Beräkning på vilken värmekälla till huset som blir mest fördelaktig?

Har du tidigare gjort beräkningar på hur man bäst värmer upp ett hus?
Är du mäklare eller har bra koll på vilka investeringar som ökar husets värde på kort sikt?
Har du tidigare uppgraderat värmeförsörjningen och vet vilka fällor man ska undvika?
Hjälp mig tänka till!! :brain:

Till våren tar jag med mig familjen och flyttar in i en villa. I dagsläget värms huset upp med vattenburen el med en panna som är typ 25 år gammal, samt en luftvärmepump (känns rätt skönt att bo i en energisnål lägenhet nu i vinter innan tillträder är :sweat_smile:). Huset är enplan med källare, ca 90kvm / plan där 2/3 av källren kommer användas kontinuerligt med allrum, kontor och tvättstuga.
Jag vill göra något åt värmesystemet och tänker att det är följande 3 aspekter är viktiga att ta med i beräkningen (hjälp mig gärna fylla i om det är saker jag missar):
Lönsamhet - Vilken lösning är rent ekonomiskt bäst. Kortast återbetalningstid, lägst månadskostnad, besparing kontra investering osv.
Värdeökning på huset - Huset är inte riktigt det huset vi drömt om, men vi behövde komma ifrån lägenheten. Därför finns möjligheten/risken att vi kommer vilja köpa nytt hus om 3-5år, eller så blir det om 15 år, eller så stannar vi kvar för alltid. Allt beror på om vi skulle springa på vårt drömhus. Inser att det är en extrem osäker variabel, men det känns viktigt att initialt göra investeringar som inte är helt hål i huvudet på kort sikt om det skulle bli så om det är några färre år i huset, utan att uppgraderingarna på något kan var med och bidra till någon form av värdeökning så att inte alla investerade pengar är borta. (Jag minns dock att det nämnts i podden att man inte bör köpa hus om man inte räknar med att bo där mer än 10 år, så kanske att jag redan skjuter mig själv lite i foten här…)
Övriga aspekter att ta hänsyn till - t.ex. inlåsningseffekter, andra bieffekter som är positiva/negativa osv.

De lösningar som än så länge kommit upp i tanken:

• Fjärrvärme
    Känns som att investeringen är mindre och enkelt att köra med husets befintliga vattensystem, men känns oklart hur mycket det sänker månadskostnaden och är lite rädd för inlåsningseffekten det medför. Det är i så fall kommunen som står för fjärrvärmen, aktuella priserna är:
    -Fast årsavgift 4225:-
    -Dec-Feb 95,00 öre/kWh
    -Mars-April / Okt-Nov 46,20 öre/kWh
    -Maj-Sept 12,70 öre/kWh

• Bergvärme
    Tomten är relativt liten så känns som det är bergvärme om man ska gå åt detta håll.

• Solceller
    Troligtvis blir nästa tjänstebil en Elbil. Står för “bränslet” själv men får då 9.50:-/milen jag kör. Att lägga paneler på taket kanske vore en tänkbar lösning för att hjälpa både elpannan och bilen. Skulle pannan ge upp om 2-3år så kommer ju ändå solcellerna till nytta.

• Addera ytterligare luftvärmepump etc. för att behöva köra pannan så lite som möjligt.

Så, har jag tänkt helt galet, eller är inne på något klokt i någon av mina tankar? “Hit me” med all er kunskap och era erfarenheter! Hade varit tacksamt att slippa göra något misstag här när det handlar om lite större investeringar, ni är säkert flera som redan gjort misstagen “åt mig” så att säga och kan dela mer av erfarenheterna :grinning:

1 gillning

Kolla upp om det är kommunalt eller privat fjärrvärmeföretag.

Om det är privat skulle jag starkt rekommendera att aldrig göra affärer med bolaget ifråga.

Bra input. Är kommunalt, kanske ska uppdatera inlägget så att det framgår :slight_smile:

I såna fall är det väl 3 alternativt,

1. Behålla dagens Elpanna tills den ger upp.

2. Fjärrvärme som är dyrare men kräver knappt någon handpåläggning samt bara går.

3. Pellets som är billigare men kräver viss handpåläggning.

4. Bergvärme som också knappt har någon handpåläggning men jag fick aldrig ihop ekonomi vs fjärrvärme när jag räknade men kan vara bra att du gör utifrån dina förutsättningar.

Personligen hade jag troligen gått över till alternativ 2 då det inte kommer kräva någon energi från än själv.

Bergvärme är ju trevligt men om ni inte tänkt bo där så länge så kanske det blir svårt att räkna hem investeringen.

1 gillning

Så kortsiktigt skulle jag nog funderat på Luft/vatten värmepump. Vi planerar själva att sätta in en sådan i vårt hus som idag är vedeldad 100%

1 gillning

Kan tillägga att det är nästintill omöjligt att få tag på värmepumpar i dagsläget. Sjuk brist.

1 gillning

Vi har bergvärme. Att räkna hem investeringen bygger på att allt fungerar som det ska, vilket det oftast gör men inte alltid om man har otur.

I stugan har vi luft/luft-värmepump som går bra och snålt. Nackdelen är draget och lite surr, men nästan alla verkar rekommendera det som en enkel billig lösning.

Jag skulle nog kollat på luft/vatten om ni redan har vattenburen värme.

En frånluftsvärmepump kan vara ett alternativ, vi valde det i förra villan framför bergvärme. Inte samma kostnad som att köra in bergvärme, men ändå hyfsat effektiva om ni redan har vattenburet.

1 gillning

Satt i typ samma sits för några år sedan. Oljeeldat vattensystem.

Kändes smidigast att behålla vattensystemet så stod mellan bergvärme eller luft/vatten.

Prismässigt var det nog ingen jätteskillnad. Lite billigare drift på bergvärmen tror jag men dyrare installation.
Landade i luft/vatten iaf, enklare installation och kändes säkrare att det bara funkar.

Värmesystem dyra och inget man räknar hem på kort sikt, tar väl 20-25 år. Så ekonomiskt hade väl det bästa varit att fortsätta med oljan men finns ju andra världen att se till.

Tyvärr har jag inte alls samma tilltro som dig till kommunala bolag.

Bor själv i en kommun med ett kompetent bolag. En mil bort i nästa kommun finns däremot ett katastrofalt kommunalt bolag som jag inte skulle vilja vara kund hos.

1 gillning

Bor själv i ett hus byggt 1970 på 98 m2 med en lika stor källare där ca 4/5 är uppvärmt. När vi flyttade in hade huset elradiatorer, en luftvärmepump och golvvärme i källaren (som behövde vara på året runt för att hålla fukt borta från bottenplattan) som drevs av en elpatron. Tidigare ägare gjorde av med 34000 kWh/år med fyra personer i hushållet.

Med bergvärme idag gör vi av med ca 17300 kWh/år. Utan andra åtgärder än just byte av värmesystem.

Det hus ni tittar på, hur stort effektbehov har det? Utifrån det blir det enklare att väga alternativen.

En annan sak, vilken framledningstemperatur är det till de nuvarande radiatorerna? Om de kräver en (för) hög framledningstemperatur för att hålla huset varmt kan ni behöva byta radiatorer. BVP jobba med ganska låg framledningstemperatur och då behövs radiatorer som har en stor värmeavgivande yta. Ta hjälp av någon för att titta på dina radiatorer och se om de lämpar sig eller ej.

Var ligger huset? Skåne eller Lappland? I Skåne kan en luftvattenpump vara bra, den behöver inte gå på eltillsats alltför ofta. I Lappland kommer vintrarna bli tuffa…

För vår del var valet att sätta in bergvärme enkelt, vi skulle bo kvar i huset för överskådlig framtid och jag fick ett otroligt bra pris på installationen. Fjärrvärme fanns inte som alternativ för vi bor på landet,

2 gillningar

Som sagt ovan, är det södra landet eller norrland?

Rent ekonomiskt är nog en luft-luft VP svårslagen i södra delen av landet pga den låga investeringskostnaden och faktiskt ganska goda effektiviteten i allt utom den värsta kylan. Lägst driftkostnad har nog en bergvärmeanläggning, men totalekonomin kan bli sämre pga hög investeringskostnad.

Det som ökar värdet på huset mest är nog en bergvärmeanläggning, för det är välkänt som billigt i drift. Sen om man får tillbaka investeringen är ju inte säkert.

Hur är känslan för fjärrvärmebolaget? Hade jag stått i valet idag mellan bergvärme och fjärrvärme hade jag nog valt fjärrvärme faktiskt, om förtroende för leverantören finns. Investeringskostnaden brukar vara relativt låg och i normalfallet behöver man typ inte göra någonting på 30år. Men man är ju kanske lite mer låst till en leverantör än om du haft eldriven värme. Men även om fjv-bolaget skulle misskötas i framtiden så är investeringen såpass låg att det inte är någon katastrof att kasta ut fjv om säg 10år.

Saknar ett alternativ, en luft/vatten värmepump. Inte riktigt lika bra effektivitet som luft/luft-värmepump men inget störande ljud och ni har redan vattenburen värme. Luft/luft gillar inte stängda dörrar som man gärna har på natten. Och det ger billigt varmvatten på sommaren.

4 gillningar

Vi installerade bergvärme när vår gaspanna höll på att ge upp. Räknade på att vi skulle kamma hem investeringen på 10-12 år men eftersom det visade sig att den där pannan var så löjligt ineffektiv och läckte värme så hamnade vi plus/minus noll efter 5-7 år om jag minns rätt (exmaken som älskade excel, inte jag…).

En av sakerna jag verkligen uppskattar med bergvärmen är att den är tyst, i relation till alla varianter av värmepumpar som burrar så himla mycket, både inne och ute - det är en ljudförorening som jag är känslig för.

4 gillningar

Fjärrvärme alla dagar i veckan om man är som jag och vill ha det så bekymmersfritt som möjligt, om inte det billigaste så är det smidigaste och mest bekymmersfria. Det tuffar och går och i princip inget som kan krångla eller som ska underhållas, tyst är det också.

1 gillning

Har nog själv provat alla alternativ och en bvp/jvp slår det mesta, framförallt om du redan har vattenburen värme. En luftvärmepump kanske är ett billigare alternativ men kräver mer underhåll under kallare perioder, isbildning från kondensvatten. Sen låter den betydligt mer också.

Pellets kräver mer underhåll och är absolut inte billigare i längden.

Fjärrvärme är kanske ännu mindre underhåll än bvp men jag har stött på flera som bytt från fjärrvärme till bvp när de inser hur dyr den värmen är.

Har själv precis bytt från pellets till jvp i ett dragit hus från 1850 på 270kvm ,den investeringen ska gå ihop sig på 8år. Förhoppningsvis går det fortare när vi får upp solceller också.

1 gillning

Hur räknar du då? Borde ta längre tid om du även har investerat i solceller.

1 gillning

Fel av mej, det ska vara tvärtom. Det är mindre lönsamt att investera i solceller om du producerar mer el än du förbrukar. Vi har tidigare använt för lite el för att solceller ska vara en bra investering för oss. Det var egentligen solceller jag först ville installera men 6500kwh var alldeles för dålig förbrukning för mitt tak på maskinhallen.

1 gillning

Intressant att det verkar vara ett väldigt likvärdigt hus sett till storlek/byggnadsår.
Har inte energi-deklarationen till hands just nu, så kan inte svara exakt hur behovet ser ut där, men det blir till att räkna på det mer i detalj. Försöker just nu tratta ner det till vilka lösningar som blir aktuella att räkna närmare på.

Jag bor i norra småland, så södra Sverige.