Varmvattenberedare - vad är vettigt besparingsmässigt?

Det är mycket snack om besparingar i dessa tider. Själv använder jag minimalt med varmvatten, men börjar ju ändå undra när jag läser om tidsstyrning av värme, nedskruvande av temperatur etc. En del åtgärder låter vettigare än andra. Min varmvattenberedare har bara några enstaka år på nacken, men har ingen tjusig tidsstyrning inbyggd.

Så helt ovetenskapligt från min sida bedömer jag att:

  • Isoleringen är god då jag inte upplever värmeläckage eller strömtjuveri (det lilla den läcker värmer tvättstugan ändå, som annars inte har uppvärmning).
  • Intermittent uppvärming inte är vettigt med min låga förbrukning (dvs 4-5 pers som prompt ska morgonduscha tjänar mer på det än flexibla jag och sonen som bor här på halvtid).
  • Sänkning av värmen totalt känns fel då jag inte vill ha hälsovådligt vatten (ja, jag tänker legionella här).

Jag tänkte mäta vad jag har vid mina tappställen, men tar gärna emot tankar och ännu hellre kunskap kring om det verkligen finns något vettigt att tjäna här vid skruvande. Vatten har ju hög dröghet när det kommer till temperaturskifte, men detsamma gäller nu åt båda hållen. Ja, ni fattar. :slight_smile:

1 gillning

Varmvattenberedare med frånluftsvärmepump är kanske ett alternativ.

1 gillning

Kalkylen för att byta till en värmepumpsberedare kommer aldrig att gå ihop.
Jag kör min traditionella beredare enbart när spotpriset är lägre än dagens medelpris. Dock kräver det lite intresse och en elektrisk inkoppling av styrning.

1 gillning

Stay tuned, har påbörjat experiment för matematiskt modellerande för att kunna skatta vad som är optimalt. Total overkill och mer roligt än nödvändigt (som det mesta här i livet).

4 gillningar

Beror ju på vilken temperatur du har idag, se nedan för illustrativ bild.

5 gillningar

Sänk inte temperaturen i beredaren, utan ladda den istället när timpriset på el är som lägst. Håll beredaren avstängd övrig tid.

Kan tipsa om denna: https://github.com/ottopaulsen/node-red-contrib-power-saver

För övrigt sitter det en blandningsventil efter beredaren som begränsar maximal temperatur på tappvarmvatten.

2 gillningar

Så gör vi och har alltid gjort (eller, det sitter en timer i elskåpet som kör den endast på natten).
Men, vad ska man ha temperaturen inställd på då?
Har inte brytt mig innan och låtit den stå på vad installören satte den på för en 10 år sen.
Nu när jag kollade så var den satt på 75C.
Varmvattenberedaren är direktel, vad jag förstått så spelar det egentligen inte så stor att ha högre värme inställt, eftersom det är lika “lätt” att värma varmare, jämfört med värmepumpssystem där det är mer kostsamt att värma upp varmare.

1 gillning

För den som har timmätt spotpris och el VVB så är lösningen att helt enkelt montera en kontaktor och tidur som kör VVB mellan 01-05, då når man säkert 80-90% av möjlig besparing.

Sen kan man superoptimera detta genom mera aktiv styrning som laddar ned timpriset kommande dygn och styra VVB på lägsta kostnad, och även optimera med huruvida man har solceller eller inte, är det bäst att värma VVB med solceller eller ska jag sälja och köpa tillbaka till lågpris på natten? Då får man tänka även på skatter och rörliga överföringsavgifter och inte bara elspotpriset. Min pappa och bror har gjort detta på sina hus med el VVB.

De flesta villor med el VVB har ofta 200-300 liters beredare och en 3 kW elpatron, I de flesta familjer så räcker det med att värma varmvattnet på natten till “maxtemperatur” i VVB, det bör räcka för de flesta hela dagen.

För övrigt så är VVB en klart bidragande anledning till effekttoppen vi har på morgon och kvällen. Vi går upp på morgonen och tar en morgondusch får igång VVB som värmer upp vattnet direkt på morgontimmarna samtidigt som vi kör kaffebryggaren på jobbet. Sen blir det lite samma sak på kvällen då man använder varmvatten i hushållsbestyren. Därav borde alla el VVB ha någon form av styrning på elpris/tid.

1 gillning

Många tankar, men har någon hårda siffror på vad temperaturen är 20 timmar senare? Att maxa under natten och sedan förlita sig på att det fortfarande är varmt nog framåt 23 på kvällen funkar ju om isoleringen är god. Jag tillhör de som inte automatiskt morgonduschar utan det kan bli på helt andra tider.

Att det sitter blandare i skåpet vet jag såklart och det finns inga planer på att byta beredare, för den drar inte så mycket. Men kan jag kapa mer av ekonomiska och miljömässiga skäl så gör jag det. Men då ska det ju vara mer än marginell påverkan.

Det ser jag (vi?) fram emot att höra mer kring.

Ska jag ha nå’t så får det nog bli nå’t “från hyllan”. Att sänka blandarventilen känns vettigare, men som sagt, jag vill inte att det går under 50.

Det låter rimligt med 75 om den sedan är av 16-18 timmar. Har du kollat värmen sent på kvällen?

Det låter vettigt och tack för sökbart namn på prylen. :slight_smile:

Jag är fortfarande nyfiken på vad som är normala värmeförluster i VVB över dygnet om man installerar kontaktor/tidur.

1 gillning

Nää, hur ska jag kunna kolla det? Temperaturinställningen är bara en “analog” ratt, finns inga mätare eller dylikt att läsa av.

Varför blir det alltid såhär, beredaren har stått där i 10 år och jag har inte brytt mig ett dugg om den, nu känns det helt plötsligt dödsviktigt att få reda på allt om den :joy:

4 gillningar

Jag tänker mest på vad du har i kranen. Visst, det är inte i beredaren, men det skulle väl ge viss indikation.

Min stod på strax över 65 såg jag. Jag kan omöjligen hålla händerna under enbart varmvatten så jag unnade mig en säkning till 58-60 nu och tänkte testa hur det känns när jag tar min inplanerade dusch vid 13-snåret idag. :rofl:

Det känns som sagt ganska sjukt att man plötsligt börjar fundera över så’nt här som annars bara stått. Eller sjukt förresten? Det är ju bra egentligen. Så det sjuka är att det inte ägnats så många tankar tidigare.

3 gillningar

Mjo, fast det går ju via blandarventilen. Men den blandar ju såklart lika oberoende temperaturen i tanken, så nån slags tempdiff borde ju i alla fall vara fingervisande.
Någon märkbar skillnad på varmvattnet 7 på morgonen vs 22 på kvällen har det aldrig varit.

Men såna här uppgifter (hur mycket värme en tank läcker per tidsenhet) borde det ju gå att få fram utan att jag står och labbar själv med termometrar tänker jag.

1 gillning

Bra, det var ju en stor del av min fundering här.

Kanske är det dags att sätta sig och räkna lite på det här och kolla vad en elektriker ska ha för installation av kontaktor och tidsur. Jag bangar inte ganska mycket elfix själv, men tänker att det nog kan vara värt den slanten.

Går det inte att göra en fulmätning genom att vida på ratten och höra när det klickar?

Om man börjar på låg temperatur och vrider mot högre kommer ett relä eller liknande föröka dra igång uppvärmningen när vattnet är kallare än inställd temperatur. Och tvärtom när man går från högre till lägre temperatur. Det bör kunna ge en ungefärlig uppfattning om temperaturen på vattnet förutsatt att klicket är hörbart.

2 gillningar

Smart! Jo, det borde nog funka.

Man behöver ju inte automatisera med en gång. Börja med att slå på beredaren vid sängdags och slå av på morgonen.

1 gillning

För övrigt så räcker det att hetta upp beredaren ett par gånger i veckan för att undvika risk för tillväxt av legionellabakterier.

1 gillning

Varmvattnet står ju för en hyfsat stor andel av ett hushålls energiförbrukning så det är rätt att fundera på den.

  • De flesta VVB jobbar ju med elpatron. Då har man liknande verkningsgrad oavsett om den värmer till 50 grader eller 70 grader. Sen ökar antagligen energiförlusten lite med ökande temperatur men jag gissar att i intervallet 50-70grader är det inte så stor skillnad.

  • VVB står ju oftast inomhus så den värme den avger kommer ju också delvis huset tillgodo om än vanligtvis kanske på fel ställe. Värmen skulle kanske behöva spridas till annat rum (liten dator fläkt?).

  • Att sänka beredartemperaturen från t ex 70 grader till 52 grader påverkar mest hur MYCKET varmvatten av en viss temperatur du kan få ut i duschen. VVB vatten blandas ju ut med kallvatten så du får ca 38 grader i duschen. Det påverkar inte energimängden =elkostnaden så mycket trots allt skulle jag tro.

  • Har man däremot någon slags värmepump som värmer upp VVB så har man olika verkningsgrad (COP) på de vid olika arbetstemperaturer så kan temperaturen ha betydligt större betydelse. Framför allt om man börjar gå över 55-58 grader i VVB då behöver elpatronen gå in för att åstadkomma den temperaturen och då är det stor skillnad jämför med när värmepumpen får värma till 48 grader exempelvis.

  • Att flytta NÄR VVB värmer vattnet får ju i princip bara betydelse OM du samtidigt har TIMAVLÄSNING. Annars gör det ju ingen skillnad för din elkostnad.

Så ja det KAN under rätt förutsättningar ge en del besparing MEN samtidigt kan det nog ofta ha betydligt mindre påverkan än man tror.

För oss som har bergvärme som värmer VVB, den står i ett separat utrymme utanför huset utan värmebehov, då finns det en poäng för oss att hålla lägre temperatur i själva VVB. Skulle vi dessutom byta till timavläsning skulle det dessutom finnas en poäng att styra NÄR den värmer också.

3 gillningar

Ursäkta att jag låner tråden. Någon som vet om en produkt man kan använda/installera direkt vid sin vvb för styrning mot elpriset? Gärna någon trådlös grej, men manuel timer kan funka också eventuelt. Ps jag har gammaldags proppskåp så inte så aktuelt att installera något där i skåpet)…

Jag funderade på den lösningen också. Jag har ändå lite morgon- och kvällsrutiner det kan införlivas i. Men om man glömmer en dag eller två? Hur snabbt sjunker värmen? Det är väl en rimlig fundering, speciellt under mina soloveckor. 261 liter i beredaren är säkert tio gånger mer än vad jag gör av med på 48 timmar.

Säg till om jag feltänker. :sweat_smile:

Tack, precis vad jag funderade över. :blush::+1: