Tack för tips. Fick tid för uppdatering i januari.
Bytte presis från Greenely till Tibber och mitt nätbolag rapporterar numera elbilsladdningsdata till båda bolagen och det i sig är inget problem (jag betalar inte dubbelt) men jag konstaterar att data för laddningen ser lite olika ut - någon som vet varför Greenelys app indikerar på så mycket högre laddningsförbrukning?
Datum / Tibber / Greenely (kWh)
8 Okt/ 4,90 / 7,52
9 Okt / 1,60 / 2,46
11 Okt / 3,20 / 4,79
12 Okt / 10,30 / 17.80
13 Ok / 4,50 / 6,62
Laddningen avser en Passat GTE
Har haft både Tibber och Greenely. Just nu har jag Greenely på nytt. Jag har fått dessa avtal via min årliga upphandling via Elskling.
Tidigare tänkte jag inte på min elanvändning något särskilt men numera försöker jag anpassa användningen av främst tvätt- och diskmaskin.
Finns det nå erbjudande till Tibber?
Det har funnits flera stycken. Bara att googla på det.
Jag har gjort det ett antal tillfällen, de enda ja sett är 500spänn i deras shop.
Det finns och har funnits andra varianter också. Det jag tecknat via Elskling har handlat om gratis årsavgift i ett år. Jag misstänker att timavtal just nu blivit så populära att det inte är nödvändigt för de här bolagen att erbjuda stora rabatter.
Den enda poängen med Tibber är ju deras shop. Jag har inte haft något intresse för den själv men har man det är ju 500 kr vettigt. På Elbruk finns en hygglig rabattkod på Greenely.
Om du vill hitta fler rabattkoder så är det nog ICA-kortet och andra medlemskap som du ska gå igenom.
Är moms och andra elhandelsavgifter medräknat för båda?
Är energiskatt medräknat? (tas dock ut på nätägarens räkning)
Kan du definiera något prispåslag/faktor själv i en inställning?
Jag har kört både Greenely och numera Tibber. framförallt tre saker gillar jag mer med Tibber som också fick mig att byta,
1, det går att få tag på någon i företaget. Var helt omöjligt på greenely tills det att jag sade upp mitt avtal…
2, det går att styra värmepump, laddning av elbil, styrning av ebeco golvvärme (från nästa vecka) osv.
3, Billigare månadsavgift och man får se vart min el produceras denna månad.
Via länken här får ni 500kr bonus vid registrering… =)
Inbjudan Tibber - 500kr bonus
All angiven data är i kWh så någonstans blir det fel och jag har inte lagt någon tid på att kolla % laddning i bilen mot hur mycket bilen sedan laddas men jag gissar att Greenely har problem med att rapportera sin data de hämtar från VW servern då det strulat en hel del tidigare med att ingen ladddata över huvud taget rapporterades och deras “smartladdning” verkar inte alls vara lika smart som Tibbers.
Datum / Tibber / Greenely
8 Okt/ 4,90 / 7,52 kWh
9 Okt / 1,60 / 2,46 kWh
11 Okt / 3,20 / 4,79 kWh
12 Okt / 10,30 / 17.80 kWh
13 Ok / 4,50 / 6,62 kWh
Nja, det är ju inte den elen du får hem…
Okej, så du menar att Tibber inte följer sina egna publicerade villkor i avtalet? Se punkt 4. För att citera direkt: Elavtalsvillkor ⚡️ Tibber
"I det fall du har laddat ner Tibber-appen kan du där se vilken elproducent som vi köper din el från vid aktuellt tillfälle. Din producent kommer variera över tid beroende på tillgänglighet och pris.
Om Tibber inte skulle ha tillräckligt många ursprungsgarantier från en specifik producent för att täcka dina behov kommer Tibber att leverera el med motsvarande ursprungsgarantier från en liknande producent."
Skulle de inte leverera från den producenten eller likvärdig om dess ursprung inte räcker till bryter de ju mot sitt eget avtal, det skulle kunna resultera i ganska stora viten… Så jag vågar nog påstå att majoriteten av min el denna månaden kommer från just Nedere vattenkraftverk, och vid de toppar det inte räcker till stöttas man med el från annan likvärdig producent…
Du får gärna motbevisa detta
De köper in den el de hävdar.
Men de kan inte styra vilken el som du har i dina uttag.
Om någon i Skåne skulle köpa el från ett vattenkraftverk i Norrland så lär de inte få vattenkraftsel i uttagen utan antagligen får de mesta elen från vindkraftverk