Tv4 gjorde ett inslag om batterier till solceller och det verkar ju superspännande!
Är solcellsbatterier värt det?
Funderar på att komplettera bergvärme med solceller + batterier
I reportaget nämndes att elinköpet gick från 28 000 kWh/år till 2 600 kWh/år efter införskaffningen. En fördel var dessutom att de kunda styra sitt elinköp till den billigaste tiden på dygnet.
Har själv suttit och funderat på detta ett tag.
Om jag hade haft rörligt pris hade det definitivt gett en bra avkastning nu när elen är på dessa priser. Men det tar fortfarande några år att betala av dom. Så jag är lite för tveksam för det för tillfället. Sen gör mitt bundna pris just nu att det inte spelar någon direkt roll.
Men om 3 år när det bundna priset går ut och vi byter till bergvärme kommer jag definitivt ta upp tanken igen.
Jag tror inte det viktiga i diskussionen är pris/kWh utan pris/kWh/(1/x) där x är antalet cykler batteriet klarar under sin livstid.
Ihop med solceller är det en förlustaffär så länge skattereduktionen på 60öre/kwh för den el man säljer finns kvar. Solceller plus timdebiterong borde vara ett bättre alternativ ekonomiskt, sen kan det ju finnas ett värde av att klara strömavbrott och nedkopplingar.
Batterier behöver komma ner i pris och vi vet inte heller hur lång tid det tar innan elbilens batteri blir en lagringspunkt för hushållselen.
Avvakta utvecklingen ett par år.
Håller med föregående talare. Inte mycket som talar för batterier idag. När 60-öringen faller bort blir det nog batterier för vår del. Räknar med att batterierna också är billigare och håller fler cykler då, alternativt att repurpose:ade elbilsbatterier går att stoppa in för en billig peng (inte så många cykler i dessa, relativt sett, men större kapacitet).
Beror lite på V2G-utbyggnad också. Om bilen kan göra jobbet (vi cyklar till arbetet) vettetusan om vi behöver ett batteri i huset också.
Köper du el betlarar du alltid 1krona i nätavgifter oavsett vad elpriset på natten är.
Elen du köper på natten blir alltså ca 1:-+spotpris+investeringen för batteriet/antal lagrade kwh under livscykel.
Sen bör du ju komma undan med skatterduktionen även på denna el även lagrad el inte ingår i det som är reduktionberättgiat, tror dock det blri svårt att separera den elen från annan el…
Skulle va intressant att se en seriös kalkyl på ett batteri, tills vidare tror jag det lönar sig överinstallera solceller och sälja den. Men låter mig gärna överbevisas för jag gillar tanken…
Goolade lite snabbt garanterar däför inte validiteten…
Ett batteri på 10kwh kostar ca 40000:- efter skattereduktion.
Antalet cykler varierar kraftigt mellan olika typer av batterier mellan 2000-10000 cykler.
Räknar vi på 4000 cykler skulle priset per kwh bli 1:-, dock kan det batteriet jag räknat med vara billigare och kanske bara håller 2000 cykler eller så är det ett bra batter som håller 6000 cykler. Det påverkar spåklart lönsamheten i affären. Man ska nog inte heller räkna med att 60-öringen kommer att bestå och då faller kalkylen direkt.
Förmodligen kan man inte heller räkna med 100% i och urladdning så vi tappar nog en hel del där.
Bara i nätavgift och batterkostnad så har vi 2:- kwh sen kommer spotpriset till.
Men skattereduktion får du bara upp till vad du själv köper. Om man som familjen i reportaget köper 2600 kWh/år får man skattereduktion på de första 2600 kWh man säljer det året, men inget på resterande.
Därför har jag tänkt att batterier blir mer intressanta när 60-öringen försvinner.
Du är rätt på det. Så länge man får så pass bra betalt för såld el är det tveksamt.
Men vid effektdebitering börjar vi prata. Vill man framtidssäkra sin solcellsanläggning har teknikintresse osv, så kan ändå batterier ha en annan funktion mer än ekonomi.
I mitt fall med hybridväxelriktare med ö-funktion kan jag ju då även drifta huset vid strömavbrott.
Man kan även ”lura” batteriet till att tro att det rör sej om förbrukning och på så sätt sälja el när det är dyrt, och lagra billigt eller vid sol.
Då börjar vi kunna betala batteriet hyfsat fort. Dock fungerar inte en standardinstallation så, utan batteriet lagrar bara, eller laddar ur.
Jag får mitt batteri nästa vår förmodligen.
Ja offgridfunktionen är det som kan motivera ett batteri.
Det blir inte billigt att köpa “billigt” och sälja “dyrt”, förmodligen en förlustaffär för det mesta…
Din köpta el kommer kosta minst 2,50-3:-/kwh.
Tro inte du får en positivt kalkyl om man inte är tekniknisse och vill ha offgridsäkerheten.
Nej exakt. Men när man har batteriet så vill man ju utnyttja det till Max.
Tror ändå att det är ett tag tills priserna är konstanta mellan dygnets alla timmar. Effekttariffer är nog bara frågan om när dessa blir aktuella för oss alla.
Vissa köper båtar och motorcyklar, spelar golf. Andra köper solcellsbatteri, det är så jag ser det. Enbart som intresse, men med vissa fördelar vid strömavbrott osv.
Ja det är helt ok att köpa av de anledningar du nämner, skulle jag också kunna göra men man ska inte tro att man gör nån vinst på det då bedrar man sig.
Även om spotpriset är noll så har du en kostnad på någonstans mellan 2-3kr kwh för batteri och nätkostnad om du laddar från nätet så effekttariffer räddar inte batteriekonomin.
Men med tanke på sprängningen av Nordstream kommer väl elpriserna ta ytterligare ett skutt i vinter så du kanske kan få lönsamhet ändå ett litet tag…
Med batteri, kan du säkra ner din huvudsäkring. Batteriet kan plocka bort effekttopparna, där du själv kan ange när batteriet ska gå in.
Det medför ju en lägre debitering vid effekttariff, så där gör ju absolut batteriet nytta om det blir aktuellt.
Elen från din solcellsanläggning är ju 0:- när du laddar batteriet.
(Givet att man antar att allt är betalt) och att solen lyser.
Oavsett vad, kan du styra när och hur batteriet ska laddas. Priset är ju oavsett vad rörligt över dygnet och är som oftast högst när man förbrukar mest.
Sedan om du köper för 2:- eller 3:- kvittar ju om det kostar 7:- eller 8:- när du förbrukar som mest.
Ja vissa enskilda timmar vissa enskilda dagar kommer du göra några kronor i vinst men spreaden på köpt el och såld el måste vara ca 2-3:- minst för att det ska break-even. Kanske blir det många såna dagar i vinter men på längre sikt blir det nog inte lika vanligt, de dagar det är höga toppriser är ofta nattpriserna också relativt höga.
Solelen är inte gratis att ladda in i batteriet den kostar det du skulle sålt den för plus 60 öre, det innebär att det förmodligen aldrig kommer vara lönsamt att ladda batteriet med solel, möjligen något enstaka tillfälle vår/höst när inte morgonsolen är stark nog att driva solcellerna för den dyra morgonelen .
Jag vill nog påstå att det sett över tid varit ganska stora skillnader på dygnspriserna gällande el.
Undantaget några få dygn där priset varit skyhöga på dagen och höga på natten.
Jag ser 60öringen som bonus, och solcellerna ger betydligt mer än behovet till bilen är.
Faktum är att jag många gånger köper el till bilen på nätterna, för att sälja ut överskott på dagarna till ett betydligt högre pris.
Ja det är generellt stor skillnad på priset dag och natt dock är ju den procentuella skillnaden ointressant då du har en stor fast kostnad att ta hänsyn till. Om det kostar 10öre på natten och 200öre som topp så är den diffen inte tillräcklig.
Ekonomin i att ladda bilen blir annorlunda, investeringen i bilen är inte i första hand inte en investering i husets energisystem utan ett fortskaffningsmedel, du har den oavsett om du har dina solceller inte.
Då kan du räkna den investeringen som noll i sammanhanget,
Jag är dock inte så batterifientlig som det kan låta, funderar själv på hur man ska göra men då är det i första hand för att vara skyddad vi elavbrott. Och tänker man så ska man givetvis använda batteriet så mycket det går men också vara medveten om helheten. Ibland läser man bara om hur mycket el man sparat men inte vilekn investering man gjort för att spara den där elen.
Med allt som händer i omvärlden just nu kan det vara en försäkring som kan vara vårt lite extra pengar.