Tack för tipset! Ska halt klart kolla vidare på luft/vatten!
Vi installerade bergvärme i huset vi byggde för tio år sedan. Engångskostnaden var hög, men vi vill ha varmt i huset (22 grader) och har en stor jacuzzi som ska fyllas när vi ska bada.
Nu med skenande elpriser är vi glada att ha bergvärme, och priserna för el tror jag bara kommer att öka (tyvärr).
Till nästa hus ska vi satsa på solceller, har räknat på det och kommit fram till att det är en bra ROI om man kan lagra allt det alstrar i ett stort batteri. Alltså man har säljer inte elen utan målet är att vara självförsörjande. Skaffar man dessutom elbil kan man nog inte få billigare drift. Nu finns inte så många som säljer batteripack i Sverige, men det kommer.
Har hittat solcellen.nu kolla där.
Helt off-grid?
Tror du underskattar vilken storlek på batterierna du behöver för att klara dig under vinterhalvåret.
De kalkyler jag sett visar att det i dagsläget är vettigare att sälja el under dagtid och köpa tillbaka under natten.
Ja det går inte ihop.
Särskilt inte vinterhalvåret när solcellerna inte genererar mycket. Nov - mars ger mina inte många W. Halland
Ett batteri för 15 500 kWh/år kostar ca 160 000kr installerat och klart. Det borde räcka för de flesta hushåll. Vår bergvärme (inkl borrhål) kostade 120 000kr för tio år sedan.
Ska säga att det är baserat på företagets priser, jag har ingen egen erfarenhet av att ha gjort detta. Men den dagen nya huset byggs är detta en lösning jag ska titta på. Om elpriserna fortsätter uppåt (senaste månaden 3500kr, mot annars 1300kr) så räknas den hem ännu fortare.
Snabbt överslag på elkostnad 2500kr/mån ger en återbetalning på 5,3 år. Har jag missat nåt får du gärna berätta.
Tror man som så många redan skriver väga in “alla” faktorer.
Vi har fjärrvärme, och ett varmt hus ligger på runt 22-24 grader, vissa element är inte ens igång.
Nu när November varit kall runt -6grader så får vi en faktura på runt 1100kr från fjärrvärmen, till det skall man räkna in att vi har två barn som badar, duschar länge osv.
Vi har inga “förbud” eller “stäng av duschen nu” osv.
Visst vi hade säkert kunnat få en räkning på 2-400kr billigare om vi sänkte värmen och var mer noga med förbrukningen.
Värderar dock att ha det bekvämt, allt verkar fungera enkelt och smidigt.
Kollade av våran senaste faktura och ser att vi betalar:
Effektavgift, som jag antar är viktad emot hur “stor” pump vi har i detta fallet 8 Kw, vilket ger en kostnad för en månad enligt denna formel: 524kr/kw* 8kw* 30/365, för denna månaden blev det 344kr
Sen är det 30 öre/kWh ? moms…
Mina föräldrar installerade bergvärme 2007, fick i år byta pump till en kostnad på runt 60kkr nu tar försäkringen en del men ändå någon form av större utgift.
I våran stuga sitter det direktverkande el element, nästan alla är bytta till “olje element”, men eftersom stugan är igång Mars-Oktober kan vi leva med lite högre kost nån månad, har kollat på att installera luft-luft men får inte till det riktigt samt är orolig att det skall låta i hela huset, värde sätter där ett bekvämt boende…
Kort sagt, jag hade gått på fjärrvärmen 
15 500 kWh?
Det är ett gigantiskt batteri. Tror inte du kan köpa ett sådant för 160k. Jag kanske missförstår vad du menar.
Men om du köper ett batteri på 15-30 kWh så lär den inte räcka under vintern för att köra off-grid.
Som sagt, tog bara värsting varianten för att inte ha en glädjekalkyl. Ska göra en grundlig utredning när det är dags.
Jag kanske missförstår dig.
Men du verkligen menar att du vill ha ett batteri på 15 500 kWh som klarar lagra din årsförbrukning så har du fel på beloppet.
De batterier som säljs ihop med solceller är på en tusendel i storlek, typiskt 15-30 kWh för att täcka dagsbehovet.
Hmm, vad tror du om det de skriver på solcellen.nu? Det kanske är jag som inte har fattat vad som krävs. Man behöver nog inte kunna lagra för ett helt år, men tre dagar upp till en vecka vore bra.
Ett batteri på 12,8 kWh klarar mindre än halva dygnet. Frågan är hur mycket panelerna ger dagtid som man kan använda. Man kan faktiskt använda sin elbil som lagring också kom jag att tänka på.
Följer diskussionen här. Om jag kikar på länken så är det största paketet (för 160k kr) med ett batteri på 12,8 kWh. Det låter som att tanken med det är att klara förbrukningen över en natt, men inte mer. De kan inte ha räknat med att man ska klara en årsförbrukning på 15500 kWh med enbart egenproducerad solel på det sättet.
Nej det har du rätt i. Det är dessutom många faktorer till, hur länge håller batteriet förutsatt att det kan lagra två dygns förbrukning osv.
Det finns ett gäng batterityper man kan använda i hus som inte passar i bil, eftersom man inte är begränsad på samma sätt när det gäller vikt och storlek. I off-grid videos har jag sett bl a saltvattenbatterier nämnas. De som kör off-grid verkar inte köra dyra li-ion batterier i varje fall.
Jag har varit lite nyfiken på detta ett tag, men inte fått chansen att sätta mig ner och läsa in mig på det ännu. Vore intressant med en husbatteri-tråd, kanske? 
Hittade en bra sida om det här: Solcellsbatteri: Så fungerar Batterilagring för Solceller
Tydligen inte tillräckligt lågt pris för att det ska vara lönsamt idag ![]()
Beror helt på leverantörer där kommunal leverantör är normalt billigare. I ex Luleå eller Västerås så är inte bvp konkurrenskraftigt kontra fjärrvärme
Intressant med den rapporten, hade ju varit intressant med en mer uppdaterad version så man kan jämföra lite grann. Vet inte hur mycket det förändrats på 10 år, men något borde väl hänt utvecklingsmässigt kan man tycka.
Tyvärr finns det idagsläget ingen ny rapport, osäker varför EI inte gör en då det är användbart för oss kunder.
Däremot går det att använda deras beräkningsmodell utifrån dina förutsättningar via excel
Inte för att jag är någon expert direkt men är inte vedpanna det typ mest fördelaktiga ekonomiskt? 
Vi har det och kostnaden är ju minimal. Har egentligen tänkt byta ut den till annat uppvärmningssystem framöver för att slippa ”jobbet” men börjar fundera på att bara köpa en ny vedpanna. 
Ved värmer två gånger. Minst. Först när den skall in, och sedan när man eldar den.
Är det värt arbetet så är det billigt. Men det är en helgs arbete/motion att samla ihop en årsförbrukning.
Brukade hjälpa min pappa som fick ett traktorsläp tippat. Runt 10k brukade det kosta och täckte väl 75-80% av årsförbrukningen i ett dåligt isolerat gammalt hus. Kan ha varit 25 kbm eller så.
Värmepannor omfattas inte av samma “trivseleldningsbegränsningar” som en vanlig kamin, men det krävs accumulatortank och godkänd panna, samt att eldningen givetvis inte orsakar problem för grannar.
Kostnadsmässigt är det en ganska dyr installation om det inte redan finns , då utöver pannan krävs en godkänd rökkanal och så behöver man en större accumulatortank (ofta betydligt större än för en VP) och regelbunden service och sotning. Men med det är det en underhållsfri anläggning. Livslängd, väl skött räknas i 50+ år , möjligen skorstenen behöver renoveras då och då.
Men “bondepriset” på ved är runt 20-25öre/kWh. Lägre såklart om det är egen skog, men mer arbetssamt.
Jag har enbart LLVP och direktvärkande el. Lite energinörd och försöker hitta besparingar på energi eftersom den bästa kilowatttimmen är den som aldrig användes. Oavsett om den är fossil, nukelär eller sol, vind och vatten (höga berg och djupa hav)
Ja ved kan vara bra om man inte har något emot jobbet och kan köpa ved billigt. Men blir ju svårt att jämföra eget arbete mot pengar.
10k per år låter dock mycket, det är i samma härad som elen till vår bergvärmepump (200m2 i mälardalen) på ett år.