Vi kan tyvärr inte använda Elksling, vi är inte bosatt i Sverige.
Vad är skillnaden mellan Godel och Tibber? Ser nästan ut som att till och med appen är samma gränssnitt
Godel har ett litet påslag som går till välgörenhet. Tibbers affärsidé vet jag inte riktigt vad den är.
Bytte precis till GodEl från Tibber. Ville från Tibber. Efter kontakt med deras kundtjänst för rätt länge sen bestämde jag mig, sen har jag inte fått arslet ur. Har egentligen inget ont att säga om dem rent konkret, men de liksom bara rimmar inte. När jag skaffade Tibber kändes de genuina. Nu känns de… luriga. Dessutom tjänar jag inget på kvartspriser och har ingen användning av deras funktioner som jag är med och betalar utvecklingen av. GodEl är precis vad jag behöver. De ger mig el. Jag betalar. Det känns inte som att de smyghöjer och tramsar. Känns transparenta och ärliga. Att vinsten går till välgörenhet är en bonus och tycker det är riktigt kul att de visar att ett sådant företag funkar så det vill jag belöna. Världen behöver mer sånt. Grundaren Stefan Krook har intressanta tankar och känns bara fint i maggen.
Har man kinesisk elbil och köper tusentals kinesiska produkter för att “optimera sin elförbrukning” så kör man nog med Tibber. Lite raljant…
Har också funderat på att byta just på grund av det du skriver men samtidigt funkar det ju bra, håller bra pris och har bra app. Att byta är ett litet gissel så därför kommer jag nog stanna så länge det inte finns något konkret som gör en flytt mödan värd
Att byta var verkligen inget gissel så här långt. Otroligt enkelt och gjordes ärligt talat på under tre minuter inklusive att regga autogiro. Så där har du ingen ursäkt ![]()
Jag har bytt elleverantör säkert tio gånger och det är alltid en liten belastning. Framförallt handlar det om att få igång e-fakturan med autobetalning (som jag brukar köra med istället autogiro) och i efterhand kontrollera att det funkat som det ska.
Har inte orkat med att byta varje år, så försökte välja ett bolag som verkar seriöst.
Sen blir jag alltid lite orolig för att uppsägningen inte ska gå igenom - särskilt om det nya bolaget ska göra den. Men kanske är lite för försiktig.
Kan bidra med en datapunkt. Med Tibber betalade jag 61,07 öre/kWh (ex moms) i december. Med GodEl rörligt hade jag betalat 57,77. Kommer inte gör mig ekonomiskt oberoende att byta, och ska också sägas att med Tibber var det kvartspris så beror på individuell fördelning. Kvartspris kan man få med GodEl också. Där kan jag se att deras “rörliga kostnader” var 4,30, medan Tibbers motsvarighet var 6,88 för mig.
Hos Tibber är också månadsavgiften 10 kr högre (shit pommes) ![]()