Bästa webbsida för att jamföra elpriser?

Hej!

Vi ska flytta in i vår nya lägenhet inom kommande veckor. Nu vill vi välja ett elbolag. Har ni en bra webbsida för att jämföra? Gärna en webbsida när man kan se normala priser, inte “förstå-år rabatt priser”.

Jag använder elskling för att jämföra elhandelspriser. Däremot finns det en hel del ”första-år-rabatter” listade där (ofta i form av att årsavgiften stryks första året) som du beskrev som något du ville slippa se. För egen del byter jag ändå elavtal en gång per år så ser bara fördelar med rabatterna.

2 gillningar

+1. @AG1 skapa konto på sidan och lägg in all anläggningsinformation, så är det superenkelt att byta varje år när det drar ihop sig. För som @OskarK skriver så kör “alla” med rabatter som är tidsbegränsade, men det spelar ingen som helst roll för det är öht inte krångligt att byta elhandlare, det är inte som att byta bank där man faktiskt måste flytta pengar, byta kort o.s.v. Så sätt det i system att byta en gång per år till den som är billigast då, finns ingen anledning öht att vara lojal med elhandlare!

1 gillning

Jag skulle avråda från att välja de allra billigaste på Elskling eller motsvarande som inte är företag man känner igen.

Många av dessa med fantasifulla namn är halvt skojarbolag med att affärsidén att vara billiga ett år och sedan dyra och krångliga att lämna. Har man därför inte som intresse att lusläsa villkor blir man lätt lurad. Ytterligare en risk med dem är att om man väljer fast pris hos dem och de räknat fel kring sina prognoser/säkringar så kan de gå omkull direkt när marknaden svajar ordentligt och man anvisas sitt lokala bolag…

Jag väljer den billigaste på Elskling som jag känner till och har egen produktion (typ Vattenfall, Eon, Skellefteå kraft och några till) och byter mellan den typen av aktörer årligen.

3 gillningar

Man kan kryssa i Schysst elhandel, men man ska inte vara rädd för mindre bolag där heller (man ska alltid kolla vad som gäller för uppsägning, alltid, i alla avtal man skriver på!). I slutändan är de bara en administrativ part, vi använder alla samma el som flödar i ledningarna, så att begränsa sig till de som producerar egen el känns väl snävt.

2 gillningar

Ja, de är bara en administrativ part. Det jag dock ser kan hända i vinter är att vi får galna pristoppar. Texas hade motsvarande problem vintern 2020. Flera “nykomlingar” på elmarknaden gick omkull till följd av detta. Griddy nedan är deras “Tibber” som nu gått omkull. Vid den typen av situationer så sover i alla fall jag bättre om jag har en elhandelsleverantör som i andra änden tjänar pengar på höga priser i sin produktion OCH är ett bolag jag känner till.

During the storms, Griddy encouraged customers to “find a short-term plan” for cheaper power supply “if the forecast and prices are too extreme for you right now”.

The company charged a subscription fee to its service while otherwise only charging the wholesale rate for energy. As the wholesale rate reached its $9,000/MWh cap, the utility could not mitigate the charges and passed them on to consumers
Third energy firm declares bankruptcy in Texas snow storm fallout - Power Technology

Men visst, det här är ju en typ av “en gång på hundra år”-prepping, snarare än något som sannolikt inträffar allt som oftast…

Tillägg: Kryssar man i “schysst elhandel” så verkar det bli de stora nationella kraftproducenterna och de kommunägda bolagen kvar - de är väl alla rimliga val kan jag tycka.

1 gillning

Då är man ju löst från sitt avtal och går in och söker upp bästa handlaren då? Enda problemet skulle väl vara om man vill köra långa bundna avtal och vill vara säker på att handlaren finns kvar.

Jag kör rörligt, svettigt i vintras, men men… :wink:

1 gillning

Själv har jag bundet på 41 öre inklusive moms. Rörligt är alltid billigast :upside_down_face:

(Tyvärr går priset ut i sommar och byter då till rörligt, eftersom 1,5 kr känns väl högt nu i alla fall…kan jag binda 12 månader under 1 kr så kommer jag slå till, men just nu långt borta. Nästa vinter tror jag blir riktigt kallsvettig…)

Tror lyckosamma kast som du gjorde när du band sist inte inträffar särskilt ofta tyvärr. Var för få som hade förutsett vinterns prisutveckling på el.

Nu vet betydligt fler om förutsättningar inför kommande vinter och det kommer nog vara inprisat med riskmarginal i de fasta priserna.

Instämmer helt i avrådan från okända elhandelsföretag. För mig är trygghet i kontakt med elbolaget och leveransen viktigt och jag väljer också enbart bland de som är billigast av de bolag jag känner till sedan tidigare.

Som @Lindqvist skriver, @AG1, är det superenkelt att byta till den som är billigast och i övrigt uppfyller andra villkor du kan ha (till exempel de jag och @morgan007 ger uttryck för här i tråden).

1 gillning

Leveransen behöver du inte oroa dig över, du får samma el som alla andra. Det man kan fundera över är som sagt krångel när man vill byta leverantör eller risken för konkurs, men el kommer du att få oberoende av vad som händer! (så länge elnätet fungerar förstås, stormar, terrorattentat o.s.v. kan förstås fortfarande störa elleveransen, men det gör den för alla oberoende av vilken elhandlare man har och det är elNÄTsägaren som fixar den typen av störningar och de får vi som bekant inte välja bland)

1 gillning

Jag tycker elpriskollen.se är bra för just det, det är Energimarknadsinspektionens egen hemsida så de är inte sponsrade av några bolag.

5 gillningar

Rekommenderar även att kolla Energimarknadsbyråns svarta lista. Det är en dryg handfull företag som utmärker sig rejält. Namnen känns ofta bekanta från sökresultaten på Elskling.

Jag har själv använt Elskling utan problem ett flertal gånger, men jag struntar i att teckna avtal hos de företag som finns på svarta listan eller som har låga kundnöjdhetspoäng.

6 gillningar

Intressant! Vilken elbolag använder du nu?

Samma fråga till @Lindqvist, @morgan007, @ZTMS, @bspastikern, jag är nyfiken :slight_smile:

Är i samma situation. Jag band för 3 år sen nu är det dags igen.
Hutlösa priser nu och nu kan jag inte teckna 3 år längre hos dom utan max 1 år.

Blir väl och köra rörligt men skulle vilja binda då tillfälle ges.

Skellefteå kraft just nu, Telinet innan det (såg att de fått mycket kritik nu, jag hade inga problem det året). Bytte i höstas. Kört rörligt många år, så är någon dålig så byter jag förstås ifrån dom.

Telge Energi för närvarande. Rörligt. :grimacing:

Jag byter avtal varje år och har aldrig haft något strul med bytet. Förlänger inte även om det ringer någon hurtig säljare från nuvarande bolag och börjar rabbla siffror i telefonen.

Det har genom åren ofta blivit någon av Borås elhandel, Karlstad energi, Skellefteå Kraft och Telge energi. För mina behov verkar det vara dessa som återstår när man rensat bort den värsta skiten ur sökresultatet.

Just nu Vattenfall, innan det Göteborgs energi och innan det Vattenfall. Jag kommer inte ihåg vilket bolag det var före det.

Har använt alla ovan förutom Karlstad senaste åren och därtill Vattenfall. Alla har varit seriösa. Vattenfall var konstigast - skickade i en utbetalningsavi på 700 kr som nykundserbjudande för ett par år sen, istället för att ge rabatten på fakturan…

Jag har Skellefteå kraft, rörligt. Enkla att ha och göra med och föregående månads jämförspris hittas när en loggar in på hemsidan.