Mitt elpris 2018-2026, reaktioner?

Har aldrig riktigt haft koll på mina elräkningar. Därför har jag nu lagt in de senaste 8 årens elräkningar i Excel för att bättre kunna analysera vad som hänt över tid.

Är det nåt ni tänker på när ni ser de bifogade diagrammen? Det ena är per kWh, det andra är i kronor och ören.

• Har alltid haft rörligt elavtal (dock ej timavtal). Bor i gammalt stenhus i elområde 3, ca 140m2.
  • Både el- och nätavgifter är med i diagrammen.
  • Fasta kostnader har jag delat med en genomsnittlig årsförbrukning (ca 15000 kWh) för att få en rimlig kostnad/kWh.
  • Har haft Luft/vatten-pump sedan våren 2022, dessförinnan var det vedeldning. Det syns på förbrukningen kan man ju säga.… :nauseated_face: Utedelen behövde dessutom repareras i vintras och gick då på direktverkande el en period. :face_vomiting: Men FYI, det är i dagsläget inget alternativ att gå tillbaka till vedeldning.

Är inte förbrukningen per månad mer intressant?

Sedan är ju även det klurigt eftersom det ofta är temperaturberoende.

Ja, skaffa större LLVP.

Du skulle spara några tusen varje månad du eldar med ved på vintern. Lite stödeldning när det är som kallast?

En fråga varför inte fortsatt med vedeldning???

Och vad kostade veden och står du ut med hanteringen samt följer kommunens regler kring hur mycket du får elda?

15000kwh/år låter som en rimlig förbrukning givet förutsättningarna? Hur många är ni? Mycket varmvatten? Hög temp inomhus? Dåliga fönster och dörrar? Vilken ventilation är det?

Som jämförelse har vi också 140 kvadrat dock i skåne med luftvatten och förbrukar 7000kwh/år. Byggt 2005 så lite nyare. Har några kubik ved liggandes men ids inte elda upp pengarna, elpriset måste dubblas innan det är lönt för oss. Detta gör också att jag får det svårt att räkna på mer besparing med t ex FTX, solceller eller annat. Ingenting har rimlig lönsamhet.

Istället för kronor och ören menar du? Vet inte riktigt vad det gör för skillnad, förbrukningen är hög på vintern och låg på sommaren, ca 15000 kWh på ett år, och kurvan ser typ likadan ut som kostnadsdiagrammet :blush:

Farsan bor i detta huset och han är snart 90 år. Jag bor långt därifrån i annat boende. Tro mig när jag säger att det är i dagsläget inget alternativ att gå tillbaka till vedeldning. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Vi kan sällan påverka elpriset, däremot kan man påverka förbrukningen tänker jag.

1 gillning

Farsan bor i detta huset och han är snart 90 år. Jag bor långt därifrån i annat boende. Tro mig när jag säger att det är i dagsläget inget alternativ att gå tillbaka till vedeldning. :slightly_smiling_face:

De är klart rimlig förklaring varför man slutar me de..

1 gillning

2 pers, inte mkt varmvatten, 22 grader inomhus, ingen ventilation utöver drag från dörrar/fönster (vilket räcker gott och väl) :blush: OBS, har tätat dörrar/fönster med tätningslister.

2 gillningar

Själva har vi minskat förbrukningen. Villa 200kvm luft/vatten Passivhus 23C inne. från ca 8500kWh / år till 5854kWh förra året (inköpt el) då vi installerade solceller och batteri på 16kW. I stort sett har vi ingen elräkning mellan mars och oktober förutom de fasta avgfterna. Då har vi även sålt nästan lika mycket som vi har förbrukat av sol-elen så har fått pengar tillgodo där.

Återbetalningstiden är beräknad till 8-10år men om elpriserna fortsätter stiga så kommer det gå snabbare.

Är ju ett alternativ att titta på en sådan lösning för att i långa loppet sänka sina elkostnader.

Nu är din far 90 och om ni inte har tänkt ha kvar huset när han går bort så kanske det inte är en bra investering även om man får lite mer för hus som säljs med solceller och batteri.

1 gillning

Vad har du i kostnad på rörliga delen under månaderna mars-oktober? För min del så är typ fasta avgiften 80% av totala elkostnaden under de månaderna och då har jag ändå en elbil som laddar.
Fast det är klart bor i SE1 så mina elpriser gör ju hela solcell/batterilösningen rätt värdelös speciellt nu när man tagit bort subventionen med 60 öre/kWh.

Det är samma kostnad från elnätsbolaget som vanligt, man får ju nätnytta men vi pratar några kr så inget att ens räkna med.
Elhandelsbolagets fakturor är däremot noll.

Ja det är synd att subventionen försvunnit.

jag bor i SE3.

Tack för alla svar. Ingen verkar ha reagerat på själva elpriset jag betalar, utan diskussionen har mer varit kring sätt att minska förbrukningen. Det tolkar jag som att ett pris på totalt 2-3 SEK/kWh (inkl samtliga el/nätavgifter) är rimligt. :ok_hand:

1 gillning

Ja det är det väl. Men om man inte lyckas timea sin förbrukning väldigt bra med timprisavtal eller har ett förmånligt fastprisavtal så är ju kostnaden per kWh också samma för alla, så inte så mycket att säga något om liksom.

1 gillning

Ja 2-3kr har man ju fått räkna med sedan typ 2021?

Kollade senaste elräkningen å priset låg på 4,50/kwh… Varför de blir så högt är att våran förbrukning är låg å då är dom fasta avgifterna som gör att de blir högt pris per kwh..

2-3kr per kWh är billigt. December 2022 låg vi på nästan 5kr/kWh. Nu i januari över 3kr inkl alla avgifter. Låg elförbrukning och köp varje kWh när den är som billigast. När du har checkat av dessa punkter har du gjort vad du kan.

1 gillning

Diagrammet i trådstarten visar att även mitt pris peakade på nära 5kr/kWh i slutet av 2022. Alla drabbades väl ungefär lika av Ukrainakrigets effekter m.m.

Hur som helst, då verkar jag inte ha haft nåt ”extra” dåligt elavtal åtminstone, vilket var en av sakerna jag ville undersöka med denna tråd. :+1: