Vilket totalt elpris per kWh fick ni för augusti 2022 veckan innan valet?

Jag har kvartals räkning så i början på oktober går de se va priset blir…

Europas el producerades 2021 till 20% av gas, av denna gas kom 40% från Ryssland, Ryssland har skurit ner leveranserna med ca 80%.

20% * 40% * -80% = -6.4%

Liten tuva …

2 gillningar

Tack för förklaringar!

Helt klart ett komplext system men verkar ju som att slå besparingar i Sverige också kan göra skillnad

Se länkad (kommande) rapport ovan från energiforsk.

(edit fast jag är erkänt dålig på ordstäv, så du kanske menade att 5% är stort i sammanhanget, ok :smile: )

1 gillning

Fick höfta lite för fakturan har inte kommit (vi har en rabatt på typ 10 öre/kwh så vet inte exakt vad det blir) men det ser ut att landa på ca 542 öre/kwh inkl allt för våra 755 kwh. Vi har rörligt.

S4!

1 gillning

SE4 då antar jag

1 gillning

526kWh förbrukning och fakturan är på 3139:-

Så ca 5,97:-/kWh om man räknar in allt

2 gillningar

SE3. 2,52:- /kWh har timpris via Tibber.

Förbrukat 614 kWh till en kostnad på 627:- netto.

Tilläggas bör att jag laddar elbilen på billiga tider, samt att värmen i stort sätt varit avslagen.

1 gillning

1480 kr för 1006 kWh. SE4. Bundet pris på 31,4 öre tills april 2023.

Sätter 4000 kr till “elkontot” varje månad för att buffra inför sorgligare tider (post april 2023). Har under senaste året adderat en luft/vatten-pump som sänker förbrukningen och en elbil som ökar den, så jag estimerar ca 18000 kWh förbrukning årligen. Till nyår, eller nått, kommer det upp solceller på taket. Beräknad produktion 9500 kWh per år. Men det är ju inte utan att man trots det hoppas på något vettigt sätt för politikerna att sänka elpriset utan att ruinera landet.

2 gillningar

Nån koll på hur den vanliga gaskonsumptionen påverkar elpriset? Alltså den gas, som nu till stora delar uteblir, som används direkt för uppvärmning och dylikt utan att konverteras till el först.

För mina 291kWh blev räkningen på 1080,15kr så rätt saftigt per kWh utslaget, dock är ca 60% fast månadsavgift. Bor i norrland i hus och gissar på att årsförbrukningen i år landar runt 3500kWh :joy:

1 gillning

371kwh, tibbers räkning landade på 772 sek Fjärrvärme. Lägsta förbrukningen per månad de senaste åren

1 gillning

Där har du nog fel! Ju mindre vi förbrukar, ju mer kan de exportera till högre pris. Det är inget vår befolkning tjänar på. För vem är denna marknad skapad och av vem? När alla måste sälja 70% av produktionen så är det galet fel. Handeln med el driver upp priser då även de ska tjäna på mellanhanden.

1 gillning

Kan de exportera mer ökar ju tillgången, vilket sänker priserna, vilket Sveriges befolkning tjänar på.

Ja 85-90% av elen som produceras i Sverige timauktioneras ut på Nord pool, och där timprissätts alla kWh efter den dyraste kWh som krävs för att täcka wfterfrågan den timmen. Alltså en massa kWh som blir kraftigt överprisade!

Denna sjuka överprisningsmekanism ser jag få, om några, politiker som kritiserar. V och AfS (och SD?) har ifrågasatt att så stor del av vår produktion auktioneras ut på Nord pool.

Och nu fortsätter vi köpa rysk gas men mycket dyrare via Kina :see_no_evil:

Tror inte det är så. Om jag förstått rätt auktioneras 85-90% av vår elproduktion ut på Nord pool och utsätts för felprissättningen där. Oavsett hur mycket vi nettoexporterar.

Det som spelar roll i felprissättningsmodellen är om vi behöver använda dyrare produktion för att möta efterfrågan. Detta avgörs timvis. Och i denna timauktionering är det enbart rörliga produktionskostnader som vägs in i prissättningsordningen, vilket också blir tokigt då fasta kostnader är mycket avgörande på totalen.

Tror du missade min poäng, om Sverige aktionerar ut mer el så kommer tillgången öka där, vilket medför att priserna minskar. Det är så en fri marknad fungerar.

Nej, exportkablarna har bara en viss maxkapacitet som är relativt liten. När den kapaciteten har nåtts och vi har överproduktion av effekt i Sverige så sjunker priserna.

Det som auktioneras ut där utsätts för felprissättning som jag beskrivit i annat inlägg ovan. Vi borde auktionera ut mindre till den felprissättningsmodellen och konkurrensen med länder som haft väsentligt sämre energipolitik än vi.

Det är inte bara exporten som auktioneras ut på Nord pool utan 85-90% av HELA vår produktion. Och så köper vi tillbaka felprissatt el därifrån, trots att vi producerat så mycket att vi inte behövde importera.