Höga elpriser och äldre villor. Vad är vettigt att göra?

Hej på er. Vi är innehavare av ett elvärmt hus byggt 1970 talet på 160 kvadrat på två våningar i mellansverige. Är deltidspensionär nu med överskottsenergi så jag har utrett lite vad effekten är av det vi gjort i vårt hus och vad man mer kan/bör göra.
Man inser lite yrvaket att icke energimässigt uppgraderade hus som ex en del äldre bor i som inte haft ekonomi att uppgradera bör på senare tid fått rejält lägre andrahandsvärde.
Elvärmda golv i ex hall och badrum har numera rimligen inget värde. Inte ekonomiskt rimligt att använda. Direktverkande el är inte rimligt alls längre.
Sammantaget gissar jag på att enbart elprisets ökning till troligen mycket högre över lång tid framöver gett en minskning av värdet på en icke uppgraderat 70-talshus med häraden minst 500.000 SEK jämfört med ett helt modernt hus med kanske bara 1/3 av elförbrukningen för en familj på 4.

Vi har uppgraderat en hel del men för att komma till säg 10.000 Kwh per år för en familj på 4 som är möjligt i ett modernt hus är det långt kvar och det är troligen inte försvarbart ekonomiskt.

Lite bakgrund…
Kollade på våra El-räkningar från ca 20 år sedan. Då bodde vi 4 i huset och det hade inte gjorts några uppgraderingar alls (snarare tvärsom) sedan huset var nytt.
Förbrukning på årsbasis var då 31000 Kwh. Vi körde glatt på med El-golvvärmen på i hall och badrum och element i alla rum under tvåglas fönstren.
Hade delvis vanliga glödlampor då, Handuksttork gick alltid och torktumlare gick ofta.
I fristående Garaget på 50 varmbonade kvadrat höll vi ca 10 grader vintertid med elelement.
Det låga elpriset på 17 öre/kwh och lägre nätavgifter,skatter etc då gjorde att vi inte reflekterade mycket över El-utgiften på ett par tusenlappar max dom värsta månaderna.

NU när man får betala häraden totalt ca 2 till 2,5 kr/ kwh allt inkluderat för varje extra kWh hamnar detta under lupp…Jag inser nu efter diverse grävande att.
1.
Vi bytte alla fönster och balkongdörrar etc till nära maximalt effektiva treglas fönster för 10 år sedan. Eliminerar kallras trots avslagna element och sparar då mycket värme direkt och indirekt. Värdefull investering!. kostade Ca 100.000 i dagens pengar.
2.
Luftvärmepumpen vi haft sedan 2006 i hallen klarar helt själv att värma huset nu även med kalla nätter nedåt -15 C tillfälligt om temperaturen däremellan ligger över -10C. Imponerande!. Fungerar nära lika bra nu som när den var ny och har gått helt felfritt med bara enklare regöring av mig. Utgående luft peakar på över 50 C vid inlopp 21 C . (Jag vet att jag haft tur med den. Luftvärmepumpen i garaget behövde nya bättre kullager och flera timmars arbete för att åtgärda en kvittrande fläkt efter bara 4 år).
Luftvärmepumpen Sänker förbrukningen för el-uppvärmning med ca faktor 2.7 jämfört med direkt el huset i snitt har jag räknat fram med noggrann kalkyl med klimatdata och pumpens specifikation och husets förbrukningsdata. Den drar härad 3500 kWh el för värme per år. Värdefull investering!.
Sparat oss nära 100.000 kWh el hittils jämfört med om den inte funnits. Att byta till en ny lite bättre pump kostar nu härad 25.000 SEK installerad men utbyte går INTE att räkna hem så länge denna fungerar helt klanderfritt. Härad -20% = -700 kWh med ny effektivare pump räcker inte.
3.
Elvärmen i golven i hall och badrum är numera värd nära 0 (Noll) ! . Ingen vettig människa kommer slå på den till vardags. Drar helt orimligt mycket EL i ett 70-talshus med halvdålig golvisolering. Fungerar helt ok med fluffiga mattor att kliva på i badrummet och hallen istället.
4.
Luftvärmepumpen i garaget är effektiv på att billigt hålla garaget på ca 7 C vintertid. Den kan dessutom höja lufttemperaturen på några timmar om man vill arbeta där även vintertid. Ångrar att jag inte installerade den för länge! sedan. Värdefull investering.
5.
isolerade garagedörrarna extra samtidigt med värmepumpsinstallationen. Värdefull investering.
6.
Isolerade extra på vinden med +15 cm isolering nyligen. Kommer nog även göra nytta på sommaren då vinden blir över! 35 grader varm på eftermiddagarna när solen gassar. Viktig uppgradering.
7. Alla lampor är LED eller lysrör (kök) numera. Sparar mycket el.

Vår förbrukning nu är ungefär på årsbasis 14.000 kWh på två personer. Vi har eftersom vi bara är två möjlighet att med mer eller mindre öppna dörrar styra hur varmt varje rum blir med hjälp av luftvärmepumpen. Funkar sämre om man är många och vill stänga sin dörr och ha varmt i alla rum.
För oss två är det helt ok. Att få ca 2 grader lägre temperatur i rummet längst bort ( köket ) är ok.
Elförbrukningen i februari var 1300 Kwh.
OM en familj på 4-5 skulle bo här med ex tonåringar blir det rimligen klart mer… Säkert 20.000 kWh /år
Det som finns kvar att göra rimligen i ett vårt hus nu är relativt dyrt och besvärligt. Ventilationssystemet är av utsugstyp dvs har ingen återvinningsfunktion. Varmvattnet görs med direktverkande el.
Långsiktigt vettigt skulle kunna vara i vårt hus för en barnfamilj att satsa ordentligt på en bergvärmelösning . Kan nog få ner Elförbrukningen med kanske 7000kwh Med mycket nya radiatorer etc och varmvatten mm. Gissar på att det skulle kosta nära 300.000 SEK och det blir trångt att få in. Jag tror inte heller det går att räkna hem med nuvarande räntor. För oss 2 absolut inte.
Ej heller går en ombyggnad till ventilation med värmeväxling att räkna hem i något fall. Blir säkert 150.000 SEK och en skog av isolerade rör på vinden. Besvärligt och besparingen MED bergvärme inte tillräcklig.

PS: även “små förbrukare” drar massor med EL och kostar mycket pengar över lång tid.
Jag har identifierat 3 förbrukare som dragit totalt ca 200 W i snitt 24/7 senaste snart 30 åren mest i onödan… Snart helt åtgärdat. Det summerar sig till 0,224365*30=> 52000 kWh . Med 2 Kr per kwh 104.000 SEK eller 3500 SEK varje år i onödan. HU.
På ex ventilations utsugsfläktar på 80 W som alltid går kan man betala 2000 SEK i inköp för en ny modernt elektroniskt varvtalsstyrd med bättre! funktion och spara nära 1000 Kr PER ÅR i lägre elkostnad när man kör den på det ca halva max varvtalet man gör normalt.
Har nu även hittat LED lampa som helt ok ersatt två kraftiga R7S halogenrör vi har i två dimbara golvlampor.

9 gillningar

Det låter som ni har gjort mycket och att ytterligare åtgärder får en orimlig payofftid för er del, det jag skulle fundera på i så fall är byta boende till något mindre, 160 kvm på två pers är ju ganska luftigt :slightly_smiling_face:

Kamin kan kosta en slant med skorsten och allt om det inte finns. Har du kollat på pellets? Finns skorstensfria idag, bara ett rör genom väggen. Har dock dålig koll på pelletspriset, det har väl gått upp det också.

Annars tycker jag 14 000kwh låter ganska bra givet era förutsättningar. Vi har 120 kvadrat byggt 2005, 2 pers och vi hade 1100kwh i februari med vår luftvatten. (dock har i även elbil som drar ca 200kwh per månad) Visst kan ni installera återvinning på ventilationen som du är inne på men återbetalningstiden blir nog orimligt lång. Som du är inne på kan du överväga sätta en modern EC fläkt, dessa drar väldigt lite. Vår 125mm fläkt drar 35w på full effekt och vi kör ca hälften. Kostade 1700kr. Kan också överväga minska varvtalet på vintern men det beror på hus och hur ni lever. Viktigt att skaffa några luftfuktighetsmätare och hålla koll.

Tack för kommentarerna. Hade det varit ett enplanshus med kallvind hade jag nog installerat återvinning på ventilationen. Rimligt komplicerat. Nu blir det för meckigt och dyrt att få bra.
Jo vi drar ner på ventilationen vintertid med fläktvarvtalet ganska lågt pga att vi bara är två och inte grejat med några ytskikt eller burit in nya möbler på flera år. Skulle vara nice att kunna ha högre mer modern nivå på ventilationen. Kör HEPA filter i sovrummet.
Vi vet dock att RADON ligger lågt. <20 sista gången vi mätte.
Jag har termometer med luftfuktighet i dom flesta rum. Så här års ca 30-35% .

Solceller?
Tänker att istället för att minska förbrukningen mer kan du tillföra egen produktion.

Jag sitter själv i ett hus byggt -78 med LLVP och direktverkande el.

Varit i valet och kvalet att installera luft-vatten, men stör mig på den fula utedelen och dess placering samt kostnad det tvingas på i form av nytt golv t.ex (måste lägga slingor, tänker då golv)

Har installerat braskamin (ca 45 installerat och klart)

Men jag är själv nu inne på att spara 10.000++kwh/år (samt ev. visst överskott) i en anläggning för ca 180’ efter rot …

Vet ej om jag missade men vilken sort ventilationssystem har du idag? Jag tolkar det som F-system utan någon återvinning? (Alltså enbart fläkt som styr frånluft).

Inte för att vara tråkig heller men luftvärmepumpen sparar inte energi den minskar enbart mängden köpt energi… :slight_smile:

Solceller är en grej jag tänker på för er (måste ju inte vara en gigantisk anläggning) men det viktigaste jag tänker på är varmvattenberedaren. 20-25% av totalförbrukningen! Kolla om du har en gammal som står på 24/7. Dessa kan antingen bytas ut till modern med smarta funktioner (om den är riktigt gammal) eller, bättre, sätta timer så att den värmer till 60 grader 01-05 när elen är som billigast. Sparar el (då den inte värmer dygnet runt) och pengar (då den värmer färre och billigare timmar).

2 gillningar

Jag är i ungefär samma sits med samma genomförda åtgärder. Jag installerade solceller för fyra år sedan och värmer nu huset gratis på årsbasis. I år är jag t o m ungefär 15k över.

Det sista årets vinst kommer från timpris och styrning av varmvattenberedaren till lågpristider.

Gäller bara om det är timdebitering.

Om det blir dags att byta ut varmvattenberedaren så kanske en värmepump beredare skulle kunna vara något?

1 gillning

Absolut. Meningen efter är ju också sant även med fast pris.

Med lågt luftflöde i sådana hus brukar det bli mögel på vinden. Om badrummet har eget utsug med egen fläkt minskas risken.
(Jag är ingen expert.)

1 gillning

Det är många tips och tankar kring ventilation och om hur man kan styra den för att spara pengar. Jag avråder verkligen från att göra det, eller för den delen att förändra något med din fastighet som förändrar dess väsentliga funktioner. De väsentliga funktionerna är uppvärmnings- ventilation-, vvs- och elsystem.

Om du inte har kunskap om själv eller kan rådfråga någon person som har god kunskap om hela fastighetens konstruktion och om hur olika system samverkar kan kortsiktiga besparingar i form av att exempelvis stänga av eller väsentligt förändra husets ventilationssystem bli extremt dyrt i förlängningen. Det finns husägare som fått problem med fukt/mögel i källare och vindar och de flesta försäkringsbolag har blivit mycket tuffare mot “hemmapulare”.

Det är väldiga skillnader mellan hur husen konstruerades, i förlängningen isolerades, värms upp, ventileras och hur täta dom är bara med 10-20 år emellan. Man ska därför vara försiktig med att förändra och lyssna på förstå-sig-påare på forum.

Jag är själv ingen yrkesman men jag har folk omkring mig jag kan rådfråga och om jag inte gjort det hade jag potentiellt gått på några ordentliga minor om jag bara gått efter vad jag hört kring fikabordet på jobbet och läst på forum.

Det enda tips jag läst här som definitivt inte är någon fara är att styra din varmvattenberedare.

1 gillning

Bla Boverket varnar för att sänka varmvattenberedaren. Legionella bakterier växer gärna vid lägre temperaturer och äldre är en särskild riskgrupp.

1 gillning

Detta är utrett på längden och tvären i egen tråd här och där litar jag på VVS-tekniker och andra i tråden. :slight_smile:

https://rikatillsammans.se/forum/t/varmvattenberedare-vad-ar-vettigt-besparingsmassigt/40288

Vi pratar om att värma nattetid och inte att sänka till tillväxtnivåer. Moderna beredare har inställning för legionellakörning etc. Så, problemet är inget som normalt uppstår i privatbostäder om man inte går full on smålänning på hela systemet.

1 gillning

Jo. Jag Skulle inte sätta ner varmvattnet i varmvattenberedaren under ca 60 grader pga legionella.
för liten förtjänst.
Vi har utsug av ventillationsluft enbart från de två badrummen. Man känner vid ventilerna där ett vettigt luftflöde. Håller koll på temperatur och luftfuktigheten i alla rum. Så här års runt 30%. Ventilationsluften kommer till stor del in via lagom rejält otät ytterdörr där luftvärmepumpens innerdel sitter. Luftvärmepumpen ger ett ganska rejäl luftcirkulation I hela huset.
Huset är i övrigt hyfsat tätt med dubbla gummitätningar i alla fönster etc numera och inga glipor etc.
Har kollat med värmekamera efter ev defekter.
Utsugsfläkten för ventilation ger litet undertryck i huset. Hjälper till att hindra läckage upp till kallvinden. Kollade också att det finns plast under isoleringen på vinden för att motverka diffusion.
Hörde på en fastighetskunnig som arbetade med besiktningar att självdragshus väldigt ofta har problem med fuktutfällning och nivåer . En majoritet har det tydligen. Hus med utsugsfläkt har mer sällan sådana problem.

Man kan ha värmeväxling på frånluft utan att ha FTX(som är till och frånluft). Känt som FX

Ni skulle exempelvis kunna växla varmluft till varmvatten.

Duschar ni mycket skulle man kunna ha en värmeväxlare i duschen, då är var 4e minut ”gratis” ungefär.

Ladda beredaren på natten, har i ett annat inlägg visat hur man kan räkna om man kan ackumulera allt varmvatten som går åt i 24/h under en nattladdning. Då kan man köra kontaktor till varmvattenberedaren för att antingen köra tidsur eller styra mot nordpool-priser om man har spotpris.

Om du har F-system och inte FFS(fläkt förstärkt självdrag) så bör du även ha uteluftsventiler (förr kallat friskluftsventiler) och dessa brukar man dra igen lite på vintern för att minska värmeförluster genom fläkt.

Extra isolera VVB(varmvattenberedare) om den är aningen äldre kan även vara bra.

Den stora kostnaden brukar vara uppvärmning och inte varmvatten dock. Svårt att säga något utan mycket mer information men några tankar och idéer här ovan iallafall.

Är inte nackdelen att man måste ha ganska bra marginal på mängden vatten så det inte tar slut? Min fru är väldigt nojjig på den punkten :slight_smile:

  1. jag tycker absolut att man ska effektivisera. Visst ska man vara försiktig och rådfråga och googla men att inte göra något och låta det dra tusentals kilowattimmar varje år i varje villa i hela Sverige för att det eventuellt kanske kan bli fuktproblem är för mig helt galet.

Du verkar dessutom ha koll på luftfuktigheten och veta om risken med vind. Se till att mäta och hålla koll så ska det vara lugnt.

  1. Klart du ska göra något åt varmvattnet! Sätt in värmepump bara för varmvatten, som värmer med uteluften (sätt den inte på frånluften, läs punkt 3. Med en billig omkopplare kan man få gratis AC på sommaren genom att använda inomhusluft. Normalt gör man av med cirka 3000 kWh/år på två personer. Med värmepump skulle du komma ned till 1200 kWh/år. Besparing 1800 kWh/år. Kostnad 30000 kr. Med ett elpris på 2,50 kr/kWh så är det återbetalt på 6,5 år.

  2. sätt in s.k. mini-ftx. Täta sen allt så noga du bara kan och kolla med värmekamera. Kolla även köksfläkt så är den stänger ordentligt när den inte är på. Byt ut annars. Mini ftx behöver alltid jobba i par för att inte riskera fuktproblem. Installera fuktstyrda fläktar i badrum och se till att de bara går när de verkligen behövs. Håll koll på fukten på vind. Besparing cirka 1000 kWh/år i el (cop på värmepump inräknat), kanske mer. Kostnad cirka 12000 kr. Återbetalt på 5 år.

Med ovanstående borde du kunna komma ned till cirka 11 000 kWh/år. Mer är nog svårt utan typ bergvärme eller rejäl tilläggsisolering av hela huset.

Istället för att köpa nya fönster kan man lägga till ett sk energiglas. Enkelt att göra själv och blir nästan lika bra som helt nya treglas fönster. För cirka 1000 kr/fönster. Är en no-brainer för folk med ganska hus och luft luft vp.

Försök att minska inblåsningstemp om möjligt på värmepumpen. Bättre att den går på högre flöde. Ju högre temp desto sämre COP.

Med 4 i familjen tror jag att det hade dragit runt 3500 kWh till utan mina effektiviseringar och 2000 till med effektiviseringar ovan.

Så här funkar mini-ftx
Två fläkt-enheter sätts in med en “sten” i varje enhet som tar upp eller avger värme. Först skickar den ena enheten in luft och den andra skickar ut luft. Stenen i den enhet som skickar ut luft värms upp. Efter en tid skiftar fläktarna riktning. Enheten som nyss skickade ut luft skickar nu istället in luft. Luften passerar den varma “stenen” och på så sätt värms luften upp.

Lycka till!

P.s. konstigt att ni inte brydde er för 20 år sen. Redan då kostade (elen+skatt+överföring)*moms nästan 1 kr. Åtminstone 80 öre. Vintermånaderna lär ha dragit nästan 5000 kWh/mån. Alltså 4000 kr/mån. Lönerna har ökat med nästan 100 procent i snitt under dessa år så 4000 då motsvarar 8000 kr/mån idag. Att inte tycka att det är en kraftig utgift förstår jag inte. Men jag kanske räknar fel.

1 gillning

Jopp. Det funkar inte att stänga av varmvattenberedaren dagtid om ni bägge tappar upp ett badkar var varje dag tex eller man har 3 tonåringar som duschar två gånger per dag… :slightly_smiling_face: