3x högre elpris innebär INTE 3x högre elkostnad!

Många krigsrubriker om kommande elprisökning. Vissa pratar t ex om tre gånger så höga elpriser (orange rad nedan) som i fjol. Jag tänkte då spontant först också att nu blir elräkningarna 3x så höga som i fjol! För oss som förbrukar 28000kWh/år (5200kr/mån snitt) är det en rejäl kostnad. Man kan också se att vi under senaste året haft en genomsnittlig rörlig elkostnad på 2,15kr/kWh. (röd rad nedan)

Sen tänkte jag till. Många kostnader är ju på sätt och vis “fasta” oavsett elpris. Tänk energiskatt, rörlig överföringskostnad hos nätägaren, säkringsavgifter, påslag, elcertifikat hos elhandelsbolaget osv. Byggde en liten snurra och lade in de senaste 12 månadernas priser/förbrukning och räknade sen upp “elspotpriset” x 3.

Kom då fram till att för OSS med VÅRT rörliga elpris (EJ timpris) hos Skellefteåkraft, och med Ellevio som nätägare i SE3 så innebär 3x så högt elpris ca 2x högre elkostnad. (2x så högt elpris kommer för oss att innebära 1,5 x högre elkostnad). Sen OM man från politiskt håll skulle stötta höga elkostnader lite mer än i fjol så skulle det också sjunka något ytterligare. Då kändes det genast liiite bättre även om elpriset framöver kommer att svida rejält. (Vi byter dessutom ut vår bergvärmepump nästa vecka till en ny och vi ska självklart försöka att hålla ner förbrukningen så gott det går på olika sätt. Kanske till och med överväga timpris.)

(PS @janbolmeson då kanske det känns liiiite lugnare inför vinterns elpriser och ni kanske inte behöver fundera på att emigrera tillfälligt :stuck_out_tongue_winking_eye:)

Gröna fältet är elhandelsbolaget där man kan byta leverantör.
Gula fältet är elnätsbolaget. Den leverantören kan man INTE byta.

Observera att krigsrubrikerna i tidningarna ofta gäller TIM-SPOTPRIS. Där månadens GENOMSNITTLIGA Spotpris över alla dagar alltid blir något helt annat.

21 gillningar

Jag har retat mig på att de fasta avgifterna är så stor del av fakturan att det drar ner lönsamheten att byta elleverantör.

Men den nackdelen är som du skriver en fördel nu. Jag retar mig inte längre lika mycket på det.

6 gillningar

Ha, ha smart tänkt! :smile:

Själv kommer jag ofta i kontakt med de som t ex säger att de räknar med att de kör elbil för x öre/mil och jag undrar alltid hur de bär sig åt?

(Eftersom energiskatten är 45öre/kWh sen ska elen fram i ledningarna =rörliga överföringsavgiften och SEN ska man då köpa själva elen!)

1 gillning

Jag delar summa på fakturan (eller fakturorna) med antal kWh för att veta hur mycket jag faktiskt betalar inklusive allt per kWh. Det är ju den summa som drabbar min plånbok och också den summan som jag kan jämföra med om jag laddar ute på någon laddstation.

Det viktiga när man jämför med andra är ju att man jämför samma sak. Jag tror inte alltid att så är fallet.

Men den fasta summan betalar du ju även om du väljer att ladda på laddstationen?

Den fasta avgiften är kopplad till din förbrukning. Nätavgiften alltså. Sen finns det en fast avgift på riktigt men den är inte så stor.

Själv förordar jag att använda de “rörliga elpriskostnaderna” hemma (röda fälten ovan). De “fasta kostnaderna” har du ju oavsett om hur mycket/lite du kör med elbilen eller om du ens har en elbil. (Sen kan man eventuellt vilja ta hänsyn till att man måste säkra upp för elbilens skull) Vill man se ta hänsyn till laddning längs vägen/affärer mm så behöver man justera lite till för det osv.

Sen skiljer sig posterna mellan olika elhandelsbolag/nätbolag vissa har ju t ex effektavgift (Göteborgs energi), andra kör med andra upplägg med påslag, vissa nätägare har ingen rörlig överföringsavgift osv. Så jag ville exemplifiera med riktiga siffor hur mycket “delposter” som inte är kopplat till själva elpriset som vi läser om.

Så är det kanske. Jag har ingen koll på det.

Haha, njae. Jag önskar att det vore så. Problemet är att binder du idag så räknar de ju med 550 öre/kWh som är månadssnittet tänker jag (och siffran att slå genom smart användning och styrning). Att det sedan varierar över timme är ju relativt ointressant förutom för styrningen. Intressant att veta är att vid 52 kr/kWh kommer man bli bortkopplad. Så uppenbarligen finns det ett tak för hur illa det kan bli. :crazy_face:

Medias rubriker och artiklar är ju nästan alltid fel. :roll_eyes:

@janbolmeson Nja nu ska vi inte vara sååå pessimistisk, var kommer 550öre/kWh ifrån?

Kollar jag för Malmö och 30 000kWh/år på Elskling.se

Så verkar du kunna binda på 405 öre/kWh ex moms (507öre ink moms) för 1 år som jag tolkar det. Telinet Energi Elhandelsbolag ligger lägst där just nu. Tryck på den blå texten “allt” så ser du vad som ingår där på respektive elhandelsbolag. På 3 års avtal kan du binda på 300 öre/kWh.

I mitt excelark ovan var genomsnittet senaste 12 månaderna ungefär 100 öre/kWh plus moms för själva “elpriset” för oss. Dvs vi skulle IDAG kunna binda på 3 år på ett elpris 3 ggr så högt som jag räknat med i MIN kalkyl ovan. Du hade antagligen själv högre elpris senaste 12 månaderna i SE4 så skillnaden i elkostnad blir då antagligen mindre (ungefär 2 x elkostnaden) om du skulle ha liknande siffror/förbrukningsmönster som vi har. Slår jag in 4ggr så högt elpris som idag ökar kostnaderna med 2,7ggr.

Nu har du nog inte det, då vi har hyfsat jämn förbrukning utspritt över året pga pool, spabad sommartid och husuppvärmning vintertid och elbil året om.

Tyvärr är elpriser ganska “svåröverskådligt” då det blandas hejvilt mellan vad man räknar med när man kollar på/tänker/skriver om “elpriset”. Man ska inte tro på allt man läser :wink: (Jag kan ju definitivt också ha fel när jag tänker, eller hemsidorna kan visa tokigt!)

1 gillning

Jag tror det är något fel på Elsklings hemsida, man måste stänga ned sidan när man byter elområde,/postnummer, annars ligger man kvar i elområdet som gällde den gamla sökningen,

Jag får väsentligt högre pris för elområde 4, i storleksordningen 4,5 kr/kWh

Ops! Helt rätt, tack! Ser att det blir tokigt när jag kollat på SE3 innan och hemsidan verkar missa då jag ändrar postnummer. Jag har nu uppdaterat inlägget med aktuella siffror.

Jag har rörligt pris och elområde 4.

På julifakturan utgör elnätsabonnemang, elöverföring och energiskatt 46,5% av summan att betala. Resten är själva elen.

1 gillning

Japp, minst sagt irriterande att det är så stor del som inte är kopplat till själva elens pris eller hur man ska uttrycka det.

Framför allt stör jag mig på de höga “RÖRLIGA överföringsavgifterna” hos nätägarna. Är ju inte så att “kablarna slits betydligt mer” om jag skickar mer ström i de vad jag vet… :face_with_raised_eyebrow:

1 gillning

Ja, men avgifterna förutom själva elen ligger ju fast. Det är “bara” elen som har ökat. Det är illa nog men det kunde ha varit värre.

Det är inte att kablarna slits mer när du förbrukar mera ström utan att förlusterna i elnätet ökar när du använder mera ström, det behöver nätägaren få intäkt för. I storleksordningen är det mellan 5-10% av all el som matas in i elnätet som försvinner som förlust fram till konsument i form av värme. Hur mycket förlusten är beror både hur långt elen transporteras och hur hårt ledningarna är belastade.

Man kan på sina egna huvudsäkringar känna att de blir varma, förlust som nätägaren får ta då mätaren sitter efter huvuudsäkringarna och ledningarna, när man förbrukar mycket effekt. Finns nog en anledning till att fåglarna gärna sitter på kraftledningarna, varmt om fötterna.

P = U^2 * R
Förlusten = Strömmen^2 * Resistansen

Detta är en av anledningarna till att elnätsavgifterna justerats uppåt det senaste året, kostnaderna för förlusterna ökar när elpriset ökar då nätbolagen och SVK måste köpa förlusteffekten.

3 gillningar

Mitt avtal på 46 öre gick nyligen ut. Idag kan man binda på EON för ca 4,60 kwh för ett år.
Tror mina räkningar skulle stiga mer än 3x faktist.
Nu är jag en av få som tog mig i kragen att lägga sparpengar på Solceller i somras så jag hoppas att vi hinner “bunkra soltimmar” till mörkare tiden.
Har även gasolkamin för värsta dygnen där kw priset ligger på ca 2,30 kr
6,65 krkwh idag som högst i zon3

Sant, men det räknas även med effektförluster I transmissionenvilket vilket blir större desto mer man använder. Och att större uttag kräver fetare ledningar vilket också kostar mer. Men om det sen är i den omfattning som prisnivån på elnätsfakturan gör gällande har man svårt att tro. Men det ska ju investeras i ett kraftigare stamnät och det är väl den kostnaden som på något sätt bakas in här.

Har man råd med ett hus ska man inte ha bidrag, bygg elproducering för pengarna istället.

Varför ska vi som valt att bo utan hög elförbrukning / investerat i energismarta alternativ stå för andras ovilja att att bädda sin säng?

Sätt upp 2 10kwh batterier och ladda upp under natten, använd på dagen. Problem solved.

@MPJ @Stefan17

Tack för informationen! Hade kanske tänkt fel om överföringsförlusterna tänkte att de hamnade på elhandelsbolaget som jag köper själva elen ifrån. Men logiskt är ju att nätägaren får fylla på förlusterna under överföringen.

Angående det stora transmissionsnätet (tidigare kallat stamnätet) som överför el långväga ägs ju det av staten (=oss) och förvaltas av svenska kraftnät. Så det är ju bara distributionsnätet (region/lokalnätet) som ägs av nätägaren som vi betalar den rörliga överföringsavgiften till.

MEN då är det ju anmärkningsvärt att de tre största nätägarna EON, Vattenfall och Ellevio HISTORISKT haft så HÖGA rörliga överföringsavgifter sen många år. (Tillsammans täcker de tre mer än 50% av hushållen om jag minns rätt)

Ellevio har alltså i så fall ansett att förlusterna de senaste åren bakåt (i sitt region/lokalnät) motiverar en rörlig överföringsavgift på 21,6 öre/kWh ex moms, Vattenfall har nu 24,4 öre/kWh och EON 13,6 öre/kWh för hus och ca 35-40 öre/kWh för lägenhet. Jag är ganska säker på att det varit på liknande nivåer åtminstone de senaste tre åren då jag jobbat med min elbilsbok.

Samtidigt har spotpriserna på el i genomsnitt legat på 20-50öre senaste 4 åren om man kollar före juli 2021. Är förlusterna 5-10% (Vilket jag också hört) borde i så fall de rörliga överföringsavgifterna historiskt legat på 1-5 öre/kWh för att täcka de förlusterna.

Då borde alltså kablarna i just lägenheter i EON´s nätområde vara glödheta med de förlusterna! :joy: