Vad kostar elen, egentligen?

Jag är (över-)intresserad av formler och excelark, som så många andra här på forumet!

Jag försöker räkna på de exakta och totala kostnaderna för vad elen egentligen kostar per kWh. Jag använder det för smart-styrning för t.ex. laddbox, värmekälla, etc. Sedan kan man ju ha andra formler för hur mycket veden får kosta för att det ska vara billigare att elda än att köra på värmepumpen, som i sin tur beror på massa saker. Men här handlar det alltså enbart om kostnaden för hushållets el, och då främst den del som är kopplad till förbrukad kWh och inte fasta månadsavgifter etc.

Det enklaste och mest begripliga är spotpriset på el. Men därefter blir det rörigare och rörigare. Nästan så att man skulle kunna tro att man medvetet krånglar till det med moms på skatten bara för att gemene man inte ska förstå.

Hur som helst; vi börjar med januaris faktura för elhandel:

• Vi ser att spotpriset givet min förbrukningsfördelning landade på 50,61 öre/kWh.
  • Vi ser att elhandlaren lägger på 6.90 öre/kWh.

Av räkningen i övrigt att dömma är både spotpris, fasta påslag, och månadsavgiften ex. moms då moms läggs på i slutet.

Totalt, inklusive skatt (moms), betalar jag alltså (spotpris + 6.90 öre) * 1.25 till elhandlaren för varje kWh jag köper. Månadsavgiften är fast och bortser vi ifrån.

Nu går vi vidare till elnätsbolaget, som listar varje rad ink. moms för att förvirra och göra annorlunda än elhandlaren:

• Per kWh betalar jag alltså 30.50 öre i överföringsavgift,
  • och 54.88 i energiskatt.

Båda ink. moms. Effektavgift och abonnemangsavgift bortser vi från då de inte är något som kostar per kWh.

Jag landar i att en formel för “vad kostar elen nu?” skulle bli, i öre:
(spotpris * 1.25) + (påslag 6.90 * 1.25) + överföringsavgift 30.50 + energiskatt 54.88, eller förenklat (spotpris * 1.25) + 94.005

Exempel vid spotpris = 0, så kostar det ändå 94.005 öre/kWh.
Exempel vid spotpris = 100 öre, blir totalkostnaden ca 219.005 öre/kWh

Stämmer detta verkligen? Har jag missat något? Anledning ett till frågan är att det inte är dessa siffror som visas i min s.k. smarta app från elhandlaren som säger sig inkludera alla skatter och avgifter. Anledning två är att moms på skatt låter knäppt, men tycks vara så…

1 gillning

Detta med skatt på skatten finns även för t.ex. bensin.
En automatisk hävstång för staten varje gång de höjer exempelvis en energiskatt.
Genialt i all sin enkelhet, ur skatteindrivarens synvinkel.

Din formel för beräkning av ENERGIkostnaden, för kWh du köper är korrekt.

Eftresom du har effektariff, som sätts utifrån din maximala effektförbrukning i kW är det svår att säga vad du har för NÄTKOSTNAD för att få hem elenergin till dig.

Du märker nog att den har betydelse för din totalkostnad. Det är bara under vissa månader under vintern som man har högre elenergikostnader tom i Exportelpriszon 4 än nätkostnaderna.
I norra subventionsområdet Elpriszon 1 och 2 är det nätavgifterna som dominerar helt.

Så du bör inte optimera din förbrukning av kWh så att du flyttar den så du får en hög effektförbrukning när det slår på höga effektariffer.
Exempelvis brukar tarifferna vara lägre på natten och det sammanfaller oftast med elpriset är lägre. Men kolla upp det så inte elnätsbolaget gjort en lat modell så tariffen är jämnt med hela dygnet (och i strid med myndighetens föreskrift)

Utom på sommaren, då det blir ankkurva pga all tysk subventionerad solel som måste dumpas på marknaden så elen är billig på dagen.

För de som inte har tariff är det lite enklare, då betalar man ett fast abonnemangspris som beror på storleken på ditt abonnemang. Men det försvinner mer och mer och senast 1/1-27 skall alla ha tariff (utom de som bor i lgh)

Men tarifferna har stökat till det. Det kan vara så att om man går på spotpriset så får man inte alltid lägsta tariffen i slutet av månaden som sagt, men ofta stämmer det hyfsat bra. Är tanken ialla fall…

Det är jag helt med på. Vi har exempelvis strypt laddboxen så att den aldrig kör mer än 2kW. För precis som du säger kan man på totalen tjäna mer på att ladda långsammare till ett högre pris per kWh, för att minska på sin effektavgift. 2kW funkar bra för oss då det räcker för att under 6-7h på natten toppa upp för att klara ytterligare ett dygn, i genomsnitt.

Jag har funderat på att lägga in någon automation för att sänka effekten på värmepumpen när laddboxen laddar, och att höja effekten på laddboxen givet att solpanelerna genererar överskott, för att på så sätt hålla nere just effektavgiften men ändå kunna ladda på snabbare.

Första steget är dock att komma fram till vad det faktiskt kostar per kWh, vilket var vad jag försökte åstadkomma ovan.

Nya regler kommer snart tvinga fram att effekttariffer och sådant är uppdelat i flera block; där effekttariffen inte är lika hög under timmar som nätet ändå inte är överbelastat. Då blir det ännu mer att ta hänsyn till…

2 gillningar

Påverkas inte överföringsavgiften på elnätet av spotpriset? Detta är en avgift för att täcka förluster i elnätet, förlusternas kostnader påverkas av spotpriset.

Så kan tycka man att det borde vara, men det är nog schabloniserat för att förenkla.

Jo, men då ca 7-8 % av elen försvinner mellan en rendödarsnurra i norr och Exportelpriszon 4 så handlar det om ören per kWh i snitt.

Jag betalar 103,65 öre/kWh i elöverföringsavgift samtidigt som TS har 30,50 öre/kWh.

Vet inte vad du menar med ören per kWh i snitt.

Är detta med eller utan skatt? Är det en ren elöverföringsavgift så är det väldigt högt.

Förlusterna i överliggande nät för att få elen till dig fakturerar SVK din regionnäts och lokalnätsägare (ofta samma men inte alltid)

De förlusterna prissätts till spotpriset där de är och uppstår.

Men eftersom förlusterna handlar om ca 5% av volymen blir det ca 5% av spotpriset.
De läggs på nätavgifterna.