Jag är (över-)intresserad av formler och excelark, som så många andra här på forumet!
Jag försöker räkna på de exakta och totala kostnaderna för vad elen egentligen kostar per kWh. Jag använder det för smart-styrning för t.ex. laddbox, värmekälla, etc. Sedan kan man ju ha andra formler för hur mycket veden får kosta för att det ska vara billigare att elda än att köra på värmepumpen, som i sin tur beror på massa saker. Men här handlar det alltså enbart om kostnaden för hushållets el, och då främst den del som är kopplad till förbrukad kWh och inte fasta månadsavgifter etc.
Det enklaste och mest begripliga är spotpriset på el. Men därefter blir det rörigare och rörigare. Nästan så att man skulle kunna tro att man medvetet krånglar till det med moms på skatten bara för att gemene man inte ska förstå.
Hur som helst; vi börjar med januaris faktura för elhandel:
- Vi ser att spotpriset givet min förbrukningsfördelning landade på 50,61 öre/kWh.
- Vi ser att elhandlaren lägger på 6.90 öre/kWh.
Av räkningen i övrigt att dömma är både spotpris, fasta påslag, och månadsavgiften ex. moms då moms läggs på i slutet.
Totalt, inklusive skatt (moms), betalar jag alltså (spotpris + 6.90 öre) * 1.25 till elhandlaren för varje kWh jag köper. Månadsavgiften är fast och bortser vi ifrån.
Nu går vi vidare till elnätsbolaget, som listar varje rad ink. moms för att förvirra och göra annorlunda än elhandlaren:
- Per kWh betalar jag alltså 30.50 öre i överföringsavgift,
- och 54.88 i energiskatt.
Båda ink. moms. Effektavgift och abonnemangsavgift bortser vi från då de inte är något som kostar per kWh.
Jag landar i att en formel för “vad kostar elen nu?” skulle bli, i öre:
(spotpris * 1.25) + (påslag 6.90 * 1.25) + överföringsavgift 30.50 + energiskatt 54.88
, eller förenklat (spotpris * 1.25) + 94.005
Exempel vid spotpris = 0, så kostar det ändå 94.005 öre/kWh.
Exempel vid spotpris = 100 öre, blir totalkostnaden ca 219.005 öre/kWh
Stämmer detta verkligen? Har jag missat något? Anledning ett till frågan är att det inte är dessa siffror som visas i min s.k. smarta app från elhandlaren som säger sig inkludera alla skatter och avgifter. Anledning två är att moms på skatt låter knäppt, men tycks vara så…