är från 90-talet och är stendum och verkar inte gå att få smartare heller, helst hade jag velat att den gjorde extra varmvatten då solen skiner och solpanelerna producerar för fullt. Eller att den slutar köra elpatron om den inte absolut måste.

Supporten på Tibber är också väldigt bra. De verkar öppna för nya förslag, jag har t.ex. tipsat om ett “kiosk mode” så att man kan ha appen på en gammal ipad mini eller liknande på väggen så att man ser allt i realtid. Sen får man inte heller någon bra översikt över husets totala elanvändning heller, det går också att förbättra.

Om nån vill prova Tibber kan du få en länk så får vi båda några hundringar att handla prylar för.

/H

Den stora vinsten tänker jag är om du har mycket förbrukning när elpriset är lågt typ på natten, eller som du kan flytta till de tiderna. Elbilsladdning är väl kanske det man tänker först på?

Jag kör Greenely och det fungerar klockrent. Deras el är “Bra Miljöval”, tror inte Tibber kör det. De verkar inte finnas med på Naturskyddsföreningens hemsida i alla fall.

https://www.greenely.se/sv/artiklar/gron-el-greenely/

1 gillning