Installerat batteri för elförbrukningen

Har timpris och batteri, så köper på billigaste tider på dygnen.

Även om du kan binda billigare än den dyraste månaden vinner du bara om du binder under snittet för hela bindningstiden. Även de som band innan i vintras när elen aldrig varit så dyr förlorade ofta p.g.a. resten av tiden då de betala t för mycket.

1 gillning

Intressant! Man hör ofta folk lufta tankar om den kombinationen, allra helst med solpaneler också. Men sällan folk som faktiskt installerat ett batteri!

Hur du lust att berätta mer detaljer om det tekniska samt kalkylen? Är påfyllningen nattetid automatiserad eller manuell? Kapacitet på batteriet? Inköpskostnad? Etc :slight_smile:

3 gillningar

9.6 kwh batteri, installerad med solcellsanläggning. Batteriet är billigt i det sambandet då avdraget är så mycket högre än för solceller. Rabatten smittar också på hybrid växelriktare och elektriker. Daglig förbrukning är närmre 15 kwh, men det ger mer än tillräcklig kontroll på att köpa elen billigt och när man förbrukar från batteriet. Tar 1 minut om dagen att kolla elpris o programmera.

Ca 110 000:- efter avdrag. Ska producera runt 9500 kwh om året.

4 gillningar

Jätte nyfiken på vilket bolag du har använt till installation? Och ditt pris är det för batteriet bara eller inklusive solceller?

1 gillning

Jag installerade solceller för några år sedan.
I början såg jag till att använda så mycket egen producerad el som möjligt men nu, med de dyra elpriserna, gör jag tvärt om.
Elbilsladdning, ladda varmvatten, diska och tvätta görs när elen är billig.
Detta maxar försäljningen vilket har gjort att vissa månader säljer jag för 180öre och köper för 10öre (snitt under en månad).
Spännande om du kan få ett batteri att gå med vinst.

2 gillningar

Berätta mer om batterielösningen. Timpris och att ladda då är intressant.

1 gillning

Jag använde i första hand egen el först men har precis gått över till timdebitering och tänker göra precis som du också. Har man intresset att påverka sitt pris så kan man ju göra mycket. Idag lagar jag t ex all mat innan 17, eftersom det passar både min planering och timpriset synnerligen väl.

När det är dags att byta växelriktare om ca 10 år så räknar jag med vettiga och ekonomiska batterilösningar finns klara.

Jag personligen ser endast nyttan med batteriet om du har ö-läge på din växelriktare, samt kan köra 3-fas förbrukare.
Då kan du ju klara dej hyfsat bra vid strömavbrott och när elpriserna är höga.

I annat fall, är det bättre att sälja ut överskottselen till sitt nätbolag.
Vid strömavbrott slocknar ju även växelriktaren i vanliga fall, och då är ju batteriets funktion ganska meningslöst.

Kan du ladda batterierna från gridden när elen är låg för att sedan förbruka den när elen är dyr?

1 gillning

Undrar jag också. Kan man köpa ett batteri och bara ha den utan solceller, tänker typ ladda på natten och andvända / sälja överskottet på dagen…

1 gillning

Ja, enligt Fronius ska det gå. Än så länge genom tidsinställning, men nu i månadsskiftet ska en ny mjukvara släppas så Växelriktaren läser av spotpriset, viket underlättar inställningarna.
Har dock inget batteri ännu. Väntetid till våren 2023 innan leverans!

Det ska gå, dock blir batterierna dyrare då du måste ha någon form av växelriktare.
Men då säljer du inte utan förbrukar från batteriet eller laddar till batteriet.
Problemet är ju att det blir väldans dyrt med batterier, om man ska klara driften av en villa någon längre stund.
Startar pannan samtidigt som du lagar mat, är ju ett normalt villabatteri tomt på under en timme, beroende på uppvärmning osv.

1 gillning

Oj ja ok jag är inte så bra på det med effekt och uträknkngar, vi har luftluft och villan drar typ 1500-2000 kwh pr månad i dom aller kallaste månaderna

Då gör du av med 60-70 Kwh per dygn på vintern vilket är helt normalt.
Ett normalstort villabatteri kanske är på 10 Kwh.

Observera att jag är glad amatör på området jag med……

2 gillningar

Beroende på förbrukning kan de flesta med ett sådant batteri undvika att köpa el de 4-8 dyraste timmarna på dygnet.

Min situation:
Under sommaren har jag snittförbrukning på runt 12 kWh per dygn. Batteriet skulle täcka åtminstone 70% av dygnet vilket innebär att man endast köper el när det är billigast.

Under en vinterdag har jag förbrukning på ca 24kWh per dygn. Då skulle jag undvika köp av el de 8 dyraste timmarna.

Om jag skulle spara i snitt 2kr per kWh blir det en besparing på 13000 kr per år.
Med tanke på kostnaden för en sådan anläggning och dess avskrivning så lär jag inte gå med nån större vinst efter 10-15 år.

Blir med solpaneler ett helt annat resultat som jag dock inte räknat på

2 gillningar

Absolut är det så. Jag kommer i september veva igång min fjärrvärme och kommer därmed minska min elförbrukning med ca 7-8 tusen KWh.
Då hamnar jag på ca 18-20Kwh per dygn på vintern. Kommer förmodligen installera ett batteri på 16,2 Kwh.
Så vid strömavbrott går det ju att snåla och jag bör då kunna klara mej nästan ett dygn.
På sommarhalvåret kommer jag inte behöva köpa någon el alls i princip.
Jag har solceller, så då blir det ju lite annat.

2 gillningar

Nyfiken vart du köper batteriet? Och också nyfiken om man kan sälja el från batteriet till nätet? Jag mener dom dagerne man inte behöver altt batteriets kapacitet?

En annan fråga: hur stor effekt har sånna batterier? Hur funkar det med effekt och hur det balanseras med nätet i fall villan drar mer effekt än batteriet levererar?

Vill också gärna höra mer detaljer om hela upplägget!

2 gillningar

Blir troligen ett BYD LVS 16KWh. Det köps genom min leverantör som satte upp min anläggning.
Batteriet integrerar med Fronius växelriktare som jag har. Finns i storlekar från ca 6,5 till 22,5 Kwh Går att seriekoppla tre st 22Kwh batterier totalt.
Du kan ju välja hur växelriktaren ska prioritera gällande solel, laddning batteri och förbrukning.
Det fina med det batteriet är att du ska kunna ladda batteriet samtidigt som du nyttjar det, vilket jag förstått inte alla batterier klarar av samt kan drifta trefas förbrukare.

Villan drar ju ur hela batteriet, och går sedan över till köpt el, om inte solceller eller nätet laddar på det, vid typ strömavbrott.
Sedan beror ju driftstiden på hur mycket villan drar.
Däremot om batteriet är fulladdat och du vill sälja ut låt säga 11kwh till nätet när priset är dyrt, måste man försöka lura elmätaren att du har överkapacitet att sälja.
Batterierna är ju inte tänkta att använda till försäljning utan lagring.

Vet dock att större anläggningar (företag) säljer ut från batterierna så det ska gå att fixa.

1 gillning

Har en Ferroamp anläggning (svensk tillverkat) med solceller och batteri (5 kWh). I Ferroamps växelriktare, som de kallar EnergiHub kan man lägga ett schema på batteriet så att det laddas på natten vid en viss tidpunkt och laddas ur senare på morgon exempelvis när elen är dyr. En solig dag kan jag sälja lika mycket, i bland lite mer, som jag laddar batteriet med. Två fördelar dels så tjänar jag lite “kr” på det på diffen i elpris men också bidrar jag till att jämnast belastningen i nätet, tror även jag får ett bidrag / Kwh för det med skattereduktion. :wink: