Hur har du förberett dig inför vinterns höga elpriser?

Efter ett högt elpris under vinter, vår och nu sommar, hur har du förberett dig inför vintern? Nytt värmesystem? Dragit ner förbrukningen? Slutat med kryptomining?

Nyfiken på hur andra har agerat. Har hört att det i princip är kört att få solceller, värmepump eller ens vedspis i år. Både pga hög efterfrågan och komponentbrist.

Vi har köpt hus som har en äldre frånluftspump som inte är särskilt bra. En ny frånluftspump kostar 100k och är inte mycket effektivare än vår gamla, runt 3 i COP. Solceller verkar bra men är ganska dyrt, vet inte om jag kan sätta det på bolånet. Annars har jag funderat på luft/luft. De kostar ju runt 25k för en bra med COP 5 vilket ju är jättebra.

1 gillning

Jag har inte gjort något särskilt. Har fast elpris t o m 31 dec. Jag är redo att ta smällen. Det är bara att ta några extra arbetspass för att kompensera höga elfakturor om det skulle behövas.
Jag har också en gammal FLVP och är lite orolig ifall det går sönder under vinter och inte kan få tag på en ny. Det är inte lönsamt att byta till bergvärme i dagsläget. Solceller skulle inte ge så mycket med tanke på priset. För mig är mindre påfrestande att jobba extra och tjäna de kronorna som behövs än att stressa över elfakturan. Annars köper jag lite extra ved varje år, just in case.

Genom att inte köpa ett hus :slight_smile:

6 gillningar

Rösta på ett kärnkraftsvänligt parti i valet, och hoppas på beslut att starta Ringhals 1 igen.

16 gillningar

Ska elda allt som går in i kamin. Ska elda allt ifrån gamla bildäck till tomma mjölkpaket. Allt i miljörörelsens stolta namn. Solpanelerna råkar som av en händelse producera ungefär precis 0Kwh vintertid.

1 gillning

Är väl ingen direkt förberedelse inför vintern, men har bytt elbolag till Tibber. Hade tidigare inte gjort något val alls vilket inte var särskilt ekonomiskt :slight_smile:

Isolerade vinden I början av året med cellulosa ovanpå sågspånet och lärde mig att ställa in bergvärmepumpen bättre.

3 gillningar

I praktiken betalar man ju ändå ett snittpris över året även om det kan bli extra dyrt en viss månad på vintern då det inte blåser och är kallt. Så det kanske trots allt faller tillbaka på att den som har svårt då har för liten buffert? Är ju samma problem med värmen, det blir väldigt mycket dyrare vintertid.

Visst, MP har förstört en av världens bästa infrastruktur för fossilfri el, men i närtid måste man ju ändå betala. En tillräckligt stor buffert så klarar man det.

2 gillningar

Fjärrvärme, så i princip obrydd om elpriset. För mina 3 000 kwh hushållsel betalar jag dock (uppskattad årskostnad inklusive elpris och nätkostnader, inkl moms och skatt) i snitt 4 kr per kwh. vilket är ungefär dubbla kostnaden jämfört med 2-3 år sedan. Det känns dock inte rimligt att pressa förbrukningen lägre än 3 000 kwh på fyra personer…

3 gillningar

Tja, trots höga kostnader för värme och el vintertid så har jag inte bara bott gratis i villa i många år, jag har t.o.m. tjänat på det via den stora värdeökningen.

2 gillningar

Tjatat till oss från hyresvärden ny luftvärmepump (både ute och inne-enheten), diskmaskin istället för handdisk, torktumlare istället för torkskåp.

1 gillning

Lär väl inte hjälpa vintern 2022 precis…? Jag såg Barsebäck senast förra veckan och undrade över vad den stängningen var bra för, men…

…för egen del lär jag göra som förra vintern: Njuta av innestående slantar för sommarens solelproduktion, sänka innetemperaturen och bära raggsockor. :slight_smile:

2 gillningar

Stöd energibolaget kärnfull och dess utveckling av https://www.knxt.se/sv och håll tummarna för att mp åker ur riksdagen i september, då kanske deras vision blir verklighet!

Tror dom va med och berättade om företaget på någon av Sydings poddar för ett tag sen…

I övrigt går min kryptorig fortfarande på högvarv, även om den genererar betydligt mindre i SEK nu än vad den gjorde för ett år sen - och härrom dagen satte jag igång värmepumpen till poolen på 26 grader… :money_with_wings:

1 gillning

Har fjärrvärme i mitt hus och har energieffektiviserat det efter förmåga redan sedan innan. Ser inte att det återstår så mycket mer att göra nu.

Alla apparater i huset är kopplade till grendosor med strömbrytare. All belysning är bytt till energisnåla alternativ. Alla vitvaror är utbytta. Alla dörrar och fönster är utbytta. Jag har PVC-fönster med särskilt lågt u-värde. I badrummen är elementen utbytta mot vattenburna handdukstorkar. Termostaterna på elementen är utbytta mot digitala Danfoss-termostater. Har stängt av vissa element. Samfälligheten har också bytt styrsystem för fjärrvärmen till en smartare och mer energisnål modell.

Ja bor man i hus får man ju ta höjd för det. Jag tänker på en kompis som blev tvungen att sälja i våras eftersom han inte kunde betala 20 000kr i enbart el.

Vi har också vedspis i den nya kåken men jag kan inte köpa ved nu direkt så jag hoppas på att priserna inte gått upp för mycket när vi flyttar in i augusti.

Av den research jag kommit fram till så kostar olika system såhär:
Luft/luft: 25 000Kr
Frånluft: 100 000Kr
Luft/vatten 200 000Kr
Bergvärme 300 000Kr
Solceller: 200 000Kr
Så det är ganska lång återbetalningstid på allt förutom luft/luft i princip. Övriga system är mer komplexa att byta ut om du t ex har vattenburen värme, ventlation, tar plats osv.

Snackade inte moderaterna om 400 miljarder till kärnkraft? Stämmer det får de min röst iaf…

Ja det är ju lite det jag känner med solceller också. Man tjänar väl mest på att “kvitta elen” men det blir ju knepigt när förbrukningen minskar på sommaren och ökar på vintern. Blir inte återbetalningstid högre i så fall?

Tack och lov har jag inte haft så höga elfakturor. Betalade som högst 6000 kr en månad med fast elpris.

Jag har kommit fram till ungefär samma siffror som dig. För mig som bor i SE2 men en årlig elförbrukning på 22000 kWh är antingen en bättre FLVP eller bergvärme bra alternativ. Solceller ger nästan ingenting när det är mörkt på höst/vinter.

Kalkylen, lönsamheten och återbetalningstiden för olika system skiljer sig förstås beroende på var man bor i landet.

För att sova gott skulle jag binda elpriset ett år eller något om jag skulle bo i södra Sverige. Och så skulle jag alla dagar i veckan välja att investera i ett bättre värmesystem (framförallt om jag skulle ha direktverkande el) istället för att åka på semester i år.

1 gillning
  • Isolerat huset de senaste åren. Nästan alla fönster är utbytta mot 3-glas (framförallt eftersom de var dåliga). Har även isolerat golvet i några rum, tilläggsisolerat några dåligt isolerade väggar etc.
  • Installerade en kamin förra sommaren.
  • Har en väldimensionerad bergvärmeanläggning med djupt borrhål (200m), och stor elementyta så att pumpen kan gå så effektivt som möjligt.
  • Har beställt solceller som installeras i Augusti, som på årsbasis ska täcka årsbehovet och lite till.

165-170m2 boyta, två vuxna, två barn. 9500Kwh elförbrukning inkl uppvärmning och varmvatten tycker jag är helt OK. Solcellerna beräknas producera ca 10200Kwh/år.

1 gillning

Förbrukning på 29000kwh, så vintern var dyr. Elpanna med vatteburen värme och tre elektriska värmegolv (badrummen och köket) och två hemmaboende tonåringar (=älskar att duscha varmt).

Sedan tidigare ser jag över och väljer elhandlare en gång per år (rörligt pris) och har bytt alla lampor utom i köket till LED (där sitter massa 10W G4 spot:ar med trafos som inte fixar LED, så lite dyrare projekt att byta, men det kommer).

Köpte luftvärmepump nu i våras, mest för komfortkylan i sommar, men förhoppningsvis kan vi även dra ner en del på uppvärmningskostnaden i vinter. Har börjat research på vad jag ska ersätta elpannan med då det ändå börjar bli dags, men det blir inte gjort i år.

1 gillning

Hur tänker ni när det gäller avtalstids, binda eller köra rörligt? Man varnar för nu för elprispeak i höst, köra rörligt ändå? Även hur ni planerar att göra med upphandlingen, handla upp själv eller gå vi förmedlare typ kundkraft eller booenergi?

Fortsatt rörligt, tittar på priserna nu så är det rejäla riskmarginaler i elhandlarnas “erbjudanden”, de kommer inte riskera att sitta med svarte petter i höst/vinter, det är tydligt.

Kör alltid själv via elskling.se en gång per år. Förmedlarna ska givetvis leva på nåt också, klart de har förhandlingsstyrka i antal de representerar men jag är rätt trygg i att eventuell sådan fördel äts upp i deras kick-back på signade avtal.

2 gillningar