Nu hjälps vi åt att plana ut kurvan
Existerar typiska toppar morgnar och kvällar skulle elöverföringsavgiften kunna fördubblas under de få timmarna. Är det bara förutsägbart skulle “alla” kunna anpassa sig utan större uppoffringar. Höjer man inte avgiften skulle man kunna gå ut med information om det. Jag, och säkert många med mig, hade anpassat sig efter bästa förmåga.
Att kapa topparna kan nog få stor effekt för helheten.
Detta känns som april 2020 all over igen.
Alltid finns det en kurva att platta till!
Måste erkänna att i alla fall jag börjar ha en eljävel på axeln nu också. (Tyckte det räckte med sopsorteringsjäveln, basillskräcksjäveln och titandioxidjäveln som ibland kommer på besök.)
Eljäveln skriker så fort man öppnar kylen, rostar bröd och kör en diskmaskin.
Men försöker påminna mig om att jag inte har direktverkande el, kaffebryggare, en monster gaming PC (även om jag skulle vilja) eller en antik stereoanläggning som står på dygnet runt. Så lugnar sig skrikandet lite.
Men värst är mina antika lysrörsarmaturer i köket och badrummet, som jag alltid glömmer stänga av och som blir tokvarma = drar mycket el.
Ska ta en dialog med hyresvärden om det går att få armaturer för vanliga ledlampor, så jag inte behöver ringa 112 varje gång ett lysrör måste bytas. Skämt åsido om 112, men det kräver troligen minst tre ingenjörer för att få bort det gamla lysröret.
Jag är min egen eldjävul. Tvättmaskinen visade felkod imorse så den får gå nu istället för 1-4 inatt som tänkt. Felkoden stör mig mindre än eldjävulens tjat.
Precis - Sverige är nettoexportör av el men vid tillfällen såsom morgnar och kvällar, speciellt under kallare månader, har Sverige tillfällen med effektbrist under några timmar. Då är det import som gäller eller att Svenska kraftnät drar igång den sk effektreserven. Exempel på effektreserv är t ex Karlshamnsverket som är en upphandlad resurs.
Genom medvetenhet kan vi påverka vårt beteende. Precis som många av oss gjorde under pandemin. Platta ut kurvan…
En fråga från mig som har månadspris på elen.
Finns det någon bild på kurvan, så vi som vill hjälpa till att använda mest el på rätt tider kan följa? Eller kanske en gratis app?
Är det inte bättre om det smäller så att vi alla kan dra lärdom om vad som händer när vi inte har en egen stabil och planerbar elförsörjning? Jag tänker att det kan vara nyttigt vid diskussioner om hur vår framtida elförsörjning ska se ut; lite mer faktabaserat snarare än känslobaserat?
Bild finns i artikeln i första inlägget.
Men kan en inte mena att det är ett ofantligt slöseri med resurser att alla länder i Europa ska vara självförsörjande på allt årets alla timmar?
Det låter inte som en ekonomisk försvarbar lösning för nationerna.
Jag tycker det är väl investerade pengar om vi kan bli självförsörjande som vi var en gång i tiden.
Få saker är så viktiga som ha tillgång till stabil och billig el.
Problemet ligger nog inte hos Sverige i och med att vi är största exportören av El i Europa. Så om vi i en utopi skulle bygga ut en gnutta mer och stänga av kablarna till andra länder hade vi ju löst det fint själva. Problemet antar jag hamnar hos alla de länder som nettoimporterar på månatlig basis. De skulle behöva bygga ut något ofantligt.
Vi skulle ju ha en extrem överkapacitet nästan alla dagar på året och lämna ganska många miljarder kronor i överproduktion liggandes osåld
Vissa måste ha feltolkat syftet med tråden - nu har någon gått och inverterat kurvan!
Disclaimer: Jag är medveten om att det här är högst tillfälligt .
Läs på lite om hur det egentligen ligger till, och vad som är skillnaden på energibrist vs. effektbrist. Även om vi exporterar el hade vi flertalet gånger fått stänga av stora delar av vårt elnät om vi inte kunnat importera. Dvs vi är inte självständiga. Jag tror även det kan vara bra att kika lite på hur det fungerar med svängmassa och så. Inte bara watt eller kWh.
Det är ett större resursslöseri att lägga ner fullt fungerande system i förtid och istället behöva bränna på med 70 000 liter tjock eldningsolja, per timme för att kompensera. Just nu kör vi så.
Sverige är i stort sätt självförsörjande. Men EUregler låter oss inte att begränsa export ens om vi har brist själva. Det har Sverige redan försökt för ett par år sen, då blev det anmälan från Danskarna! Först tvingar de oss att lägga ner Barsebäck och sen när det blir effektbrist får vi på tafsen igen😂
Varje dag jag tar sovmorgon tänker jag numera att jag hjälper till att plana ut kurvan.
Du hittar aktuell dagskurva här
Ja jag är absolut ingen expert.
Jag menar inte att vi är 100% självständiga just nu. Men är det inte så då att vi trots allt ligger hyfsat bra till i förhållande till andra?
Ja det må vara ett större slöseri dessa 3-4år innan de hade stängt annars. Nu vet jag dock inte hur mycket Karlshamnsverket går under hela 2022, mer än nyheter från Uniper.
Men ja om det körs majoriteten av tiden är vi absolut eniga och trist att vi hamnat i denna lösning, oavsett om det är affärsmässiga beslut eller om regeringen körde över ekonomiskt tänkande hos vattenfall.
Men att 25-500år+ framöver ha ett extremt överskott i varje land känns som ett större slöseri på lång sikt.
Tack för lästips. Ska läsa på om ”svängmassa” och hur vi ligger till på den fronten.
Jag skulle vilja se en kalkyl på vad det kostar att ha X MW gasturbiner ståendes , redo att dra igång vid effektbrist de 149 h om året som SVK bedömer det kan uppstå mot att vi exporterar el för X miljarder och höjer våra kostnader för el med Y miljarder pga vi får in högre priser.
Men vänta nu, vi har ju 1500MW i SE3+4 som kallas för störningsreserv. Utöver Karlshamn som ingår i effektreserven…