Elpriset - försöker förstå

Jag försöker förstå priset på el. Har nog tittat varje dag i tre månader och jag kan inte förstå eller se något samband mellan spotpriset. Igår var det dagtid ca 300 öre och idag ca 10 öre.
Båda dagarna är vädret likvärt och båda dagarna är vardagar. Någon som vet vad som gör denna enorma prisförändring mellan likvärdiga dagar?

Jag förstår att Sveriges elpris hänger ihop med vad som händer i Europa, men jag kan inte förstå denna stor variation…

Låter jobbigt att du har fastnat i detta, elmarknadspriset kan väl ingen riktigt förstå då marknaden är såpass stor. Det finns väl mängder med parametrar att ta hänsyn till? priset på utsläppsrätter, kriget i Ukraina, priset på råolja, hur mycket det har blåst som du var inne på, hur mycket energibolagen har producerat, överföringskapacit i elnäten osv osv…

Sen ska allt detta bakas ihop och budas på elmarknaden, kanske har några länder ökat sin förbrukning och driver upp priset, låter som en omöjlig uppgift att förstå spotpriset.

Allt är solcellernas fel. Innan solcellerna låg på taket kollade jag elpriset 0 gånger per dag.
Efter solcellerna kollar jag varje dag. Sambandet är 100% fastställt

Men tillbaka till ämnet, hade priset varierat från 3 kr till 2 kr, eller 4kr så hade jag kunnat förstå. Men från 3kr till nästan ingenting. Det är det jag inte får ihop…

8 gillningar

Charles-Ingvar-Jonsson-Sickan-Jonssonligan-a

1 gillning

Det var närmast vindstilla igår och fläktar på bra idag i Skåne. Jag tror det är en stor anledning. Det lär blåsa bra i Danmark och i Nordtyskland och Holland, platser där det står vindkraftverk ”överallt”.

Här har du en anledning, som sagt spotpriset går inte att förstå, det är samma nivå som kvantfysik.
Från Omniaekonomi.
“Skillnaderna i elpris mellan södra och norra Norge har varit så extrema i år att det gynnat Sverige, skriver NRK. Överföringskapaciteten är bättre i Sverige vilket gör att billig el från Nordnorge kan säljas dyrt till Sydnorge.”

Men samtidigt fyller det vår överföringskapacitet som driver upp elpriserna i elområde 3 och 4 :man_shrugging:.

Ja, märkligt i så fall, för norrbaggarna är ju inte med i EU heller och kan gå och klaga där (som danskarna gjorde).

Historiskt har det pågått bråk kring detta efter att Norge börjat på att prioritera bättre betalande kunder än Sverige :thinking:.

https://www.gp.se/ekonomi/norge-och-sverige-i-elbråk-inte-en-bra-utveckling-1.60907215

1 gillning

Verkligen inte lätt att förstå, men kanske om du kollar under Produktion här i “Kontrollrummet”

Jag tror att om Danmark har stor andel vindkraft och exporterar el, då blir priset lågt i Sverige.

Det är svindyrt överallt utom Sverige, Finland och Nordnorge.

Jag tror det produceras mer el, vind och … har det regnat mer i norr än i sydsverige? …

Mer produktion än vad som går att exportera.
Om priset i Danmark är 250 öre och det är liknande hela kontinenten samt Sydnorge så saknas ju inte efterfrågan.

Så har jag också förstått det. Om vi maxar våra utlandsförbindelser men har så låg inhemsk konsumtion att vi inte får flaskhalsar inom Sverige så får vi inga flaskhalsavgifter och därmed får vi samma pris i hela Sverige och blir inte “smittade” av grannländernas pris, och det är precis det som händer just nu.

Denna var bra, här kan man börja se samband
Tack

1 gillning

Räknar du enbart priset på el eller vad konsument betalar inkl avgifter/skatter? Misstänker vi ligger rätt högt allt inkluderat?

Kontrollrummet är en mycket bra plats att börja kolla!

Dock ser du inte mer än norra Europa, så du får inte hela bilden.

På enkel nivå sitter det ihop som alltid: tillgång och efterfrågan. Det som ställer till det är att priset sätts på marginalen. Alla köper till den sista kilowattimmens pris. (Förenklat)

Förbrukningen varierar. Produktionen varierar. Förbrukningen beror på industri (vardag/helg) och på temperaturen (värmning/kylning). Den är dock rätt stabil.

Produktionen varierar dock. Enormt. Vattenkraften agerar gummiband och ökar/minskar beroende på övriga kraftslag. Vattenkraft finns dock inte överallt. Kärnkraften skapar en grund som alltid finns där, i de länder som har. Kol/olja/gas agerar som vattenkraft där sådan saknas. Numera dyrt som fasen, primärt gas, som har vuxit mycket på slutet. Solenergi är försumbart än så länge.

Sedan har vi vindkraft. Vindkraft som i flera länder (Danmark, Sverige, Tyskland, m.fl?) ensamt skulle klara försörjningen (typ). Men bara de dagar det blåser. Just i detta nu förbrukar Sverige 11,4 GWh och har drygt 12 GW installerad effekt vindkraft.

Kruxet är som sagt att det inte alltid blåser. Just nu blåser det och vi får ut 5,5 GWh el från vind, vilket gör att vi exporterar massor.

Tyvärr blåser det inte alltid. Kombinera det med att vi inte har kapacitet att överföra el långa sträckor i tillräcklig utsträckning så hamnar vi i läget att när det inte blåser över södra Sverige, Danmark och Tyskland så räcker inte elen till. Då sätts priset på marginalen, vilket blir dyrt, då priset på alternativen skjutit i taket.

Politisk härdsmälta, då vi byggt om elsystemet alldeles för fort. Nedläggning kärnkraft (inte bara här) för att satsa storskaligt på vind och naturgas visade sig vara, med facit på hand, en katastrof.

1 gillning

Tror vi ligger väldigt högt. Var ju lite halloj när energimenistern ljög i media om att Frankrike skulle ha 4 ggr så höga priser.

Visade sig att fransmännen har ett väldigt komplicerat system, men verkar betala väldigt mycket mindre i slutändan. Dock verkar även Tyskland ha rätt höga avgifter.

(För er som läste min andra rant är det ju ett hobbyprojekt att korrelera skatter och avgifter med mängden vindkraft!!

Sverige har dyrast el i Norden )

1 gillning

Jag menar spotpris just NU. Det är fullt möjligt Umebon betalar mer än parisarn trots vår el är 40x billigare.

42% av produktionen exporterar vi. Det är ungefär det som krävs och att vår inrikesöverföringskapacitet räcker till för vettiga elpriser mot konsument trots höga överföringsavgifter och skatter.

52x dyrare spot i frankrike idag än sveriges tre södraste områden.