Jag bytte till Tibber timpris hösten innan Ryssland invaderade Ukraina och elpriset gick fullständigt åt skogen, bland de sämsta besluten jag tagit.
Ändå är jag över tid ganska nöjd med att betala vad det kostar, dock tillkommer en fast avgift för abonnemanget.
Jag är också jättenöjd över att inte behöva jaga elbolag och hålla på att flytta och försöka optimera elleverantör varje eller vartannat år.
Det handlar ju praktiskt taget om att försöka marknadstajma och slå elbolagens egna prognoser genom att binda och sånt uppmuntras väl inte på det här forumet?
Skelleftekrafts hemsida har detta. Tänk bara på att:
"I tabellerna här nedanför ser du våra historiska elpriser för rörligt elpris.
Det rörliga elpriset är angivet i öre/kWh exklusive elcertifikatsavgift, moms och påslag."
medan när man klickar fram prisexempel på övriga ställen så är det oftast inklusive de posterna.
Problemet är att man behöver samma information från andra elleverantörer också för att kunna göra en jämförelse. Helst skulle man vilja ha en site som visade priserna sådär, fast att man kunde gå in för varje månad och se en topplista på de som varit billigast. Helst med möjlighet att lägga till samtliga avgifter (inkl tex elcertifikat), så man såg totalt öre/kWh.
Allra bäst om man även kunde skapa en sådan topplista för prisgenomsnittet per månad för ett godtyckligt tidsintervall, exempelvis 12 månader.
Men jag antar att det inte finns? I så fall, är det någon som har undersökt “manuellt” och vet några elleverantörer som haft låga priser historiskt över tid, för förbrukning till en villa på ca 20.000 kWh per år i elområde SE4?
Många här använder elskling, vilket säkert är helt ok, men personligen ogillar jag att behöva ge dem mail och telefon. Elpriskollen gör samma jobb, men man svaren direkt, utan att lämna ut några personuppgifter.
Sedan kör jag timpris, eftersom jag i princip totalt automatiserat min energianvändning med home assistant.
Och om man bor i en tvåa, tvättar i allmänna tvättstugan, använder elprylar sparsamt men både dagtid och kvällstid (arbetar hemma), lampor mest på kvällen men på vinter lite på dagen samt har bara kyl/frys som är igång hela tiden? Ingen diskmaskin, värmeslingor i golvet eller annat extra.
Då kan du ta i stort sett vad som helst eftersom skillnaden mellan dyraste och billigaste bara blir någon tia i månaden.
Bor man i lägenhet med tvättstuga så ska man kolla på de fasta avgifterna. Låg månadskostnad är i stort sett det enda man sparar pengar på.
Exempel: säg att man har en årsförbrukning på 1800 kWh. Får man ner påslaget med 3 öre/kWh så sparar man 54 kronor på ett år. Fåt man istället ner månadskostnaden med 10 kr så är det 120 kr på ett år.
På det stora hela så tjänar den som bor i lägenhet mer på att lägga sin mentala energi någon annanstans. Men se till att ha ett avtal, vilket som helst. Man ska inte stanna på ett så kallat “anvisat avtal” som man får om man inte väljer något alls.
Elavtal är ett evigt gissel. Har någon lyckats avgöra om elcertifikatsavgifterna skiljer sig mellan bolagen, samt hur man jämför dem effektivt?
Med det sagt gillar jag att byta och snittar säkert två gånger om året. Alltid rörligt på schablon. Först går jag på deras egna kampanjer där man ofta kan få fler hundra kronor i avdrag när man bjuder in varandra, eller ännu roligare någon pryl på köpet. Därefter kollar jag vilka cashbacks som finns tillgängliga på bland annat Refunder. Slutligen använder jag jämförelsesajterna, alla. Studentkampanjerna kan också vara väldigt lukurativa som när Fortum bjöd på hela sommarelen utan krav på bindning.
En hygienfaktor är att alltid beställa efaktura så fort man tecknar hos ett nytt bolag. Sen automatisk betalning efter första dragningen.
Har haft rörligt hos Skellefteå Kraft många år, då de, som jag har tolkat det, ligger bra till vad gäller själva elpriset etc.
Däremot är jag varje år tvungen att förhandla mig till att få samma pris som nya kunder. De har alltid gått med på det. Trycker på att lojalitet också ska löna sig och att om jag byter så går de ju bara plus minus noll med den nya kunden. Men vem vet, de kanske lyckas få fler nya än som lämnar, då folk bara kör på oftast.
Vårt bundna går ut vid månadsskiftet och jag hade tänkt ta rörligt. Kontaktade kundtjänsten för elbolaget som sa att jag inte behövde göra nåt isåfall utan skulle få ett sådant avtal då med enda skillnad att det blir kortare uppsägningstid (14 istf 30 dagar). I övrigt samma kostnad som deras vanliga rörliga som jag förstod det.
Det kan du inte. Det är bara marginell skillnad på bolagen. Däremot kan det vara enorm skillnad på kostnad för el beroende på vilken typ av elavtal du väljer i kombination med styrning av det som drar mest. d.v.s värme, varmvatten och ev. laddning av elbil.