Solceller, vilket elpris hade ni räknat med?

Som många andra överväger jag solceller till villan, inget optimalt tak eller läge men acceptabelt. Har räknat endel på det och med dagens elpris på 300-600 öre per kwh blir det ju lönsamt hur man än gör och vad som än händer med avgifter och skatter såklart. Men vad är rimligt att räkna med?

Jag har följande parametrar och kalkylen jag tittar på är 30 år.

Vid köp av el (besparing):
Spotpris: ?
Elcert: 2 öre fast
Elöverföring (eon): 24.25 öre, räknar +2% per år
Energiskatt: 45 öre fast
Moms: 25% på spotpris, Elöverföring och energiskatt (så dumt, men men…), ingen förändring

Vid försäljning av el:
Spotpris: ?
Elcert: 0 öre, inte värt att skapa konto för det.
Elnätsnytta: 2 öre fast
Skattereduktion: 60 öre fast
Ursprungsgaranti: 1 öre
Elbolagspåslag: 0-5öre

Allt är självklart omöjligt att förutsäga, men något måste man ju gissa fram för att kunna räkna på det.
Vad hade ni ändrat och vad tror ni är rimligt som spotpris, gärna bear, base och bull case

Ser gärna att vi håller tråden till ovan parametrar och inte lönsamhet etc, det finns andra trådar till det.

Jag hade räknat med att det statliga bidraget försvinner.

3 gillningar

För ett drygt år sedan band jag elpriset i SE3 till 41 öre. Energiskatt och rörlig överföring är för mig 75 öre.

Någonstans där kring säg 1,2 kr/kWh tycker jag en långsiktig kalkyl kan ligga när gasfrågan i Europa är löst. Argumentet för höga priser på riktigt lång sikt är kanske mest energikrävande industrier i norr?

Kan du motivera varför? Givet problemen med elförsörjningen tänker jag att de lär behålla det för att fler ska sätta upp solceller och minska behovet av stora anläggningar som vindkraft och kärnkraft?

Kanske kan man tänka att det försvinner om spotpriset stannar på flera hundra ören, men det behålls om elpriset går ner till lägre nivåer igen?

1 gillning

Eftersom det är lönsamt även utan bidrag så behövs det inte av miljöskäl. Gröna bidrag är ofta tillfälliga för att sparka igång en marknad.

Syftet att behålla bidraget vore att smörja den villaägande medelklassen. Men eftersom det ändå är en minoritet av villägarna som faktiskt tar del av det så vore det relativt lätt att hitta andra sätt att dela ut skattebidrag till den gruppen.

2 gillningar

Varför är det önskvärt att minska behovet av stora energianläggningar ?
Vore det på nationell nivå inte bättre med storskaliga solanläggningar ?

1 gillning

Tror inte solceller på villor kommer göra så stor skillnad i Sveriges/Europas energitillgång att det kommer minska behovet av stora solcellsanläggningar.

Att solceller blir mer och mer lönsamt är dock en vettig anledning till att ta bort bidraget.

2 gillningar

Tänker dels att de är svåra att få igenom för att alla som bor där inte vill ha dem och att solceller på byggnaden som konsumerar elen leder till mindre elöverföring vilket är positivt ut ett systemperspektiv. Vet dock inte hur stor den vinsten egentligen är, motsvarar det bara elnätsnytta på 2 öre per kwh så är det ju ett svagt argument

Skattemässigt brukar man försöka jobba med att ‘lagt kort ligger’, utan att ställa världen uppochner för den som tagit beslut utifrån tidigare regler.
Utifrån ovan tror jag att bidraget för att sätta upp solpaneler kommer försvinna innan 60-öringen rörs. Jag tror att man därefter kommer att trappa ner 60-öringen.

Spotpriset kommer skilja sig mellan elprisområden och elöverföringen kommer också göra det. Framåt kommer också effekttariffer allt oftare införas, ett argument till solcellernas fördel.

Om du vill får koll på spotpriset framåt, titta på de bundna elpriserna. Elhandelsbolagets analytiker tror att spotpriserna åtminstone hamnar under de fasta nivåerna.
Billigaste fastpris i sthlm under 3 år är nu 180,23 öre.

Edit: 180.23 var inkl moms, exkl moms 141,3.

3 gillningar

Bra resonemang, jag får uppdatera kalkylen med nedtrappning av skattereduktionen.

Hittade https://elpriser24.se/prognos/
Som skriver att terminspriser indikerar:

2023 SE3: 109,8 öre/kWh.

Och här finns för 2024 Prognos av elpriset [2023, 2024] - Jämför terminspriser

2024 SE3: 69 öre/kWh

Så snittpriset under 2023 och 2024 enligt terminspriser är ca 90 öre.
Och enligt elbolagens fastpris på 3 år under 140 öre, säg 120 öre.

Jag har sen tidigare lagt in 100 öre spotpris för 2023 som ökar med 2% per år. Det känns väl ganska rimligt då? Eller har någon en bättre gissning?

Är effekttarifferna till solcellerna fördel enbart om man har sin förbrukningstopp när de producerar el, eller finns det någon annan vinst där?

1 gillning

Jag tror bara att det hjälper om du har din topp när solcellerna producerar. Med batteri skulle läget kunna se annorlunda ut.

Disclamer: jag är verkligen ingen expert på detta, så någon expert får mer än gärna rätta mig!

Jag tror det kommer ta 5-10 år till.
Större delen av medelklassen är fortfarande för opålästa och trångsynta för att ens kontemplera möjligheten att solpaneler skulle vara effektivt.

Har diskuterat med flera grannar och förklarat min model i excel, vad jag haft flr ingångsvärden, hur jah räknat och vad outputten blev. Fortfarabände ingen som tror mig.

1 gillning

Har inte räknat på något pris alls.
Däremot så har sparkontot på 0,5% ingen direkt avkastning.
Att låna till Solceller är tveksamt då avbetalningen tar lång tid ändå och nya regler kan komma. Om det gäller äldre system eller nya vet ingen.
Har förberett för batteridrift om ersättningssystem försvinner.
Har nyligen fått igång ett system på 11kw.
På YT finns information om system på 18 kw som till Juni fått 23,000 kr i produktion.
I dagarna har dock priser på el i område 3 legat på 6 öre i snitt/dygn
Förra veckan fanns en topp på 6,50 kr /kwh
Spännvidden är enorm trots att en kwh kostar lika mycket att göra.

Jag monterade solpaneler för fem år sedan.
Enligt installatören var payoff 8-10 år men panelerna ger sämre än deras kalkyl så det ligger snarare mellan 14 och 16år.
De flesta som har solpanel har rörligt elpris vilket egentligen är väldigt bra eftersom elen ofta är dyr när solen lyser.
Kan du då styra din egen konsumtion så den ligger när elen är billig så maxar du din ersättning.
Själv kör jag tvätt och diskmaskin samt laddning av elbil och varmvatten nattetid.
De senaste tre månaderna har jag köpt el för ca 18öre/kWh och sålt för 150öre/kWh i snitt (plus påslag).
Maj-september säljer jag mer än jag förbrukar men utslaget över året klarar panelerna ca 65% av min totala konsumtion.

1 gillning

Hur hög är din årsförbrukning samt hur stor anläggning har du?

Imponerande! Krävs inte många sommrar med det priset för att få igen investeringen :slight_smile:

Innan jag satte in solpanelerna och innan jag hade elbil så låg vi på mellan 13 och 14 000kWh per år (med elvärme och 200m2 hus).
Med elbil och paneler har förbrukningen ökat lite dels för att vi säljer större andel när det är dyr el och köper vid billigt och dels kostar på oss att köra ac:n när det är riktigt varmt ute.
Anläggningen är på lite drygt 9kW men bästa läget, SO, har skugga fram till 10 så 1/3 av panelerna sitter i NV.
Som mest ger panelerna ca 6,5kW.

1 gillning

Vet inte varför jag fått för mig att jag bor i SE3, jag bor ju i SE4. Önsketänkande antagligen… :slight_smile:

Terminspriset för SE4 indikerar alltså hela:
248 öre/kWh 2023 (50% högre än nuvarande siffra för SE3)
127 öre/kWh 2024 (75% högre än nuvarande siffra för SE3)

Och tittar vi på pris på att binda elen med fastpris landar det på cirka:

År Öre/kWh
1 370 öre
2 330 öre
3 270 öre
4 300 öre
5 310 öre
6 320 öre
10 360 öre

Att räkna på SE4 påverkar ju min kalkyl för solceller positivt i alla fall, för mina 100 öre +2% per år är ju långt under vad detta pekar på.

Så jag har lagt in tre scenarion.

1. 50 öre + 2% per år (bear case)
  2. 100 öre + 2% per år (tidigare base case)
  3. 200 öre + 2% per år (nytt base case? har redan tackat ja så jag baserar inte beslut på detta scenariot ändå)

Takförutsättningarna är inte jättebra, krävs optimerare och det är tre olika vädersträck, och vi lånar hela summan utan att amortera (i kalkylen).

Siffrorna jag räknar på är:

Kostnad 166 083 kr
Egenkonsumtion 25%
Ränta 2,5%
Amortering 0 kr
Produktion år 1 8841 kWh
Effektförlust per år 0,25%

Vid köp av el:

Elcert 2 öre fast
Elöverföring 24.25 öre +2% per år
Energiskatt 45 öre fast
Moms 25% på spotpris, Elöverföring och energiskatt

Vid försäljning av el:

Elcert 0 öre
Elnätsnytta 2 öre fast
Skattereduktion 60 öre i 5 år till, därefter 5 öre mindre per år tills 0 öre
Ursprungsgaranti 1 öre
Elbolagspåslag 5 öre

Resultatet för mina tre scenarion blir:

Scenario 1: 50 öre + 2% per år:

Brutto 306 725 kr
Räntekostnad −87 193,58 kr
Kvarvarande lån −166 083,00 kr
Resultat 53 448,62 kr
Snittavkastning 1,07%

Scenario 2: 100 öre + 2% per år:

Brutto 493 500 kr
Resultat 240 223,74 kr
Snittavkastning 4,82%

Scenario 3: 200 öre + 2% per år:

Brutto 867 051 kr
Resultat 613 773,98 kr
Snittavkastning 12,32%

Bear case ser onekligen ointressant ut, men även i det (enligt mig) högst osannolikt “dåliga” scenariot är det ändå inte en förlustaffär, ens med räntekostnad och ingen amortering, och underhåll på säg 40 000kr. I detta scenariot kanske man inte heller ska räkna med att skattereduktionen försvinner.

Scenario 2 är det jag hade som underlag när jag tackade ja till offerten, det är lite lägre än vad många förväntar sig av börsen över de kommande 30 åren men jag kommer självklart ha en större exponering mot börsen än mot solcellerna och jag tycker det känns som en bra diversifiering och hedge mot ett riktigt bull case (för försäljning av el) på säg 500 öre/kWh som såklart kommer svida rejält med vår förbrukning på 16000-18000 kWh förbrukning per år.

Scenario 3 som jag ändå tycker verkar ganska sannolikt ger helt galet bra avkastning. Och det blir ju ännu bättre om vi även amorterar (vilket jag tror vi kommer göra, men ville räkna på det utan amortering).

Med tanke på att vårt tak inte ens är särskilt lämpligt för solceller tänker jag att alla med bra förutsättningar i SE4 verkligen borde kasta sig över solceller.

Jag skickar gärna det omfattande kalkylarket om någon är intresserad

3 gillningar

Hoppas att ni kollar upp hemförsäkringen om den täcker om det skulle börja brinna i elen på taket…

Verkar främst vara tveksamt om det är någon annan som äger solcellerna, och såna upplägg är ovanliga vad jag förstått. Äger man sitt bostadshus och solcellerna på det så är det inga problem.

1 gillning