Har nyligen köpt hus som vi flyttar in i till våren. Ett hus på 183 kvm med direktverkande el. I huset ska två nya luft/luft värmepumpar sättas in och alla elradiatorer byts ut till nya. Braskamin finns på ovanvåningen.
Givet dessa förutsättningar och husets läge (öster/väster) överväger vi solceller. Dock har vi gjort husaffären för det var ett bra pris och därav vill vi inte låna till solceller.
En kollega pratade om Checkwatt och hela den balanseringsgrejen med Svenska kraftnät (jag har sjukt dålig koll på detta…). Dessutom erbjuds på vissa ställen räntefri finansiering av solcellsinstallation med batteri om jag förstått saken rätt.
Någon riktigt duktig som kan hjälpa mig med att räkna på detta? Jag tänker att jag får ta hänsyn till vad vi sparar på egen elproduktion samt vad vi får in via det här Checkwatt då. Tänker även att vi mest troligt skulle kunna byta ut vår V40 D2 som används till och från jobbet till en billigare begagnad elbil och på så vis ladda den hemma.
Kalkylen behöver ju således ta hänsyn till alla dessa parametrar, någon som känner sig manad och som vill ge en hjälpande hand till ett nygift par som köpt sitt första hus?
Vi hade direktverkande el, har nu bott 5år och installerade solceller, täljsten kamin (som tar luft utifrån, vilket är viktigt för värmen och ekonomin). Samt har 2 luft luft installerats och sedan en vattenberedare med värmepump teknologi.
Vi har gått från ca 23k kwh per år till ca 7k kwh och då har även sålt ca 3,5kwh. (tror dock att det kommer ligga stabilt något högre än 7 då vi eldade en hel del samt hade ganska kyligt förra vintern).
Jag tittade mycket på det med batterier och det lönade sig inte, men gick att räkna hem med chekwatt, dock viktigt att du behöver skatta på det du tjänar genom dem.
Solceller 110k, kamin 30
-40k (behövde även dra rökkanal). Värmepump 25k med instalation för ena och 6k för andra (en sämre inför vintern från jula men ändå ganska okej cop värde även sett till vintern, men givetvis inte bästa, fick tillbaka den pumpen i kostnad på mindre än ett år i princip).
Varmvatten beredaren med värmepump (la även till så att vi kan välja om vi vill skjuta den kalla luften ut eller in i huset) ca 30k.
När jag tittade på solceller så tyckte jag det var bra att titta på installerad watt per krona, samt jämföra kostnaden i månaden mot förtjänst, exempel så var detta kvalitets solceller från Tyskland som utlovade betydligt längre livslängd med hög verkningsgrad. Men jag valde att titta på ränta och amort som huslån på 20år (även om dem säkert håller 25-30år). O när vi då tjänade 500kr i månaden så körde vi på med det.
Viktigt att tänka på de extra kostnader som finns vid köp av electricitet så som överföringsavgiften sedan finns även i princip en intäkt på ungefär samma storlek vid försäljning av el som man får sänka skatten med. Den intäkten var en stor anledning till att det inte gick att räkna hem egna batterier när jag tittade på det.
I princip om man tjänar minst 10% så brukar jag inte räkna så mycket noggrannare utan gå vidare med det.
Dessa investeringar på/i huset får man ju även minska en potentiell vinst vid försäljningen med samt ökar ju även värdet på huset med många gånger ungefär samma värde och ibland faktiskt mer (fler kan låna och låna mer för att köpa ett hus med låg driftskostnad).
Jag har försökt köpa batterier sista året för att använda med chekwatt men det är inte helt lätt att få någon intresserad av det jobbet när man inte tog det samtidigt som solceller. Avkastningen per år såg ut att ligga på nära 30% av investerat belopp med chekwatt men sen får man ju också räkna på att batterierna blir förbrukade på X antal år (typ 10 om jag minns korrekt) då dem inte har obegränsat antal cykler.
Har även köpt och tätat dörrar och fönster.
Offert på att byta fönster var typ 200k o då kändes det som att vi fick ner kostnaden betydligt mer när vi använde 200k på detta sätt istället.
Har även tittat på att isoleravinden mer men när man har billig värmare blir det svårare att nå vettig avkastning.
Finansierades solcellerna (främst de jag tänker på) på något speciellt sätt?
Vi har en ganska stor pool (32 kvm) också, så vi förstår att solceller hade varit nyttigt men vi har inte råd att finansiera det annat än om man kan räkna hem den faktiska månadskostnaden på ett rimligt sätt.
I och med att vi gjort köpet nu och inte om några år när vi hade haft ett större sparat kapital kan vi bara överväga solceller redan nu om det inte blir en oerhörd ökning av månadskostnad initialt. Därav jag blev nyfiken när jag hörde om checkwatt.
Personligen tror jag att checkwatt är en bubbla som kommer spricka när som helst. Avkastning på dom nivåerna faller under kategorin för bra för att vara sant i längden.
Flera stora aktörer sätter upp stora batterilager centralt i elnäten och villaägare kan inte konkurrera med de skalfaktorerna. Sök tex på Ingrid energy.
Sedan får du inte använda grönt avdrag på 50% för batterier som kan användas med checkwatt. Det är ett utbrett fusk som riskerar nerslag skatteverket.
I övrigt gäller regeln att man inte ska producera mer än man förbrukar på årsbasis.
Vi finansierade med att ta blancolån har jag för mig på strax över 3% på den tiden, med planen att baka in det i huslånet i framtiden (vilket nu har gjorts för något år sedan). Sen får man ju även dra av 30% av räntekostnader.
Nu har ju räntorna gått upp men så även totalkostnaden för elen per kWh, mot hur det såg ut då.
Viktigt med solceller är att taket håller ungefär minst lika länge som solcellerna så inte det behöver bytas om några få år (dock slits inte taket på samma sätt längre nu när solcellerna täcker i princip hela soliga delen.
Avkastningen är defenetivt för stor så kapital kommer leta sig dit tills det sjunker (dock en kraftigt växande marknad och växande problem med balansering) så svårt att uppskatta hur länge det tar, men när man betalat igen det på ungefär 3år så är chansen väldigt stor man kommer kunna tjäna pengar är min bästa uppskattning.
jag skulle gärna se att jag själv kunde koppla på ödrift vid eventuellt elavbrott (endast solceller kommer inte göra så man har el vid strömavbrott tyvärr).
Checkwatt får du inte ekonomi i om du inte gör det nu.
Tillväxten är för snabb för att prisnivån ska bibehållas.
Om avkastningen ska vara 30-40-50% på ett år för en liten spelare där Checkwatt tar x % gör ju att en stor spelare med skalfördelar skulle ha ännu mer.
Därför byggs detta bort i detta nu.
Någon gärna få kolla på faktiska siffran för att överbevisa mig. Men jag påstår att priset för balanstjänsterna sjunker i detta nu.
En ineffektiv produkt har hög värmeförlust i förhållande till ingående ström. Elradiatorer är väl kanske den enda saken världen som faktiskt har 100% verkningsgrad.
Trycker du in 2kW så får du 2kW. Om du uppgraderar från en omodern 2kW till en modern 2kW så kommer det ju inte gå mindre ström?
En oljefylld kommer kanske hålla värmen längre, men det är lika mycket energi som trycks in.
Jag jobbar på ett solpanels företag och jag skulle inte rekommendera att nån köper en anläggning där en checkwatt är utlovad. Vi har försökt beställa sånna men aldrig fått leverade även om vi är bredd att betalar dubbla priset för en. Kunder vi har tappat till andra solföretag som lovat checkwatt har oftast betalt mycket i förväg. Sen gör dem klart hela anläggningen men just den där checkwatten säger dem att den kommer om nån vecka…
Jobbar oxå med solceller och vi installwraa4 flera checkwatt nlägfn7ngar varje vecka, dock råder jag 7ngen till det pga historiskt hög avkastning utan man skall absolut vara medveten om risken med betydligt lägre ersättningar, på mitt eget 10kW villabatteri har jag fått allt mellan 25:- och 350:-/dag i ersättning i år, just nu ligger det på ca 35kr/dag
I ditt läge hade jag satsat på att byta värmesystemet till vattenburet istället.
Kolla isoleringen, dörrar fönster osv.
Det är nog där dom stora besparingarna finns. Men är du intresserad av teknik, har elbil osv är solceller ett alternativ. Förutsatt att taket är ok.
Jag vill gärna byta våra elradiatorer anno 1982 mot nya men funderar på infrapaneler istället med lägre effekt och snyggare design. Någon som gjort den resan?
Annars skulle jag absolut satsat på värmeförfluttare i första skedet pga 2 st ll-vp. Det är en mycket bra investering.
Det är också något vi funderar kring. Behöver kalkyleras också. Fullt möjligt och flers liknande hus som gjort samma med vattenburen golvvärme på hela nedanvåningen.
Jobbar i elnätsbranschen och tänkte dela med mig om några delar.
Har dock väldigt lite inblick i hur installationsfirmorna tar fram kalkylerna för att installera solceller.
Ser man till total installerad produktion i de lokala elnäten så är produktionstoppen på ca: 75% av installerad effekt. Givetvis kan enstaka solcellsanläggningar producera något mer, men det ska till perfekta förhållande för att nå över 90% av installerad effekt.
Elnäten är uppbyggda för konsumtion sen tidens början, vilket innebär att förstärkningar för att ansluta produktion är oundvikligt. Detta tar tid och elnätsbolagen gör allt de kan. Dock finns det många anläggningar som får vänta med att få skjuta ut sin produktion för försäljning på näten. Förstärkning behöver göras i elnäten för att kunna garantera elkvalité, det innebär flera olika aspekter, allt för att i slutändan skydda person och anslutna enheter till elnätet.
Jag rekommenderar att man justerar kalkylerna för 0:- i intäkt det första året, gärna lite längre ån så, för det är en verklighet för en hel del som ansluter sina anläggningar, speciellt i södra delarna av vårt land.
Detta skiljer sig väldigt mycket åt, även inom det lokala elnätet.
En annan sak gällande elbilar och solceller som av någon anledning missas alltför ofta är att solcellerna producerar på dagen när man kört till jobbet med sin elbil. När man kommer hem och laddar sin elbil på kvällen producerar de inte värst mycket. Nattetid producerar de faktiskt ingenting, och då är de allra flesta elbilarna anslutna till sina laddare.
Ofta om man har en ren elbil behövs det en uppsäkring (för att kunna ladda bilen tillräckligt snabbt), det kommer med ökade utgifter i form av förhöjd elnätsavgift.
Begränsningar för hur mycket produktion man kan ansluta utifrån sin mätarsäkring (avrundat).
16A - 11kW
20A - 13,5kW
25A - 17kW
Men återigen, detta kan begränsas tillfälligt av elnätets behov av förstärkning.