Idag står solceller för runt 1 % av elförsörjningen. Säg att det om 10 år står för 10 %.
Under ljusa timmarna på sommarhalvåret kommer då alltid den enorma produktion el från solcellerna producera närmare 30-40% av elen som förbrukas grovt uppskattat. Samtidigt som det inte går att exportera till övriga Europa som också har överproduktion av solceller. Då känns det ju som elpriserna alltid kommer vara kring 0/negativa när man som producent producerar mest. Hur ska ägare av solceller tjäna pengar i framtiden?
Genom bättre/billigare lagring av energin?
I varma och soliga länder lönar det sig nog bra, där man vill använda elektricitet för kylning när solpanelerna genererar som mest. Men så länge dessa länder inte har byggt ut solkraften ordentligt har jag svårt att se att det skulle kunna vara lönsamt i kallare och molnigare länder som Sverige.
Solceller är väl alltid något som lönar sig jämfört med att köpa elen från leverantör med alla deras påslag? När solen lyser får du gratis el. Vad mer vill du ha?
Är det? Jag trodde det krävdes en ordentlig investering där kapitalkostnad och avskrivningar definitivt behöver vägas mot alternativet att sätta pengarna i arbete på annat håll.
Jämför med alternativkostnaden innan du drar slutsatsen.
Redan gjort, räknat framlänges och baklänges och mina pengar blir kvar på börsen och inte på taket. Jag förstår känslan av att generera egen el, men business caset är helt enkelt inte tillräckligt bra givet mina förväntningar på avkastning.
Min möjligtvis politiskt färgade inställning till detta är att mycket av den här diskussionen handlar om ideologi och att man (från politiskt håll) gärna blandar ihop effektbrist med energibrist.
Om sverige som land skulle öka andelen solenergi (och/eller vindenergi) som är en oplanerbar kraftkälla, så kommer det bli precis så som du skriver. Nämligen att när det är gynsama förutsättningar så kommer vi (som privatperson och/eller som land) ha ett stort överskott av både effekt och energi. Priset kommer gå mot noll eller till och med vara negativt. Och nä vi behöver den som mest (kalla vindstilla vintrar, eller för den delen vid uppstart av industrin + alla kaffekokare på morgonen) så kommer vi inte ha tillräckligt med effekt (vilket av samma anledning våra europeiska grannar inte heller kommer ha) vilket kommer leda till höga priser. Således är priset jättelågt när man själv har överskott samtidigt som det är jättehögt när man själv har underskott.
Men ur ett kommunikationsperspektiv kan det ändå vara fördelaktigt. Nämligen att man kan stå och hävda att “Fast år 20XX exporterade vi faktiskt energi!”, så vi kan lägga ner mer kärnkraft. Det man undanhåller är att man hade brist på energi när man faktiskt behövde den (s.k. effektbrist). Det är märkligt att man tillåts att blanda ihop detta i officiella nyhetsprogram.
För att det garanterat ska löna sig med solceller behövs det att man antingen själv kan lagra energin man producerar på ett bra och billigt sätt, alternativt att samhället löser det och kompenserar konsumenterna. För just nu är denna teknik dyr och ineffektiv. Så klart kan man ha solceller (+ ev batterilösning) av ideologiska skäl, alternativt av preppingskäl där man gör det för att känna sig trygg med egen ellösning och därmed kan tänkas betala en premie för det.
Jag tror du tänker på det utifrån fel kontext, I sverige är solpaneler inte optimala, du måste längre ned på kontinenten.
Fördelarna i Sverige är exempelvis att underhåll skulle kunna göras på sommarmånaderna på exempelvis kärnkraftverk utan att det påverkar energikostnaden för mycket.
Beroende på hur energidensiteten i batterier samt kostnad per för batterier utvecklar sig kan det absolut vara ett alternativ för företag och föreningar att investera i lagrind som kan användas för att exempelvis kapa toppar, eller helt enkelt spara energi under sommaren som sedan används under de 10 kallaste dagarna på vintern.
I sverige kan vi inte räkna med att bli helt försörjande på solpaneler. Men det kan vara en del av pusslet.
Har för mig att jag läst (någon får gärna komplettera med källa) att man redan nu blir straffad i t ex tyskland. Att man inte kan skicka ut el eller får betala för att bli av med den. För mitt hushåll som använder Ca 3-500kwh per månad under sommaren och ca 1000kwh vinterhalvåret (totalt drygt 10 000kwh per år) får inte heller ihop det. Håller oss till börsen.
Tycker elförsörjningen är något staten borde ta hand om och inte gemene man. Det har ju funkat alldeles utmärkt tidigare…
Jag har gjort samma reflektion och kan inte se hur det skall bära sig, vi ser ju redan hur oplanerbar energi påverkar priserna på ett dåligt sätt. Kan inte förstå varför politikerna inte sätter ihop en grupp experter (ingenjörer m.m) som skall sätta ramverket för Sveriges framtida elproduktion där priset är en viktig faktor. Helt fel att vi medborgare skall rösta på olika partier som står för olika kraftslag, det måste till en blocköverskridande överenskommelse som sen gäller i 50 år eller nått, detta skall inte vara en valfråga.
En parantes - alla som lägger solceller på gamla tak, jag fick en läcka i somras och lokaliserade den till en skarv mellan två pappark, bara upp och skjuta upp alla pannorna hela vägen och täta med takmassa, hade man haft paneler på taket så hade det blivit betydligt dyrare att åtgärda. Säljaren som offererade mig solceller tittade på utsidan av taken och sa “men det ser ju jättefint ut, perfekt för solceller direkt”
Idag är jag glad att jag inte beställde solceller.
För privat konsumtion så är egenanvänd el fördelaktigt och kommer antagligen att förbli det pga el kostar även fast elpriset är noll (nätavgift t.ex.).
Men att ha en överdimensionerad anläggning eller att ha solcellsparker kommer, likt vindkraft, att bli olönsamt om utvecklingen fortsätter som beskrivet i OP.
Är ju anledningen till att 100% från solceller/vindkraft, eller ens i närheten, aldrig kommer kunna fungera i verkligheten. Enorma mängder hopium av revolution inom batterieutvecklingen till trots.
Så här tänker jag, förutsätter utan lån för solcellerna. Stoppa in besparingen på på börsen. På mina första två år har jag “sparat” 18 000 kr/år dvs 1500 kr i månaden.
Sedan om du stoppar in investering på börsen, i mitt fall ca 135 000 kr.
Jag som tänker/räknar fel kanske?? Rätta mig gärna i så fall, kanske jag som har tänkt heeelt fel?
Sedan håller solcellerna längre än så. Detta gäller såklart idag med dagens förutsättningar men de kan ändras imorgon.
Som nämnts så gäller att hitta batterier som fungerar för just detta, om det är vätgas, vattenbatteri, eller laddar bilen på dagen sedan om man kan använda bilens batteri till att driva huset i under delar av dygnet… Det får framtiden utvisa men håller med om att något slags av batteri måste det finnas i framtiden.
Ja alltså, räknar du med en avkastning på 13.3% per år över 20 år är det ju svårslaget. Är det rimligt att anta att elpriset kommer följa samma mönster som förra året dock, eller är det mer troligt att elpriset återgår till de nivåer vi haft de föregående 20 åren?
Som sagt det är efter dagen förutsättningar, troligtvis vis kommer det återgå till mer normala nivåer men vem kunde ana för 2-3 år sedan att vi skulle elpriser på 7-8 kr vissa dagar i SE4 under 2022?? Vem vet hur priserna på kommer se ut om 2-3 år??
Nu har jag bara haft solceller från nov 2020 tills nu… I så fall hade jag bara tur och satt upp i rätt tid.
OBS det är väldigt stor skillnad på SE1 och SE4, stor skillnad mellan SE3 och SE4 också. Påverkar kalkylen en hel del.
Vad är den uteblivna avkastningen du kunde fått om du stoppat in investeringskostnaden på börsen direkt?
Ja, om du drar slutsatser baserat på två års avkastning så blir allting väldigt skevt, helt oaktad andra aspekter.
Japp, absolut! 2 år är för kort tid för att det ska blir en korrekt bedömning, gäller även börsen.
Bättre att göra en utvärdering efter 10 år, då blir de mer rättvis. Både gällande börsen och solceller.
Blivit ännu skevare om jag bara tagit 1 månad…
Hur menar du nu?
Visade hur avkastningen skulle bli om jag stoppade in investeringen direkt på börsen, efter 20 år.
För det första finns det ju olika typer av solseller. Att värma upp ditt varmvatten, helt gratis är ju en no brainer för de flesta, men såklart inte alla.
Om du inte har någon större elkonsumtion så behöver du ju inga solseller som genererar el, men har du en elbil exempelvis så skulle jag såklart ladda också den gratis.
Detta kräver såklart att du har batterier.
Nästan alla kalkyler visar på att solceller återbetalar sig efter 7-10 år.
Blir lite konstigt resonant att jämföra med att stoppa in pengarna på börsen. Hur elpriserna ser ut om 5-10 år vet vi ju inget om. Några nya kärnkraftverk kommer vi ju inte ha och vi kommer inte kunna leva på vattenkraft och vindkraft. Priset på “solen” är dock konstant gratis, så länge regeringen inte inför en “solskatt”…