Enkla Elbolaget - dåligt beslut?

För några veckor sedan blev jag rekommenderad att byta till Enkla Elbolaget av några familjemedlemmar. Deras elavtal (Elfonden Relaxa) hade lyckats slå spotpriset varje månad det här året samt haft billigare fakturor än mig med nästan samma förbrukning. Jag har under året haft timpris och kämpat med att optimera min förbrukning. Jag blev positivt överraskad på deras priser och tecknade abonnemang med start 1 oktober! :partying_face:

Jag läste igenom avtalet och tyckte det verkade lite konstigt att den fasta avgiften för Elfonden Relaxa står varken med i avtalet eller på hemsidan. Jag får inte heller något svar på mina mail när jag har frågat om pris. I avtalet kan man även läsa att det inte finns någon bindningstid på elavtalet, men 12 månaders bindningstid på den fasta avgiften. Deras fasta avgift ligger på 100kr/månad, men jag tycker det är märkligt att det saknas tydlig information om detta. :thinking:

Finns det någon vänlig själ som kan något mer om detta eller har Enkla Elbolaget som elleverantörer idag? Det hela känns väldigt oseriöst och jag är orolig att jag har gjort något dumt här… :no_mouth:

1 gillning

Det verkar som att omdömena om Enkla Elbolaget ligger huvudsakligen på ytterkanterna av betygsskalan. 93 % har antingen gett betyget Utmärkt eller Mycket dålig.

Jag får inte heller något svar på mina mail när jag har frågat om pris.

Det står i konversationen på Trustpilot att företaget bytt epostadress, men att de inte fått fart på den nya. Låter ju inte så proffsigt.

Använd ångerrätten om du fortfarande är inom 14 d som den brukar vara. Kolla på länken.

Sen kan du i lugn och ro klura ut hur du vill göra. Det låter ju inte så bra typ :grimacing:

Ångerrätten har gått ut under veckan så har dessvärre ingen möjlighet att säga upp avtalet :face_exhaling:

1 gillning

Har sett att även andra elhandelsbolag med portföljavtal är väldigt dåliga på att skriva ut vad den fasta månadsavgiften är. Märkligt att dem är så hemliga med det.

Om du skickade dina frågor innan ångerrätten gick ut skulle du kunna häva att de obstruerat för att dra ut på tiden, och att du skulle ha hävt avtalet om du fått informationen i tid.

Det kanske inte är juridiskt gångbart, men de skulle kunna ändå kunna ge dig rätt för att visa sin goda vilja.

2 gillningar

Tänkte bara meddela att jag har enkla elbolaget i flera år, aldrig kollat så noga på priset då jag bor i lägenhet, men det sista har jag legat väldigt bra till prismässigt, lägre än alla andra jag frågat. Utom en vän som kör timpris och kör stenhårt på att flytta sin förbrukning till de billiga timmarna. Han hade snittat 177 öre/kwh för september och jag fick betala 209 öre/kwh. Hittills i år har jag haft riktigt bra pris varje månad, men vintern 2020 blev liiite högre pris än man kunde önskat.

Månadsavgiften minns jag bestämdes av säljaren beroende på om man bodde i lägenhet eller villa osv, vilket antagligen är anledningen att den inte framgår på hemsidan.

Om jag förstått det rätt har man 1 månads uppsägning på elavtalet, men förvaltningstjänsten (den fasta månadskostnaden) binds per år, men betalas per månad.

Min uppfattning just nu är att enkla elbolaget är bra för plånboken!

Hur bor du? Villa, brf eller annat? Det låter ju bra det du säger, men man blir ju lite orolig.

Om man nu väljer att avbryta Enkla Elbolaget, kan ni rekommendera någon seriös aktör för någon som bor i brf?

Då har man fått hem första fakturan för oktober och dessvärre blivit riktigt besviken. Jag har i princip betalat dubbla med Enkla Elbolaget:

Elområde 4 snitt oktober: 81,30 öre/kWh
Enkla Elbolaget snitt oktober: 167,50 öre/kWh

Frågan är hur gör man nu? Är det smart att stanna kvar i båten och riskera flera dyra räkningar eller låsa upp avtalet snarast (800kr + 500kr) och skaffa rörlig abonnemang?

1 gillning

Hej,

Jag sitter i samma båt.

Vad jag förstår har Enkla elbolaget haft lägst pris typ varje månad senaste året o oktober är en avvikelse.

Kände likadant när jag såg fakturan (min första månad som kund). Men det blir lite som att hoppa av börsen bara för att man lyckades pricka första månaden av nedgång som ny. Är båten bra så sitt kvar.

Jag tänker att med det skakiga läget på elmarknaden så bör ett avtal som bygger på att man utnyttjar svängningarna fungera bra och ge ett lägre snittpris. Får vi ordning på elmarknaden blir rörlig bättre igen men tills dess kommer jag fortsätta med Enkla men utvärdera om ett år.

1 gillning

Jag hade detta bolaget men lyckades avsluta abonnmanget. Problemet med dom är att i dessa tider när priserna går upp och ner väldigt mycket kan det gå hur som helst. Visst, många månader kan man tjäna ett par tio-öringar per kWh. Men vissa månader kan man få betala ett par spänn extra. Då tar det väldigt lång tid att komma tillbaka på noll igen. Det känns inte vettigt att spela lotto med elräkningen i dessa tider. Om några dagar får vi veta hur det gått i januari. Jag gissar att dom kommer att ligga betydligt över nuvarande spottpris på ca 1,05 kr.

Så måste jag tillägga att deras totala brist på prisinformation är under all kritik. På hemsidan finns ingenting, på fakturan i princip bara en summa att betala. Man har ingen möjlighet att kontrollera eller förstå varför eller vad det handlar om. Man får ju inte intrycket av ett seriöst företag om man säger så.

Skrattade till när jag läste på TrustPilot nu, deras bra omdömme högst upp känns som att deras egna anställda skrivit, lite genomskinligt.

1 gillning

Jag brukar oftast klicka så att man ser de med 1 och 2 stjärnor. Är det en röd tråd bland dessa reviews så kan man akta sig. Kollade snabbt för enkla elbolaget och det stämmer precis med vad du säger :smile:. Flera som just klagar på att man inte riktigt vet vad man betalar för.

Jag sa upp elavtalet med Enkla Elbolaget och idag är sista dagen innan jag går över till ett rörligt avtal. Strax efter uppsägningen fick jag följande sms:

*Hej, *
En annan leverantör har brutit ditt elavtal med oss på Enkla Elbolaget. Tyvärr kommer detta att innebära en extra kostnad för dig. Vi ber dig att kontakta oss snarast för att vi ska kunna hjälpa till att lösa ditt problem. När du kontaktar oss, ha gärna tillgång till din avtalsbekräftelse från den leverantör som bryter vårt avtal. Detta underlättar hanteringen. Ring oss på 0775 - 200 200 eller mejla till kund@enkla.se
Hälsningar Enkla Elbolaget

Det blev en dyr läxa att lära sig under redan tuffa tider. Jag kommer troligtvis att behöva ”böta” 500kr adminavgift + 640kr för förvaltningstjänsten. Jag räknar dock med att ha ”sparat in” dessa pengar efter två månader med ett rörligt avtal.

Fråga:
Hur ser ni på dessa straffavgifter när man inte får ha elavtal med längre uppsägningstid än 3 månader? Kan man överklaga detta med hänvisning till nedanstående?

Övriga elleverantörer med Elfond som avtalsalternativ har enbart 3 månader uppsägningstid. Det är alltså ett rörligt elpris det handlar om för Elfonden Relaxa.

Enkla Elbolaget skyltar med 1 månads uppsägningstid, men i deras fullständiga villkor hittar man mer information om bindningstid för deras ”förvaltningstjänst” som löper 12 månader i taget.

2 gillningar

Jag skulle tro att dom kommer att hävda att det inte är ett rörligt avtal utan en “Elfond”. Men i praktiken är det givetvis ett rörligt avtal. Tycker verkligen att du ska gå vidare och försöka statuera ett exempel om du orkar. Det är många som sitter i samma båt.

Det hade förresten varit intressant att få reda på vad priset för Januari i dom olika områdena blir på Enkla Elbolaget. Dom skriver ju ingenting på hemsidan. Skriv här och berätta :slight_smile:

Ja det där är riktigt fult, oaktat pris kan man ju dra slutsatser om deras kundservice.

Jag skulle egentligen haft ett bolag vid namn Dogood-el men de blev uppköpta av Enkla.
Helt plötsligt hade jag Enkla utan min egen vetskap, har dock på print att jag har en månads uppsägning gällande förvaltningsdelen vilket gäller de som gick över till Enkla vid uppköpet (undantag, om ett år gäller 12 mån för mig med).

Jag har räknat ett år bakåt i tiden och hade med rörligt betalat 4k och med Enkla inklusive förvaltningsavgift betalat 3k för elen (SE3). Så jag kommer stanna så länge jag har en månads uppsägning och utvärdera.
Historiken behöver som sagt inte säga något.

Är det av intresse så kan jag lägga in en kommentar om utfall innan jag väljer att byta/stanna.

2 gillningar

Det låter som oskäligt och dessutom otydligt avtalsvillkor med olika bindningstider på det sättet. Anmäl till Konsumentverket och driv det gärna till ARN (ingen nedsida om du förlorar) för att få bort denna typ av skojarvillkor från marknaden.

1 gillning

Har nu skrivit till Konsumenternas Energimarknadsbyrå så vi får se vad de svarar. Jag tror jag behöver avvakta tills jag får slutfakturan innan jag kan dra vidare ärendet till ARN. Håller er uppdaterade! :+1:

2 gillningar

Ja, det är bra att du följer upp och berättar för oss. :slight_smile:
Jag hoppas att ni som kan och läser detta även meddelar vad priset för de olika elområdena för januari hamnar på hos EEB.
Vill ni ha lite skoj så läs på Trustpilot, jag sätter en elräkning på att alla anställda har fått i uppdrag att skriva positivt om företaget. :joy:

1 gillning

Ja, verkligen skumt villkor. Fråga vad som ingår i förvaltningstjänsten och hur du gör för att ta del av den efter att du sagt upp elavtalet.

1 gillning