Vilket misstag att välja elfond

Jahapp då fick man sin elräkning igen, priset landade på 2.7kr/kWh för februari. Januari va 2.9kr/kWh.

Ha sagt upp avtalet nu, 3 månader uppsägningstid så lär väl vara dessa priser i 2 månader till minst.

Tråkigt men då har man lärt sig någonting iaf.

Någon annan som är besviken på elfond?

1 gillning

Vad är elfond?

2 gillningar

Tror att trådskaparen valt ett sk. “förvaltat elavtal” (är lite som ett mellanting av rörligt och fast pris)
I ett sådant elavtal så köper elbolaget in el till kunderna i förväg och man menar då att det inte blir lika stora skillnader i elpriset som om man har ett rörligt avtal.
Det skall ge ett jämnare elpris där man slipper de högsta pristopparna.
En nackdel är då även att vid snabba prisnedgångar på marknaden så dröjer det innan man som kund får sänkt pris då bolaget på förhand redan tecknat upp elen till ett pris som då var högre än vad det då är vid prissänkningen.
Vid höjning av priset på elen så är det extra fördelaktigt så man som kund får själv avgöra vad man tror är bäst för sig själv.

1 gillning

Jag är en av dom ”lurade”, får såklart skylla mig själv men de jag hade, dalakraft, hade jävligt bra trackreckord. Dock har jag gått minus på att ha förvaltat så jag har sagt upp mitt avtal hos dom samt betalat en ”straffavgift” på 895:- för att kunna byta tidigare. Var också låst i 3 månader.

Bytte till vattenfall där jag kunde förhandla bort årsavgiften ca 560:-, fick kampanjrabatt på 100:-/mån samt 100% rabatt på deras påslag (6 öre/kWh ex moms) i 12 månader. Tjänar in de där 895:- så småningom på att byta.

1 gillning

Schysst endå av Dalakraft. Mälarenergi som jag har vill ha 3170kr för att avbryta.

Håller med om att dom hade fint historikt pris, glad att du lyckades ändra.

Tillfälliga höjningar verkar elfonder ta hand om ganska bra, men nu efter snart 1,5 år av mer eller mindre höga priser går det sämre med gissningarna.

Jag har också bytt. Ska köra på rörligt timpris nu istället.

@Init_frame

Prova att teckna ett nytt rörligt avtal på Mälarenergis hemsida. För mig blev det så att det nya avtalet började gälla från den 1a nästkommande månad. Efter kontakt med deras kundtjänst så gick de med på att låta mig slippa uppsägningstiden eftersom det stod det datumet i nya avtalet.

Samma här. Gick på samma misstag och bytte till ett sådant elavtal i november. I januari och februari har priset varit mer än det dubbla jämfört med det rörliga priset. Har nu bytt tillbaka till rörligt men det är 3-4 månadernas uppsägningstid. Har frågat om det går att byta tidigare. Får se vad de svarar. Det elbolaget lyfter fram att befintliga kunder sparat genom åren på detta avtal har jag förlorat på två tre månader.

Gjorde de men fick en mail att de inte gick. Gissar att dom har fått många kunder som ha prövat.

Kanske borde ringa dom imorgon. Vad sa du när dom sa att fondavtalet hade 3 månaders uppsägnings tid?

Jag sa att jag missuppfattat och trodde det gick att byta tillbaka direkt men ser nu i avtalet att det står 3 månader. Men fråga kan man alltid göra. Ett nej har man ju redan.

@Init_frame

Så kan det säkert vara.
Behövde bara säga att det står fr.om 1 mars i nya avtalet.

Jag körde Jämtkrafts dito. Nov-feb blev 7000 dyrare med förvaltat än med rörligt. Gick över till Tibber 1/3.
Jämtkraft tog ”bara” 450kr för att bryta i förtid så jag betalade det med glädje.
Ska prata med energimarknadsbyrån idag om man har på fötterna att bestrida senaste fakturan och få tillbaka pengarna för vilseledande marknadsföring.

1 gillning

Hur kan mälarnenergi ha så höga brytavgifter? Finns det någon regel/lag om detta?

Ja vi är fler som gjorde samma misstag. I princip alla månader blev dyrare än rörligt, särskilt januari.

Som tur är hade Årsunda ingen uppsägningen så nu kör jag vattenfall istället. Blir eventuellt timpris till hösten sen, behöver trimma in lite mer prylar först.

1 gillning

Där ser man, lesson learned säger jag bara. Kommer köra rörligt livet ut nu. Aldrig mer att man litar på någon “förvaltare”. Schysst av Årsunda att inte ha någon uppsägningstid. Mälarnenergi verka sämst …

Jag förstog det som att förvaltarna tecknade priset månad till månad, inte att dom låste ett pris i september för hela vintern?

Står väl i avtalet du har med dem vad brytavgiften är?

Ne de står ingenstans i avtalet… fick fråga dom.

Fick svar från mitt elbolag Boo Energi att de inte tänker låta mig avbryta elavtalet utan att det är 3-4 månader som gäller. Säkert ingen ovanligt svar men jag kontrade med att byta elleverantör när avtalet väl går ut. Det hade de inget problem med. Hålla avtal är tydligen viktigare än att behålla kunderna. :smile: