Hej jag bor i område 2 och har en fråga angående januaris elräkning.
Är det rimligt att jag ska betala nästan exakt samma kwh pris i januari som december?
Skiljer enbart 5 öre. Kollar man på nordpool så har var december mer än dubbelt så dyr som januari så jag vart lite förvåna att jag har nästan samma räkning.
Jag hade ringt och frågat, det är ju gratis =) De har förmodligen mycket att göra nu så det känns som att risken för “human error” är lite högre än vanligt.
Tja! Bor också i SE2, Sundsvall närmare bestämt. Hade i december rörligt på spot så vet inte riktigt hur jag ska jämföra med januari, men under januari låg månadsavläsningen på 127,38 öre/kWh iaf. Hoppas det hjälper dig.
Det brukar stå på elräkningen vilket pris man använt för att beräkna kostnaden. Börja där: Förbrukning x elpris.
Bor du i lägenhet och inte gör av med så mycket el så kommer skillnaden mellan December och Januari vara lägre både i absoluta och relativa tal än om du har hög förbrukning.
Detta eftersom elräkningen består av 2 delar, bl.a:
Elnätsägaren (t.ex. Ellevio): Fast elnätsavgift och rörlig elnätsavgift. Denna rörliga del är en kostnad per överförd kWh och styrs ej av elpriset.
Kör du tex dalakraft kan det bli så, de och flera andra arbetar med prissäkring och terminer, alla dem gick bort sig på priset i just Januari. Du måste ha koll på vilket elavtal du tecknat
Har du som jag portföljförvaltat pris som tex Jämtkraft har så kapas toppar och dalar mot ett rörligt pris men allt fungerar inte som ett rörligt pris. Kolla om du har det, för mig skilde bara 10 öre mellan december och januari med portföljförvaltat elpris.
"ett så kallat förvaltat elavtal. Det funkar så att Jämtkrafts förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper upp el för våra kunders framtida förbrukning, för att säkra upp ett stabilt elpris för kunderna.
Resultatet blir ett tryggt och långsiktigt bra pris där du slipper pristopparna men ändå får del av prisnedgångarna på elmarknaden. Långsiktigheten i avtalet gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer du alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.
Sett över de senaste åren har förvaltat elpris över tid haft en jämnare priskurva och lägre pristoppar jämfört med det rörliga elpriset.
Låter inte rimligt. Bor i hus elområde 3 rörligt elavtal. I December hade jag en elräkning på 1438 kr och nu i Januari låg den på ca 750 kr. Ring och kolla med elbolaget.
Även jag har månadsvis.
Har faktiskt ingen typ av stående räkning som jag inte betalar månadsvis förutom fordonsskatten som är 1 gång/år men med 360kr/år så gör det inget
Hade det, men nätägaren bytte mitt i allt till månadsfaktura på eget bevåg och jag bytte elhandlare och där kunde man inte välja vid beställning annat än månadsvis.