Jag följer upp de olika kostnaderna för drift i ett kalkylark för att få fram årsgenomsnitt och se hur det varierar över tid. Räkningen för el har nu kommit för augusti. Vad har ni fått för total elkostnad om ni lägger ihop kostnader för elnät, elhandel inklusive fasta avgifter och delar med antalet kWh? Så här fick jag:
SE3 360 kWh 4,49 kr (uppvärmning via fjärrvärme)
Detta är det högsta totala elpriset per kWh jag har haft någonsin sedan 2006. Det lägsta är 1,17. Som tur är har jag fjärrvärme. De sparåtgärder jag vidtagit under augusti har gjort att jag också nått den allra lägsta förbrukningen under augusti, trots att jag inte kört med besparingsåtgärderna hela månaden.
Har timpris och har haft bra koll på när man ska försöka köra tvättmask/diskmaskin etc. Jobbar dessutom hemma och har suttit med laptop på de tider då det varit dyr (så långt det varit praktiskt). Har dessutom begränsat barnens spelade på dator/ps4 under “rekordnivåer”.
Allt detta har knappt haft någon större effekt på förbrukade kWh men notan är dubbelt så dyr.
Om alla i Sverige, privatpersoner som företag, kunde spara bara 5-10 procent genom att vidta enklare åtgärder och ändra sina vanor något, så skulle detta göra underverk på elpriserna. Detta är fullt görbart men vänstern vill inte prata i termer om att spara eftersom det går emot narrativet att vi har överskott på el. Vi har energiöverskott på helår men det är effektbristen som driver upp priserna och det vill man inte prata om eftersom det faller tillbaka på nedläggningen av kärnreaktorer som S ligger bakom.
Folk borde ha en display hemma med timpris och vad de betalar just nu, så kanske de hade sparat 5-10%
De flesta av mina barns kompisar spelade på datorer/ps4/etc medan mina fick göra något annat under rekordtimmarna. Känns bara tråkigt, blir nästan så att S lyckats skapa klassamhälle genom att lägga ner kärnkraften.
Det blir ju i praktiken så att man ökar klyftorna (enligt deras terminologi) eftersom det är främst de med svaga ekonomiska resurser som drabbas. Eller företag som hade svårt att få det att gå ihop redan innan de höga elpriserna och som nu måste säga upp anställda eller lägga ner företaget helt.
SE4 här, brf som har fjärrvärme där vatten och värme ingår i avgiften. Siffran per kWh blir ganska dopad av den fasta nätavgiften på 234 kr. Räkningen till elbolaget blev 254 kr inkl allt för 149 kWh. 254/149 = 1,70 kr/kWh. (234+254)/149 = 3,28 kr/kWh.
Så totalt blev elräkningen 488 kr jämfört med drygt 300 kr innan före de höga elpriserna. Fick ganska nyligen besked att den årliga höjningen av brf-avgiften blev 2% för att bl.a. täcka högre driftskostnader.
För mig har det inte blivit några signifikanta ökningar ännu. Börjar undra om det kommer påverka den ganska stora andel av befolkningen som bor brf eller hyreslägenheter (där det bör finnas ett vettigt värmesystem och förhållandevis energieffektiv konstruktion med få ytterväggar/lägenhet) i någon större omfattningen eller om det främst drabbar personer i stora villor med oisolerade väggar?
På SE3 med 750kwh med rörligt på månad blir totalen 3317 vilket ger 4,42kr/kwh. Slår väl lite jämfört med dig du du har mindre konsumtion så att ditt abonnemang drar upp effektivt snitt.
Vi har också reducerat konsumtion rejält sista två veckorna i augusti med enkla åtgärder, närmare 30% vaskning borta. Förvisso bara på marginalen sen när uppvärmning kommer igång, men även där vet vi att vi har lågt hängande frukt.
Jag tror du refererar till energiforsks kommande rapport om energiförbrukning och pris. Viktigt att notera att den arbetar med hela EU/UK, dvs sparande sker i alla länder. Jag tror inte slutsatsen passar i någon politikers narrativ, effektivast och snabbaste metod i jämförelse med utbyggnad av vind, sol, kärn, kol eller olja är enligt dem energieffektivisering med 5%. Inte släppt än dock. https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/energieffektivisering-basta-sattet-att-snabbt-sanka-elpriserna/
Det var mer ett allmänt uttalande från min sida. Men att spara funkar ju bara kortsiktigt då vi behöver öka elanvändningen kraftigt. Så det är viktigt att snabbt komma till skott med utbyggnad av alla typer av elproduktion och i synnerhet kärnkraft. Annars blir ju problemet bara ännu värre om 10 år. Man behöver jobba både här och nu och inför framtiden 10-50 år.
Vem har sagt något om att oroa sig? Man vill göra vad man kan för att spara, det hjälper ju även andra. Typ att solidariskt köra diskmaskinen på natten även om man inte har timpris, för att bidra till att sänka topparna dagtid.
Även om det kanske max handlar om ett par tusenlappar extra i snitt per månad för min el i vinter så läggs det ju även ovanpå allt annat som blir dyrare indirekt via höjda matpriser etc.
Frågan var öppen, den var inte riktad bara till de som sitter med lägenheter och fjärrvärme. Jag har stor villa och fjärrvärme och lyfte bara frågan. Vill man inte svara så slipper man.
OK, det lät som någon journalist någonstans hade gjort ett s.k. politiskt forskningsreferat
Om Sverige och resten av EU skulle sänka sin förbrukning med 5% så skulle det leda till sänkta elpriser snabbare och mer effektivt än utbyggd produktion med sol, vind, kärnkraft eller olja
Det har liten betydelse men summerat över alla i Sverige som försöker spara lite gör det ju ändå skillnad. Ladda mobilen på jobbet flyttar ju bara förbrukningen så det är mer ett sätt att snåla privat än att det hjälper mot sossepriserna på el.
Exportkablarna har begränsad kapacitet. När vi har effektöverskott och det är effektunderskott i angränsande länder så maxar man överföringen i exportkablarna och då sjunker priset i Sverige. Det är precis därför det är så låga elpriser i SE1 och SE2 där det nästan alltid är effektöverskott.
Jag tänkte också helt reflexmässigt att det helt korrekt är försumbart, men det är faktiskt inte det på samhällsnivå.
Överslag, om man just nu stänger av 5st 5W mysiga ledlampor i alla svenska hushåll (ung. 5 miljoner stycken) så motsvarar det en effekt på (5 * 5 * 5 000 000) = 125MW. Total förbrukning i Sverige just nu är ungefär 12500 MW. Många nollor att hålla reda på (och jag tycker jag trippelkollat nu), men det blir 1% (ej inräknat nätförluster). Galet mycket mer än vad jag trodde. Va fan, har jag en trivial felräkning här? På vintern är maxlast runt det dubbla, så på vintern skulle denna enkla åtgärd sänka momentana lasten med 0.5% vilket ändå är (för mig förvånansvärt) mycket i sammanhanget.
Vad gäller uppvärmning så är det lurigare att överslagsräkna då det finns så många faktorer som spelar in. En snabb höftning är att skillnaden mellan förbrukning nu och på maxlast är temperaturberoende uppvärmning av samhället i stort, och en schablonsiffra jag hört är att 1 grad sänkning i snitt ger 5% energibesparning, vilket betyder att om allt och alla sänkte med en grad så skulle man ha sänkt förbrukning med i storleksordningen 2.5%. Detta utgår dock från att schablonsiffran är utslagen över alla uppvärmningsslag. Det låter inte helt orimligt storleksordningsmässigt.